مجلسی در گفت‌وگو با پرسون؛

غنی سازی 20 درصدی قابلیت ساخت بمب اتم را دارد

یک دیپلمات سابق کشور گفت: کشوری که در رنج و عذاب است باید برای رفع عذاب و رنج ملتش بکوشد و پیش قدم باشد نه اینکه از حساب دیگران صحبت کند.

فریدون مجلسی کارشناس مسایل آمریکا و دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص برداشتن گام اول بذای بازگشت به برجام باید از سمت آمریکا باشد یا ایران، گفت: آمریکا اعلام کرده که ایران باید دست از غنی سازی بردارد تا تحریم ها را لغو کند و ایران هم در جواب آمریکا که ازبرجام خارج شد غنی سازی را شروع کرد.

مجلسی بیان کرد: حتی کودکان هم وقتی باهم قهر می کنند برای آشتی کردن انتظار دارند دیگری پیش قدم شود. این بازی هم به همان اندازه کودکانه شده ولی یک واقعیتی وجود دارد. آیا آمریکا از تحریم های ایران در رنج است؟ آیا مردم آمریکا در اثر تحریم‌های ایران دچار زیان می شوند؟ آیا آنها هستند که واکسن بهشان نمی رسد؟ تازه رونمایی از واکسن ایرانی به 22 بهمن موکول شده است.

وی ادامه داد: کشوری که در رنج و عذاب است باید برای رفع عذاب و رنج ملتش بکوشد و پیش قدم باشد نه اینکه از حساب دیگران صحبت کند. نکته بعدی این است که این دو اتفاق بعد از ریاست جمهوری آقای بایدن رخ داده است. یکی این که به سرعت قانون را به مجلس بردند و با دو فوریت دستور دادند این غنی سازی به ۲۰درصد برسد یعنی قابلیت بمب اتمی را دارد. دوم دستور دادند که دوماه به دولت فرصت دهند که آمریکا کل تحریم هارا بردارد یا اینکه ما از برجام خارج میشویم.

دیپلمات سابق کشور تصریح کرد: با این کارها کسانی که مایل به شکست برجام و مایل به برخورد هستند موفق شدند که آمریکا را در موضعی قرار دهند که با پیش قدم شدن مخالفت می کند و می گوید اول آن کارها را انجام دهند بعد صحبت کنیم.به هرحال من خوشبین نیستم و فکر میکنم سیاست، سیاست گزاران اصلی مقتدر این است که مساله روابط با غرب به طور کلی منقطع باشد و ضمنا وقتی می خواهند روابط با غرب را منقطع کنند تحریم و آثارش نصیب ملت ایران می شود.

مجلسی در پایان تأکید کرد: اراده سیاسی وجود ندارد و حتی اراده برای بهم ریختن شرایط و جلوگیری از هر گونه سازگاری وجود دارد و باتوجه به وضعیت اقتصادی کشورهیچ اقدامی صورت نمی گیرد. زیرا آن کسانی که تصمیم گیرنده هستند مشکل اقتصادی ندارند.

231054