ایران، غرب و مساله برجام

اروپایی ها نیز به این نتیجه رسیدند که نفوذ منطقه ای ایران به گونه هایی است که باید روی آن حساب کنند و بدون ایران نمی توانند مسائل منطقه را حل و فصل کنند. همان طور که آمریکایی ها نیز به همین نتیجه رسیدند.
تصویر ایران، غرب و مساله برجام

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر زرگر تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: ایران توانسته خلوص اورانیوم خود را بالا ببرد و یک ذخیره قابل توجهی هم داشته باشد. به رغم همه این تحریم ها و سختگیری هایی که آمریکایی ها و اروپایی ها کردند ایران توانسته از نظر اقتصادی کج دار و مریز راه خود را ادامه دهد و به طور نسبی به توسعه اقتصادی خود نیز بپردازد. علاوه بر اینها به نظر می آید که نقش منطقه ای ایران هم به گونه هایی بوده که توانسته تحولات را در منطقه تحت تاثیر قرار دهد تا اروپایی ها و آمریکایی ها به راحتی نتوانند از این نقش منطقه ای ایران گذر کنند یا آن را نادیده بگیرند. این تحولاتی است که در ارتباط با برجام صورت گرفته و به ویژه از زمانی که آمریکایی ها از برجام خارج شدند. منتها به نظر می آید با توجه به مذاکراتی که انجام شد ایرانی ها به این نتیجه رسیدند که خیلی نمی شود روی وعده و وعید های غربی ها حساب کرد خصوصا اینکه آمریکا نیز به اواخر دوره بایدن می رسد و این امکان وجود دارد که جمهوریخواهان روی کار بیایند با توجه به اختلافات بین کنگره و جمهوریخواهان وضعیت برجام و آینده آن نامعلوم تر از گذشته شود.

بنابر این از این نظر است که در ایران نیز به رغم اینکه وزیر امور خارجه می گفت که طرفین برجام با ما در تماس هستند و مذا کرات به نقطه خوبی می رسد، اما در مجموع نتیجه خاصی حاصل نشد. البته آمریکایی ها یکسری علائم مثبتی در خصوص مبادله زندانی ها به ایران دادند و اجازه دادند که مقداری از پول های بلوکه ایران به یک بانک بی طرف در قطر بیاید که ایران بتواند از آن استفاده کند. ولی در همین راستا یکسری شایعاتی نیز به وجود آمد که تایید نشد که آمریکایی ها حتی استفاده از آن ۶ میلیاردی که از کره جنوبی منتقل شده بود را نیز به حالت تعلیق در آوردند. همین اینها باعث شده تا یکسری مخالفت هایی با ادامه برجام در داخل کشور به وجود بیاید.

از طرف دیگر اروپایی ها مقداری دست به عصا راه می روند. مثال با اینکه اپوزیسیون ایران که در آلمان فعالیت می کنند آلمانی ها اعلام کردند که ما حاضر نیستیم که خیلی به صورت باز و گشاده حرف مخالفین ایران را بشنویم چون می خواهیم روابط خاص و مشخص خود را با ایران داشته باشیم و در واقع نمی خواهیم به یک شکست دیپلماتیک با ایران برسیم. سایر اروپایی ها نیز به این نتیجه رسیدند که نفوذ منطقه ای ایران به گونه هایی است که باید روی آن حساب کنند و بدون ایران نمی توانند مسائل منطقه را حل و فصل کنند. همان طور که آمریکایی ها نیز به همین نتیجه رسیدند.

لذا همه اینها باعث شده که اروپا و آمریکا نیز کج دار و مریز نه مخالفت جدی ولی در عین حال شایق هم نیستند که مذاکراتی را با ایران انجام دهند و بر اساس برجام قبلی با ایران به توافق برسند. البته موضوع دیگری نیز هست که ایران هم به رغم اینکه الان شاید یکسری مخالفت هایی با برجام داشته باشد، اما رابطه خود را با آژانس قطع نکرده و بلکه یک همکاری را با آژانس در دستور کار قرار داده تا هیچ گونه دستاویز و بهانه ای به دست آمریکا و اروپا ندهند که بگویند ایران با آژانس همکاری نمی کند. لذا یک وضعیت خاصی نه مذاکره و نه به طور کلی تعطیلی مذاکره به وجود آمده است. حالت تعلیق و نامعلومی که مشخص نیست کی به نتیجه خواهد رسید.

منبع: آرمان ملی

562275