به بهانه اشتباه عجیب داوری در دیدار پرسپولیس؛

دعا کنیم VAR هرچه زودتر به داد فوتبال کشورمان برسد!

دیدار پرسپولیس تهران و فولاد خوزستان از سری مسابقات هفته یازدهم لیگ برتر در حالی با برتری سرخپوشان به پابان رسید که اشتباه صد در صد داوری در این مسابقه ممکن بود باعث از دست رفتن سه امتیاز برای قرمزهای پایتخت و در نهایت دور شدن آن ها از رویای قهرمانی شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، درست در لحظات پایانی دربی حساس پایتخت و زمانیکه بازیکنان پرسپولیس و هواداران پرشور این تیم در تدارک جشن برد در این دیدار حساس بودند، مهدی قایدی مهاجم ریزنقش استقلالی ها گل تساوی را به ثمر رساند تا آب سردی باشد بر پیکر خسته و بی رمق قرمزها که نیاز شدیدی به هر سه امتیاز آن دیدار داشتند.

پرسپولیسی ها پس از شکست تلخ و عجیب مقابل اولسان هیوندای در فینال لیگ قهرمانان آسیا و از دست دادن قهرمانی این مسابقات آن هم برای دومین بار به شدت از لحاظ روحی و روانی افت کرده و تحت فشار بودند. چهار تساوی پی در پی در لیگ برتر در برابر تیم های انتهای جدولی همچون ذوب آهن اصفهان و نساجی مازندران و نیز تیم های مدعی سپاهان اصفهان و استقلال تهران کار را بیش از قبل برای قرمزهای پایتخت سخت کرده بود.

گرچه یحیی گل محمدی در این چهار دیدار دست به هر ترفندی برای کسب پیروزی زد و حتی ترکیب های متفاوتی را امتحان کرد تا بتواند تیمش را از فشار حاکم بر مجموعه پرسپولیس خارج سازد. اما هیچکدام چاره ساز نبود و از دست دادن هشت امتیاز در دیدارهای اخیر قرمزها که مدعی اول قهرمانی در لیگ برتر فوتبال کشور نیز هستند، دیدار این تیم برابر فولادخوزستان را به نبردی حساس و حیاتی مبدل ساخته بود.

گرچه در این هفته های اخیر و به خصوص پس از دربی، سرمربی پرسپولیس رسما به عدم حمایت اعضای هیئت مدیره از باشگاه انتقاد کرد و در جمله ای عجیب گفت که آقای رسول پناه دارد به ریش ما می خندد و از سوی دیگر یکی از بازیکنان کلیدی این تیم یعنی بشاررسن از جمع قرمزها جدا شد، اما طبیعتا این حرف ها برای قهرمان چهار دوره متوالی لیگ برتر برد و کسب سه امتیاز محسوب نمی شود و با تمام این شرایط پرسپولیس پای به دیدار حساس مقابل فولاد گذاشت.

دیدار پرسپولیس و فولاد روزگذشته درحالی در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی با برتری قرمزها دنبال می شد که در اواسط نیمه دوم تصمیم عجیب و کاملا اشتباه محمدحسین زاهدی فر، داور وسط این دیدار منجر به توقف 5 دقیقه ای مسابقه و صحنه های عجیبی شد که نمونه اش را به ندرت در فوتبال کشور دیده ایم.

اتفاق از این قرار بود که ارسال از سمت چپ پرسپولیس و در شرایطی که مهاجم فولاد در انتظار دستیابی به فرصت برای گلزنی بود، با مزاحمت محمدحسین کنعانی زادگان همراه شد که ثانیه‌هایی بعد و در شرایطی که مدافع ملی‌پوش قرمزها روی زمین افتاده بود، با سوت زاهدی فر بازی متوقف شد و با اعلام پنالتی به سود فولاد خوزستان همراه شد.

ابتدا بازیکنان پرسپولیس اعتراض نرمی نسبت به این تصمیم داور بازی داشتند، اما بعد از اینکه ثانیه‌هایی بعد کنعانی زادگان از زمین برخاست، شرایط متفاوت شد و اعتراض تندی نسبت به این تصمیم شکل گرفت. کنعانی زادگان که مدعی بود به هیچ عنوان روی ضربه ارسالی از دست خود برای دفع توپ سود نبرده، به دنبال این بود تا داور را نسبت به تصمیمی که گرفته بود، منصرف کند. جالب آنکه مدافع پرسپولیس می گوید زمانیکه روی زمین افتاده بودم، فکر می کردم داور خطا را به روی من اعلام کرده است و هنگامی که از زمین برخواستم و متوجه اعلام پنالتی به نفع حریف شدم، باور نداشتم چنین تصمیمی از سوی آقای زاهدی فر گرفته شده است.


بیشتر بخوانید؛

آیا زمان استفاده از VAR در فوتبال ایران فرا نرسیده است؟

VAR ؛ واژه ای نامتعارف در این روزهای فوتبال جهان

فوتبال ایران و هزاران راه نرفته در مسیر توسعه و پیشرفت

هیچ اتفاقی در لیگ برتر فوتبال کشور عجیب نیست!


مدافع ملی پوش پرسپولیس در ابتدا از زاهدی فر خواست تا در گفتگو با کمک‌ها و حتی تماشای دوباره صحنه، درباره این تصمیم خود منصرف شود. اما قاطعیت زاهدی‌فر باعث شد تا او به شدت اعتراض خود بیفزاید. کنعانی زادگان که به سر و صورت خود می‌کوبید، با گفتن جملاتی عجیب مانند " به جان مادرم هند نبود، به امام حسین به دستم نخورد" سعی در پشیمان کردن داور بازی برای اعلام پنالتی داشت که تلاشش بی نتیجه بود. جالب آنکه با توجه به خالی بودن ورزشگاه آزادی از تماشاگر و حضور دوربین های تلویزیونی در نزدیکی کنعانی زادگان، صدای این بازیکن به قدری واضح بود که حتی تکرار آن هم به گوش می رسید.

مدافع میانی پرسپولیس در شرایطی که شیمبا توپ را در اختیار گرفته بود و در نقطه پنالتی در انتظار ثبت ضربه‌اش بود، به اعتراض خود ادامه می‌داد و تلاش سیدجلال حسینی، سعید آقایی و حتی وحید امیری برای آرام کردن او نیز بی نتیجه بود. لذا کار به جایی رسید که اعضای کادرفنی پرسپولیس همچون افشین پیروانی و کریم باقری وارد معرکه شدند و خواستند تا مدافع برآشفته تیمشان را آرام کنند. اما کنعانی زادگان خیال آرام شدن نداشت و کریم باقری بار دیگر خشونت و مدیریت خود را با زدن ضربه‌ای تقریبا آرام به دهان او نشان داد. هرچند این اتفاق هم باعث آرام شدن مدافع پرسپولیس نشد تا این بار باقری با نشان دادن دستانش، او را تهدید کند!

با تمام این تفاسیر پنالتی تیم فولاد با گل همراه شد و در ادامه پرسپولیس توانست توسط احمدنوراللهی که پس از دیدار دربی و خراب کردن چند موقعیت صد در صدی گل در آن دیدار حساس تحت فشار روحی و روانی بود، به برتری ارزشمند دو بر یک دست یابند و هم از فشار حاکم بر مجموعه باشگاه رهایی یابد و هم به جمع مدعیان و کورس قهرمانی بازگردد.

گرچه پس از به ثمر رسیدن گل تساوی فولاد، سرمربی سرخ پوشان اعتراض خود را به داوری نشان داد که با کارت زرد زاهدی فر مواجه شد و او ضمن دادن کارت زرد در پاسخ به اعتراضات تند سرمربی پرسپولیس گل محمدی را نیز تهدید به اخراج کرد. حتی لحظاتی بعد هم نوبت به نیمکت فولاد رسید که با اعتراض خود با ادعای جوسازی از سوی پرسپولیسی‌ها با کارت زرد زاهدی فر علیه مهدی هاشمی نسب مواجه شد. کارت زرد داور بوشهری وارد جیبش نشده بود که سپس داور چهارم او را فراخواند و با اعلام اینکه حمید مطهری، مربی قرمزها جملاتی را گفته که شایسته اخطار است، باعث شد تا او نیز با کارت زرد مواجه شود. این اما پایان ماجرا نبود و لحظاتی بعد احمد نوراللهی نیز خشم خود را نسبت به تصمیمات داور نشان داد تا زاهدی فر در شرایطی که بازیکن شماره هشت سرخ‌ها با چشمانی از حدقه بیرون زده و خشمگین به او زل زده بود، کارت دیگری از جیب خود علیه این تیم نشان دهد و لذا شب عجیبی در هوای سرد و زمستانی آزادی رقم خورد.

اما نکته ای که بیان آن حائز اهمیت است و پیش تر نیز بدان پرداخته شده است، آیا زمان استفاده از VAR در فوتبال ایران فرا نرسیده و همچنان باید در پی اما و اگرها برای داوری باشیم؟ همین داور در فصل گذشته لیگ برتر فوتبال کشور خطای هند صد در صدی کی روش استنلی، بازیکن سپاهان را در دیدار حساس مقابل استقلال تهران در ورزشگاه مملو از جمعیت آزادی اعلام نکرد و درحالیکه آبی های پایتخت در آن دیدار حساس می توانستند با کسب سه امتیاز مدعی اول قهرمانی مسابقات باقی بمانند، حتی در ادامه فصل با مشکلات بسیاری نیز روبرو شدند.

در آخرین دربی پایتخت نیز برخورد توپ با دست وحید امیری در محوطه جریمه پرسپولیس می توانست به اعلام پنالتی از سوی داور همراه باشد که البته عدم اعلام خطای هند با واکنش های متفاوتی از کارشناسان داوری همراه شد. اما در بازی روزگذشته قرمزها، کاملا مشخص بود که توپ به دست کنعانی زادگان برخورد نکرده است و حتی اگر داور وسط دیدار هم دید کافی از این صحنه را نداشته باشد، نقش داور پشت داور در چنین موقعیت های حساسی چیست؟ لذا برای چنین صحنه هایی است که کمک داور ویدئویی را در فوتبال تعبیه کرده اند تا در شرایطی که تمامی تیم داوری موفق به دیدن یک صحنه مشکوک در طول یک مسابقه نشده اند، به کمک آن ها بیاید و داور وسط با خیالی آسوده و دیدن چندباره ی آن صحنه مشکوک، درست ترین تصمیم ممکن را اعلام کند که متاسفانه و همچنان خبری از آن حتی در بالاترین سطح فوتبال کشورمان نیست.

با تمام این تفاسیر، بیان این جمله کلیشه ای و تکراری که اشتباه داوری جزئی از داوری است در چنین زمانی به وجه قابل قبول و پذیرش نیست. درحالیکه کشورهای همسایه و حتی درجه چندم فوتبال جهان در حال استفاده از کمک داور ویدئویی هستند، بازیکن ملی پوش فوتبال کشورمان برای اثبات عدم خطای هند باید از جملاتی همچون " به جان مادرم هند نبود، به امام حسین به دستم نخورد" استفاده کند که اصلا در شان فوتبال ایران نیست و باید تاکید کرد و جسورانه گفت عدم اسفاده از VAR در کشورمان صرفا یک مساله فوتبالی نیست و گویا برخی نمی خواهند اتفاقات بهتری در سطح محبوب ترین ورزش حال حاضر جهان یعنی فوتبال برای ایران عزیزمان رخ دهد.

در پایان به ذکر همین یک جمله کوتاه بسنده می کنیم که خدا کند VAR هرچه زودتر به داد فوتبال کشورمان برسد!

گزارش از محمدرضا طارمی

228943

مطالب مرتبط

نظرات شما ( 1 نظر )

علی اصغر نصیری |
سه شنبه 30 دی 139914:06
مطالب ورزشی تان عالی است و به روز و مفید و دلنشین. سپاس از پایگاه خبری تحیلی خوب پرسون.