مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خبرداد؛

برگزاری جشنواره بزرگ ادبی کتاب و کتابخوانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از برگزاری جشنواره بزرگ ادبی در بخش کتاب و کتابخوانی خبرداد.

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس،

صابر سهرابی دوشنبه ۱۳ بهمن در جمع خبرنگاران تاکید کرد که عظمت و اقتدار ایران اسلامی مرهون دستاوردهای انقلاب اسلامی ست و ویژه برنامه‌های فرهنگی هنری دهه فجر تجدید میثاق آحاد ملت با آرمان های امام و شهدا است.

سهرابی گفت: امسال نگاه برنامه های دهه فجر با رویکردی دیگر گونه همراه شده و شیراز پایتخت کتاب ایران برنامه های خاص و ارزشمندی را به همین مناسبت در کنار دیگر برنامه ها با نگاه کتاب و کتابخوانی فراهم کرده است.

او افزود: امسال شیراز جریان بزرگ جام باشگاه های کتابخوانی سی شهرستان استان فارس را با توجه به اهمیت این موضوع و توابع آن پایگاه های کتابخوانی خود را با همکاری مروجان کتاب در شهرستانها و روستاها راه اندازی کرده اند. از سویی بازتاب این برنامه ها همراه با اداره امور کتابخانه های استان و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره آموزش و پرورش استان فارس و دیگر دستگاه های فرهنگی در حال اجرا می باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس افزود: این اداره کل جشنواره ادبی بزرگی را برای اولین بار در خصوص کتاب و کتابخوانی با شیوه های نوین پرورش خلاق کودکان و نوجوانان پایه ریزی کرده که بسیار حائز اهمیت است. این جشنواره ادبی که با هدف ترویج و گسترش کتاب و کتابخوانی برای اولین بار در کشور در پایتخت تمدن و فرهنگ ایران فارس، شیراز پایتخت کتاب ایران برگزار می شود به صورت مجازی به کارگاههای ارزشمندی در خصوص دو حوزه بزرگ خلاقیت و ترویج و گسترش کتابخوانی برای چهار دسته بزرگ می پردازد. در این جشواره گروه های کودک و نوجوان، جوانان تا بزرگسالان را در برگرفته و با اندیشه های خلاق و موثر در حوزه کتاب و کتابخوانی برگزار خواهد شد.

این مقام فرهنگی استان خاطر نشان کرد: به منظور ترویج فرهنگ غنی قرآنی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی هنری؛ همزمان با میلاد حضرت فاطمه (س)؛ مجتمع قرآنی و فرهنگی هنری شهید حاج غلامحسین علیشیری در سه طبقه با زیر بنای ۱۴۰۰ متر مربع و زیربنای ۱۲۰۰ متر مربع، شامل ۱۰ اتاق و پلاتوی تئاتر، نگارخانه، سالن آمفی تئاتر، کلاسهای آموزشی، فضاهای اداری و فروشگاه فرهنگی هزینه شده و با دو میلیارد و سیصد میلیون تومان که یک میلیارد و نیم را خیر لارستانی دکتر علی آقا علیشیری، فرزند شهید حاج غلامحسین علیشیری و مابقی را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس متقبل شده، در ایام فجر انقلاب اسلامی افتتاح خواهد شد.

سهرابی گفت: از دیگر برنامه های خاص امسال که به مناسبت دهه فجر در نظر گرفته شده و برای نخستین بار در کشور برگزار خواهد شد، جشنواره ملی تلاوت است که به صورت فضای مجازی می باشد و همچنین، جشنواره قرآنی والفجر و دوره تربیت مربی قرآن و صحیفه سجادیه و یک برنامه مسابقه حجاب و عفاف نیز با همکاری شهرستان اقلید در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس به جلسه وبیناری ادیان توحیدی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ویژه ادیان توحیدی اشاره داشت و بیان کرد: در روز ایثار و شهادت عطرافشانی و تجلیل از خانواده معظم شهدا و شهدای گمنام را داریم و در ادامه فعالیت هایی چون، تجلیل از برگزیدگان مسابقه شطرنج دهه فجر ادیان توحیدی و برنامه همنوازی ادیان توحیدی، تجلیل از برگزیدگان مسابقه نقاشی با موضوع ایران، شهدا و انقلاب اسلامی، تجلیل از مدافعان سلامت ادیان توحیدی و دعا و نیایش به شکرانه امنیت و اقتدار در جامعه ادیان توحیدی و شرکت در مراسم راهپیمایی با شکوه ۲۲ بهمن (در خودرو) را به سرانجام خواهیم رساند.

سهرابی از فراخوان «همایش منطقه ای گام دوم انقلاب، سبک زندگی اسلامی»، «طرح نشان لارستان» و پیش نویس آن که در دستور اطاق فکر شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته بود خبر داد و گفت: در همین راستا و به مناسبت ایام الله فجر انقلاب از «آیین نامه نشان لار» رونمایی خواهد شد و همچنین آیین رونمایی از سردیس استاد فضل الله جمالی پیشکسوت عرصه تئاتر و فرهیخته حوزه فرهنگ و هنر لارستان را داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با اعلام رونمایی پوستر جشنواره خوشنویسی آیات و آیین پایانی جشنواره مد و لباس فجر، ادامه داد: نمایشهای تئاتر خیابانی و نمایشنامه خوانی با نگرش به مناسبت‌های پیش رو، نمایش‌هایی را با درون‌مایه‌های دهه فجر برای بهمن ماه، تدارک دیده شده است و اختتامیه ۱۰ جشنواره هنری در استان فارس با عنوان دهه هنر فارس که بزرگترین جشنواره و آخرین جشنواره قرن در استان فارس است نیز با هدف تمرکز بر هم افزایی و همگرایی هنرمندان و خانواده بزرگ بهداشت و درمان کشور در راستای حفظ سلامت هموطنان آغاز شده است.

سهرابی با بیان اینکه جشنواره دهه هنر در ۱۰ رشته هنری برگزار می شود، افزود: این رویداد در نوع خود بی سابقه و به طور همزمان در شهرهای شیراز، اقلید، کازرون، داراب، مرودشت، اوز، جهرم و لارستان و در رشته‌های نمایشنامه نویسی، تذهیب و گل مرغ، خوشنویسی، فیلم نامه نویسی، داستان و داستانک، گرافیک، بازیگری تک نفره یا مونولوگ، عکاسی، شعر و نقاشی به مرحله داوری رسید که بعد از اتمام داوری منتخبین هر بخش اعلام و جوایز موردنظر را اخذ می‌کنند.

سهرابی افزود: امسال، سینما ایران و مجموعه هنری و سینمایی هنرشهر آفتاب باعنوان میزبانان جشنواره، بیستم فیلم فجر شیراز معرفی شده‌اند. همه ۱۶ فیلمی که به جشنواره فجر راه یافته‌، در شیراز هم اکران می‌شود.

مدیرکل ارشاد فارس گفت: هر فرد می‌تواند ۴ بلیت برای یک فیلم تهیه کند و احتمالاً از پانزدهم بهمن‌ماه، روزانه سه نوبت و در مجموع ۱۶ سانس در سینما ایران و ۳۲ سانس در هنرشهر آفتاب فیلم‌ها اکران می شود.

سهرابی گفت: سامانه‌های فروش رسمی سازمان سینمایی، نظیر سایت ایرانتیک به آدرس www.irantic.com که در سال‌های گذشته نیز امکان خرید بلیت این جشنواره را در شیراز فراهم کرده بود، در جشنواره بیستم باعنوان بستر تهیه بلیت این رویداد در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس، برگزاری بیست‌مین جشنواره فیلم فجر با حفظ شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌ها در شیراز اکران می شود و نمایش ۱۶ عنوان فیلم را داریم که ۳ نوبت نمایش فیلم در طول جشنواره خواهیم داشت و با این حال برگزاری جشنواره فیلم فجر در شیراز منوط به تصمیم ستاد ملی کرونا است و با توجه به شرایطی که ستاد ملی مدیریت کرونا تعیین کرده است اقدام می‌کنیم.

230837