آیا بایدن ولیعهد عربستان را به میز محاکمه می کشاند؟

خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از کاخ سفید و پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به شدت نگران کرده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت:

عربستان سعودی با بهره گیری از رسانه های گسترده خود و کمک های سنگین مالی به ستاد دونالد ترامپ تلاش کرد تا انتخابات آمریکا را به سود دونالد ترامپ رقم بزند اما بخت با ترامپ و با محمد بن سلمان یار نبود و در نهایت جو بایدن به پیروزی رسید.

بنیامین نتانیاهو نیز به نوبه خود از لابی صهیونیستی پر نفوذ آمریکا خواست تا تمام توان خود را برای پیروزی مجدد دونالد ترامپ به کار گیرد اما علیرغم تلاش های لابی صهیونیستی دونالد ترامپ شکست خورد و کاخ سفید را ترک کرد. طبیعی است اعضای ستاد انتخاباتی جو بایدن تحرکات مقامات دو رژیم اسرائیل و عربستان را زیر نظر داشت و در زمان مناسب انتقام سختی از این دو رژیم خواهند گرفت.

جو بایدن در ورود به کاخ سفید چندین پرونده سنگین علیه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را بازگشایی خواهد کرد و از این رو در آینده نزدیک عربستان ناخواسته دچار تغییراتی در ساختار قدرت خواهد شد. پرونده حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، پرونده قتل دردناک جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی، جنگ ظالمانه عربستان علیه مردم یمن، باج ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان به دونالد ترامپ و موضوع نقض حقوق بشر در عربستان بخشی از پرونده هایی است که جو بایدن به زودی خواهد گشود.

اما آنچه که بیش از همه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را نگران کرده وجود رابطه تنگاتنگ بین محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان و حزب دموکرات آمریکا است. محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان که به دستور محمد بن سلمان اکنون در حصر خانگی به سر می برد از دیرباز با رهبران حزب دموکرات از جمله شخص جو بایدن رابطه سیاسی گسترده ای برقرار کرده اما به دستور دونالد ترامپ از چرخه قدرت در عربستان خارج شد. در واقع محمد بن سلمان بدون توجه به پیچیدگی های اجتماعی و سیاسی ایالات متحده تصور می کرد که دونالد ترامپ برای مدت ۸ سال در کاخ سفید باقی خواهد ماند و به همین دلیل به اصطلاح تمام تخم مرغ های خود را در سبد دونالد ترامپ قرار داد.

اکنون ظاهرا تیم جو بایدن قرار است در درجه اول دو پرونده مهم را علیه محمد بن سلمان در دستور کار خود قرار دهد. پرونده اول خروج پرونده حادثه ۱۱ سپتامبر از طبقه بندی محرمانه خواهد بود، زیرا کنگره آمریکا در گزارش حادثه ۱۱ سپتامبر حدود ۲۸ صفحه مربوط به دخالت عربستان در این حادثه را جزء بخش محرمانه گزارش قرار داد و منتشر نکرد. اگر این بخش از گزارش به در خواست اکثریت اعضای مجلس نمایندگان در کنگره از طبقه بندی محرمانه خارج شود عربستان باید ده ها میلیارد دلار غرامت به آسیب دیدگان این حادثه پرداخت کند.

پرونده دیگر، قتل دردناک جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی بود که در دوم اکتبر ۲۰۱۸ به دستور محمد بن سلمان در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید. فرزندان جمال خاشقچی که تابعیت آمریکایی دارند با پیروزی جو بایدن، علیه محمد بن سلمان به دادگاه فدرال آمریکا شکایت کردند و از دادگاه خواستند که ولیعهد عربستان را به جرم قتل پدرشان، تحت تعقیب قرار دهد. محمد بن سلمان برای خروج از بن بست احتمالی، اختلافات خود را پس از ۳ سال با دولت قطر حل کرد تا بتواند در آینده از ظرفیت این کشور برای میانجی گری بین تیم بایدن و رژیم عربستان استفاده کند.

مشابه چنین شرایطی برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز وجود دارد، زیرا دونالد ترامپ به شدت از نتانیاهو حمایت کرد و موجب شد تا علیرغم مخالفت های گسترده در اراضی اشغالی، وی همچنان در قدرت باقی بماند. شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی، شناسائی جولان سوریه به عنوان بخشی از حاکمیت رژیم اسرائیل، طرح معامله قرن و ترور فرماندهان بلند پایه محور مقاومت از جمله سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بخشی از امتیازاتی بود که دونالد ترامپ به نتانیاهو داد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اگاهی از مخالفت جو بایدن با توسعه شهرک سازی و احتمال بازگشت آمریکا به برجام، رئیس موساد را برای مذاکره با دولت جو بایدن به واشنگتن اعزام کرد. اما دورنمای سیاست منطقه ای جو بایدن نشان می دهد که سرنوشت سیاهی در انتظار او و همچنین محمد بن سلمان خواهد بود. این دو شخص در آینده نزدیک از چرخه قدرت اسرائیل و عربستان خارج خواهند شد.

این احتمال نیز وجود دارد که دادگاه فدرال به در خواست خانواده جمال خاشقچی و بر اساس ادله موجود محمد بن سلمان را دستگیر و برای محاکمه به آمریکا منتقل کند.

منبع: خبرآنلاین

229828