روحانی:

راه‌آهن خواف-هرات پیوند ایران و افغانستان را مستحکم‌تر می‌کند

رییس جمهوری گفت: دو ملت ایران و افغانستان در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را حفظ کرده اند و امروز راه آهن خواف- هرات این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند.

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن روحانی در آیین بهره برداری راه آهن خواف – هرات که با حضور رییس جمهوری افغانستان، گفت: امروز روز سلام، روز رحمت، روز گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است. دو ملتی که از یک ریشه، از یک تاریخ، از یک فرهنگ و از یک منطقه هستند و در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کردند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت بزرگ ایران و افغانستان است، افزود: روابط ما همیشه از طریق دلها و اندیشه‌ها و فرهنگ‌ها، ‌رفتارها و تلاش ها بوده است. امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم تر می‌کند.

روحانی ادامه داد: امروز روزی توام با شادمانی برای دو ملت افغانستان و ایران است و به سهم خودم بسیار خوشحالم که گرچه نشد به خاطر شرایط بهداشتی و کرونایی در کنار همدیگر و با حضور فیزیکی این افتتاح را انجام دهیم، اما از طریق فضای مجازی این افتتاح بزرگ را با فرمان دو رییس جمهوری شاهد خواهیم بود.


بیشتر بخوانید:

تداوم ناامنی افغانستان در دولت بایدن


"اشرف غنی" رئیس‌جمهور افغانستان نیز در این مراسم بهره‌برداری از پروژه تاریخی و حیاتی خط آهن خواف – هرات را نتیجه تلاش‌های خستگی‌ناپذیر هر دو کشور در عرصه اتصال منطقه و رسیدن به رفاه اقتصادی آینده دانست و گفت: آرزو داشتم که در افتتاح این پروژه بزرگ به صورت حضوری داشته باشم اما محدودیت ناشی از ویروس کرونا باعث شد تا این پروژه حیاتی را به صورت غیرحضوری از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح نماییم.

وی اظهارداشت: تکمیل این پروژه مهم با وجود محدودیت‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا، نشانه بارز اراده ملی هر دو کشور و محصول زحمات شبانه‌روزی و جانفشانی‌های مسئولین، مهندسین و کارگران و دست‌اندرکاران این پروژه مهم است.

رئیس‌جمهور افغانستان تصریح کرد: افتتاح این پروژه تاریخی بی‌تردید گام مهمی در جهت جهش همکاری‌های اقتصادی دو کشور خواهد بود.

223700