مشکل خرید بلیت مترو توسط مهاجران افغانستانی/ محرومیت از تخفیف های بلیت های اعتباری

ارائه کارت ملی برای خرید بلیت مترو الزامی شده و با این قانون جدید امکان سفربا مترو برای اتباع خارجی از بین رفته است، رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران این تصمیم را براساس دستورالعمل های ستادملی کرونا عنوان می کند و می گوید: وقتی در تصمیم گیری ها تمام جوانب را در نظر نمی گیرند، این مشکلات ایجاد می شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، روش جدید فروش بلیت مترو بخشی از ساکنان شهر تهران را دچار مشکل کرده است. چند روزی است که مترو تهران برای خرید بلیط کارت سفر، ارائه کارت ملی رو الزامی کرده و با این قانون جدید، امکان سفر برادران و خواهران اهل افغانستان رو از بین برده است.

فرنوش نوبخت مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران درباره روش جدید فروش بلیت مترو گفته بود که قبلا اعلام کرده بودیم که بلیت‌ها شخصی سازی خواهد شد که شخصی سازی به منظور اعمال و کنترل محدودیت ویروس کرونا است.

به گفته اودر حال حاضر بلیت‌هایی که صادر و تمدید می‌شوند، شخصی سازی شده و با نشان دادن کارت ملی به نام شخص صادر می‌شوند. این کار با کارتهای ملی‌ قدیمی و جدید قابل انجام است و شماره کد ملی مد نظر است. امیدواریم با همکاری مردم در این طرح کنترل بیشتری صورت گیرد تا این بیماری ریشه کن شود و همه چیز به حالت عادی برگردد.

نوبخت اضافه می کند :در آینده فروش کارت بلیت و شارژ آن در همه ایستگاه‌ها با رویت کارت ملی توسط ماموران فروش بلیت انجام می‌شود.

اما با اجرا شدن روش جدید مشخص شد که بخشی از مسافران هر روزه مترو دیگر امکان خرید بلیت مترو ندارند .

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص مشکل ایجاد شده برای افغانستانی های ساکن تهران برای خرید بلیت مترو به سایت قرن نو می گوید : احتمالا این تصمیم به خاطر رد یابی بیماران کرونایی از سوی ستادمقابله با کرونا گرفته شده است . این که افرادی که جواب تست کرونایشان مثبت شده است امکان ورود به مترو را نداشته باشند .

وی ادامه می دهد : اما در زمان تصمیم گیری باید برای اتباع خارجی و مسافران خارجی هم راهکار پیشنهاد می شد مادر شورای شهر تهران به سرعت این موضوع را پیگیری می کنیم .

علیخانی با اشاره به این که مصوبات ستاد ملی کرونا لازم اجرا است گفت : ستاد ملی کرونا باید برای کسانی که تبعه خارجی هستند راهکار پیشنهد می داد و نباید آنها را از استفاده از حمل و نقل عمومی محروم کنیم زیرا بیشتر این افراد خودرو هم ندارند و حالا چگونه در سطح شهر تردد کنند . اگر این اتفاق برای ایرانیان خارج از کشور این اتفاق می افتاد ما ناراحت می شدیم نباید با بی توجهی به جوانب تصمیم گیرهایمان موجب ناراحتی دیگران را فراهم کنیم .

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر این که در این نوع تصمیم گیری ها باید از مشورت و راهنمایی کمیسیون های تخصصی شورا استفاده می شد می گوید : پیش از این نیز کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران دستورالعمل های لازم برای استفاده از حمل و نقل عمومی در زمان کرونا را تهیه و به تصویب ستاد کرونا رسانده بود ودر این خصوص هم اگر راهنمایی خواسته می شد حتما راهکارهای کارشناسی برای تصمیم گیری هایی که همه جوانب در آن پیش بینی شده ، پیشنهاد می شد .

علیخانی تاکید می کند: شورای شهر تهران از مسئولان مترو می خواهد سریعا راهکاری برای حل این مشکل پیشنهاد و مشکل این بخش از مسافران مترو برطرف شود .

ورود مهاجران و اتباع خارجی به مترو تهران ممنوع شد؟

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران اما پس از حاشیه های ایجاد شده درباره ماجرای ممانعت از ورود اتباع خارجی به مترو تهران به دلیل نداشتن کارت ملی این افراد، به خبرگزاری فارس توضیح داده است که این موضوع به هیچ عنوان صحیح نیست و رسانه‌های معاند این قضیه را پیچیده کرده‌اند. همه مهاجرین خارجی در هنگام مراجعه به مترو می‌توانند به باجه‌های مربوطه مراجعه کرده و بلیت‌های تک‌سفره تهیه کنند و اینکه این افراد جهت ورود به مترو با مشکل مواجه شده‌اند صحت ندارد.

به گفته او برای شارژ کارت بلیت مترو نیز این افراد می‌توانند شماره پاسپورت یا کد اقامت را ارائه دهند و یا حتی از طریق سایت تهران من بلیت تک‌سفره تهیه کنند بنابراین محدودیتی جهت ورود این افراد به مترو وجود ندارد و ارائه کد اقامت هم اختیاری است.

نوبخت با اشاره به اینکه با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه همچون ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت کدملی مسافران جهت پیشگیری و انتقال کرونا است توضیح می دهد : بسیاری از کشورها به این مسأله ورود یافته و کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند به طور مثال در کشور کره‌جنوبی اقدامی مشابه صورت گرفته و حتی اگر فردی با شرایط کرونا در محل‌هایی مانند مترو حضور یابد به اطرافیان آن پیامک خواهد شد که مراقب شرایط خود باشند. همه مسافران اعم از مسافران خارجی و داخلی برای ما در مترو تهران یکسان و محترم هستند و هیچ بی‌احترامی جهت ورود اتباع خارجه در مترو صورت نگرفته است.

231967