صادرات سیب درگیر و دار وعده و وعیدهای مسوولین/ انباشت650 هزار تن سیب درختی مرغوب در سردخانه‌‌های آذربایجان‌غربی

آذربایجان‌غربی قطب تولید سیب درختی در کشور است و سالانه با تولید یک میلیون و 200 هزار تن سیب درختی سهم بیش از 45 درصدی سیب تولیدی را در کشور و رتبه نخست را به خود اختصاص می‌دهد اما این افزایش تولید با وجود مرغوبیت و کیفیت بالا نه تنها سودی عاید کشاورزان و باغداران استان نکرده، بلکه به یکی از مشکلات و دغدغه‌های اصلی این استان تبدیل شده است و امسال محصول استراتژیک سیب درگیر و دار وعده و وعیدهای مسوولین در سردخانه‌های استان انبار شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، استان آذربایجان‌غربی یکی از مناطق کوهستانی و با پایه کشاورزی است که در شمال غربی کشور قرار گرفته و 35 درصد اشتغال مردم این استان از راه کشاورزی است و این استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی مانند سیب، انگور و چغندرقند، رتبه نخست کشوری را داشته و در مجموع می‌توان گفت در تولید محصولات کشاورزی رتبه 6 کشوری را به خود اختصاص داده است.

آذربایجان‌غربی حدود یک میلیون هکتار اراضی باغی قابل کشت دارد که سالانه 820 هزار هکتار آن کشت می‌شود.

با وجود خاک حاصلخیز و ظرفیت و پتانسیل بالای استان برای کشاورزی هر سال کشاورزان برای تولید و فروش محصولات کشاورزی با مشکلات فراوانی درگیر هستند و این افراد زحمت کش از لحاظ مالی متضرر می‌شوند.

در این میان می‌توان گفت کشاورزی سهم ویژه‌ای در توسعه آذربایجان‌غربی دارد و این استان به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیای و همسایگی با سه کشور خارجی ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان بهترین موقعیت را برای صادرات محصولات کشاورزی دارد.

آذربایجان‌غربی قطب تولید سیب درختی در کشور است و سالانه با تولید یک میلیون و 200 هزار تن سیب درختی سهم بیش از 45 درصدی سیب تولیدی را در کشور و رتبه نخست را به خود اختصاص داده است اما این افزایش تولید با وجود مرغوبیت و کیفیت بالا نه تنها سودی عاید کشاورزان و باغداران استان نکرده، بلکه به یکی از مشکلات و دغدغه‌های اصلی این استان تبدیل شده است.

با توجه به شرایط بحرانی حاکم بر جامعه و شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرزها صادرات محصولات کشاورزی از مرزهای استان دچار معضل شده و علاوه بر آن ممنوعیت واردات میوه‌های گرمسیری از جمله موز به کشور که معمولا با سیب تهاتر می‌شد مشکلات صادرکنندکان از جمله صادرات سیب را دو چندان کرده است. چناچه مشکلات صادرات سیب در آذربایجان‌غربی به قدری شد که پای وزیر جهاد کشاورزی را در دی ماه امسال به ارومیه کشاند اما با وجود خبرهای خوب وزیر و با گذشت یک ماه مصوبات این سفر تا کنون عملی نشده است.

نگرانی باغداران و صادر کنندگان سیب آذربایجان‌غربی به عنوان بزرگترین تولید کننده سیب در حال حاضر افزایش یافته است و هر روزه وعده‌های مسوولین نیز کاری به جایی نمی‌رساند به طوری که در حدود 650 هزار تن سیب مرغوب در سردخانه‌های استان به امید صادرات انبار شده است باید توجه داشت تولید سیب درختی در ارومیه، اشنویه، مهاباد و سلماس بخشی از معیشت مردم و پیشران اقتصاد استان است.

برای در جریان قرار گرفتن وضعیت تولیدات و صادرات این محصول استراتژیک پیگیر نظرات مسوولین مربوطه بوده‌ایم وبه جمع آوری اطلاعاتی در این خصوص پرداختیم.

ذخیره 650 هزار تن سیب درختی در سردخانه‌ای آذربایجان‌غربی

رسول جلیلی رییس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سال گذشته صادرات خوبی در بخش سیب درختی استان داشتیم، با ابراز تاسف اظهار داشت: امسال در کمتر از 50 روز مانده به پایان سال روند صادرات سیب استان کاهش یافته است و ادامه این روند موجب متضرر شدن باغداران و بخش کشاورزی استان می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون 650 هزارتن سیب با کیفیت استان در سردخانه‌های استان ذخیره شده و زمان بسیار کمی برای صادرات این میزان سیب داریم و در صورت عدم رفع مشکلات صادرات این محصول نه تنها بخش کشاورزی استان متضرر شده بلکه سیب‌های تولیدی استان اگر صادر نشوند در سردخانه کیفیت خود را از دست داده و فاسد می‌شوند و باغداران از نظر اقتصادی متضرر می‌شوند.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به قول وزارت صمت مبنی بر تهاتر صادرات سیب با موز عنوان کرد: با وجود موافقت وزارت صمت برای تهاتر صادرات سیب با موز هنوز زمینه عملی کردن این توافق فراهم نشده و همچنان منتظر حل این موضوع هستیم.

جلیلی با گلایه از کم توجهی وزارت صمت نسبت به مشکل صادرات سیب استان، اذعان کرد: بعد از پیگیری‌های مکرر وزیر جهاد کشاورزی مجوز ثبت سفارش واردات موز در آخرین جلسه تنظیم بازار کشور اخذ شده و امیدواریم با تهاتر بتوانیم بخشی از سیب‌های ذخیره سازی شده در سردخانه‌های استان را صادر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان منتظر ساز و کارهایی برای عرضه هستند و وزارت صمت به عنوان مسئول تجارت خارجی باید این مشکل را برطرف کند، افزود: وزیر جهاد کشاورزی، استاندار آذربایجان ‌غربی، نمایندگان مردم و همه مسئولان استانی به صورت جدی پیگیر موضوع هستند اما متاسفانه تاکنون از سوی وزارت صمت این مهم به نتیجه نرسیده است.


جلیلی با اشاره به علاقمندی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی به خصوص سیب در استان، گفت: اگر امسال نتوانیم سیب های تولیدی استان را به موقع صادر کنیم ممکن است بخشی از این سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری در بخش سورت و بسته بندی را نداشته باشند و این فرصت سرمایه گذاری را از دست بدهیم.

شایان ذکر است که در حدود 650 هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی ذخیره شده است و در حدود کمتر از 40 روز کاری تا پایان سال باقی مانده مانده است با یک حساب سر انگشتی می‌توان به این نتیجه رسید اگر موانع صادرات رفع شود روزانه باید در حدود 129 هزار تن سیب معادل روزانه 600 تریلر20 تنی سیب را از کشور صادر شود.

مشکلات صادرات سیب باعث شده است که مسوولین کشور و استانی به فکر باشند و استاندار آذربایجان‌غربی در پی نامه نگاری با رییس جمهور در خواست تسهیل صادرات سیب درختی را خواستار شوند

دستور رئیس جمهور به وزرای صمت و جهادکشاورزی برای پیشگیری از خسارت به باغداران و تسهیل صادرات سیب درختی

در پی درخواست استاندار آذربایجان‌غربی از رئیس جمهور برای تسهیل در صادرات سیب درختی، روحانی به وزرای صمت و جهاد کشاورزی دستور داد تا اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت به کشاورزان و باغداران با تسهیل در فرآیند سیب درختی را به عمل آورند.

محمدمهدی شهریاری در نامه‌ای از رئیس جمهوری درخواست کرد، با توجه به محدودیت زمانی نگهداری سیب در سردخانه‌ها و فساد پذیری آن، دستور لازم به وزارتخانه‌های صمت و جهادکشاورزی برای جلوگیری از خسارت به باغداران و تسهیل در فرایند صادرات سیب را مورد توجه ویژه قرار دهند.

استاندار آذربایجان‌غربی تجدید نظر در ارزش گذاری سیب و درجه بندی آن، اعطای مشوق‌های صادراتی برای افزایش صادرات سیب، راه اندازی خط سبز برای محصول صادرات سیب در گمرکات، رایزنی های اقتصادی برای رفع موانع صادراتی و موافقت با تهاتر صادرات سیب با محصولات گرمسیری و معافیت صادرات سیب درختی از تعهد ارزی در سالجاری و رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی را از جمله موارد پیشنهادی برای تسهیل در صادرات سیب دانست.

رئیس جمهور نیز در پاسخ به درخواست استاندار آذربایجان‌غربی به وزرای صمت و جهاد کشاورزی و نیز بانک مرکزی دستور داد تا اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت به کشاورزان و باغداران را از طریق تسهیل در صادرات سیب درختی را به عمل آورند.

گفتنی است به دنبال دستور رئیس جمهور علاوه بر حل درخواست تهاتر سیب با میوه های گرمسیری، سایر موارد نیز در در دست پیگیری است.

ضرورت افزایش همکاری بین بخشی برای صادرات محصولات با کشورهای همسایه

نادر صادقی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به معضلات صادرات سیب اظهار داشت: تولید و بسته‌بندی، نگهداری و فرآوری، حمل و نقل و بازاریابی و صادرات چهار محور اصلی این مهم است و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز در مرزهای استان می تواند ما را در زمینه صادرات هر چه بهتر سیب تولیدی استان یاری رساند.

وی با بیان اینکه استانداری آذربایجان غربی برای تسهیل در صادرات سیب استان، مکاتبات لازم را انجام داده است، بیان کرد: امسال در صادرات سیب استان با مشکلات متعددی مواجه هستیم در همین راستا وزارت امور خارجه با نقش تسهیل‌گری در تجارت و صادرات می‌تواند در رونق و جهش تولید نقش داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، همسایه است در این راستا بسیاری از محصولات تولیدی استان می تواند در بازارهای همسایه حضور داشته و به فروش رود ولی ضرورت دارد در این خصوص همکاری بین بخشی افزایش یابد.

وی یادآور شد: با توجه به لزوم توجه به قراردادهای حذف ترجیحات متقابل با کشورهای همسایه در روابط اقتصادی و بین المللی خود با چندین مشکل رایج مواجه بوده ایم که بحث تعرفه های گمرکی، مسائل مربوط به گمرکات و مسائل و تبادلات بانکی است که در این موضوعات دستگاه دیپلماسی نقش مهمی در حل آنها می تواند ایفا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی افزود: با رایزنی‌های مستمری که وزارت امور خارجه باید داشته باشد، می توان برخی بانکها که اشتیاق زیادی برای همکاری با ایران داشته و در کنار آن نسبت به تحریم ها نیز آسیب پذیری ندارند را شناسایی و از طریق آن مسیر تجارت را گشود و به توسعه تجارت کمک کرد.

صادقی خاطرنشان کرد: امید می رود تمام مشکلات پیش رو در اندک زمان باقی مانده رفع شود تا بعد از عید شاهد فاسد شدن سیب تولیدی استان نباشیم.

خاطرنشان می‌شود در صورت عدم رفع موانع صادرات سیب ،فروردین و اردیبهشت سال آینده سیب درجه یک باید خوراک دام شود یا به کنسانتره تبدیل شود و وعده‌های عملی نشده مسوولین نگرانی و دغدغده‌های مردم را بیشتر کرده است چرا که معیشت بیشتر مردم از کشاورزی بوده و بی تدبیری های انجام شده از جمله پیمان سپاری و چگونگی برگشت ارز –حذف یارانه های صادراتی بی اعتمادی صادرکنندگان به دلیل مشکلات سال‌های گذشته ارزش گذاری سیب صادرات در گمرکات و عدم به روز رسانی این رویه، افزایش هزینه های حمل و نقل ، جلوگیری از تهاتر سیب با میوه های گرمسیری ، مشکلات گمرکی در سایر کشورها بخشی از موانع پیش روی صادرات مهمترین محصول کشاورزی آذربایجان غربی است.

این معضلات و مشکلات مربوط به یک سال و تنها امسال نیست و کشاورزان استان هر ساله برای فروش محصولات کشاورزی دچار معضل هستند و دغدغدهای همیشگی باغداران و کشاورزان بوده است و بایستی پرسید چرا با وجود این معضلات و آشکار بودن این معضلات و دغدغه‌ها مسوولان چاره‌ای برای این موضوع اندیشه نکرده‌اند و این مشکلات هر سال باید ادامه پیدا کند؟ چرا توجهی به این مهم در استان نمی‌شود و با به وجود آمدن بحران مسوولان به تلاطم می‌افتند؟ این موضوع اهتمام هر چه بیشتر مسوولین را می‌طلبد که فکر اساسی و جدی بر این موضوع داشته باشند چرا که سالانه کشاورزان و باغداران که معیشت اصلی منطقه از کشاورزی است متضرر می‌شود شاید رفع این موانع بتواند باری از دوش مردم در این بحران اقتصادی بردارد.

گزارش از رقیه وکیلی

انتهای پیام/

231465