دلیل زیان خودرو سازان چیست؟

نجفی منش گفت: بیش از ۸۰ درصد افرادی که برای خرید خودرو ثبت نام می‌کنند، محصول خریداری شده را نگه نمی‌دارند و در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

به گزارش سایت خبری پرسون، قیمت‌گذاری دستوری اقدامی است که فقط در کشور ما اتفاق می‌افتد و در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو با تاکید بر اینکه هیچ کشوری در دنیا وارد مبحث قیمت‌گذاری خودرو نشده است، گفت: قیمت‌گذاری دستوری تنها به ضرر و زیان صنایع منتهی می‌شود و هیچ تاثیر مثبتی ندارد. با این رفتار غیر منطقی، خودروساز نیز به قطعه ساز فشار وارد می‌کند و این مسئله جز نابودی و از بین رفتن کل صنعت، نتیجه دیگری نخواهد داشت. باید شیوه قیمت‌گذاری تغییر کند تا این آشفته بازار هم ساماندهی شود.

نجفی منش ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد افرادی که برای خرید خودرو ثبت نام می‌کنند، محصول خریداری شده را نگه نمی‌دارند و در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. به این ترتیب، خودروساز با ضرر و زیان خودرو را تحویل مشتری داده و مشتری در بازار آزاد با نرخ بالا به فروش می‌رساند.

وی با ارائه راهکارهایی برای نجات صنعت خوروسازی بیان کرد: دولت می‌تواند صنعت خودروسازی را با راهکارهایی احیا کند. به این ترتیب که، کل این صنعت به بخش غیردولتی واگذار شود و با حذف دخالت‌های دولت، اجازه داده شود تا بازار مکانیزم خود را پیش برد.

رئیس انجمن صنایع همگن ادامه داد: قیمت‌گذاری در هر بخش و صنعتی رانت ایجاد می‌کند. با قیمت‌گذاری دستوری نه تنها مشکل برطرف نمی‌شود، بلکه عمیق تر هم خواهد شد. با ادامه این روند باید با صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور خداحافظی کنیم. همین حالا هم صنعت خودرو بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی به قطعه سازان دارد که اگر نتواند پرداخت کند، این صنعت هم با مشکلات عدیده‌ای همراه می‌شود.

منبع:گسترش نیوز

231095