سرحدی در آیین افتتاح «باشگاه نوآوری و فناوری» مطرح کرد؛

حل مبرم ترین نیازهای کشور با استفاده از فناوری نو

رییس کل باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو اعلام کرد: یکی از برنامه های اصلی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو استفاده از فناوری نوظهور برای تحول در جامعه ، صنایع و مراکز علمی است.

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست خبری آیین افتتاح «باشگاه نوآوری و فناوری» صبح امروز ۲۳ دی ماه در کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست پیمان سرحدی رییس این باشگاه بابیان اینکه طی ۱۵ سال اخیر که در حوزه فناوری‌های نوین در کشور فعالیت داریم متوجه شده‌ایم خلأهایی در حوزه زیرساخت‌ها وجود دارد اظهار داشت: عمده این خلا ها در حوزه ارتباطات بین الملل و همکاری با سازمان های علمی بین المللی و همچنین ایجاد بسترهای بین المللی برای تجاری سازی است ازاین رو با توجه به ظرفیت های عظیم متخصصان و نخبگان ایرانی باید سازوکاری فراهم شود که این دستاوردها تجاری سازی و بین المللی شود . ازجمله این اقدامات قرار گرفتن متخصصان و استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در شبکه های بین المللی یونسکو برای انتقال تجربیات موفق و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

در این سال‌های اخیر که فعالیت پژوهشی داشتیم متوجه شدیم که متاسفانه استفاده کافی از ظرفیت های نوآوری کشور نشده است، ما از طریق یونسکو و ایجاد زیرساخت‌های بین‌المللی خواستیم که در پی رفع این نقص‌ها برآییم از همین رو با کمک یونسکو باشگاه نوآوری و فناوری را ایجاد کردیم، در این باشگاه نخبگانی هستند که سعی کردیم با آنها همفکری کنیم تا از ظرفیت نخبگان در داخل ایران خارج از ایران استفاده‌ کنیم‌. ما در پی این هستیم که تجربیات خودمان را در اینجا پیاده و شبکه‌ای بین نخبگان ایرانی و خارجی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها درباره مشکلات پیش روی پژوهشگران گفت: هنوز وقتی یک نفر می‌خواهد دانش فنی خود را ارزشگذاری کند موفق نمی‌شود این موضوع یکی از پروژه‌های اصلی ماست که می‌خواهیم آن را پیگیری کنیم.

سرحدی در ادامه بیان داشت: این باشگاه با هدف تمرکز بر استفاده از فن آوری نوآورانه برای حل برخی از مبرم ترین نیازهای کشور ، برای پیشرفت سریع تر با تکیه بر دانش متخصصان و نخبگان ایرانی در سراسر جهان ، طراحی شده است.یکی از برنامه های اصلی باشگاه نوآوری و فناوری یونسکو استفاده از فناوری نوظهور برای تحول در جامعه ، صنایع و مراکز علمی است.

وی اظهار داشت: در این ساختار با استفاده از فناوری پیشرفته که در حال حاضر در دسترس است ، مانند بلاکچین ، هوش مصنوعی ، اینترنت اشیا ، فین تک و علوم فناوری اطلاعات برای پاسخگویی به چالش های اهداف توسعه پایدار با هدف استفاده از نوآوری های فناورانه برای حل مسائل علمی و صنعتی است.

سرحدی در پایان اضافه کرد ایجاد یک شبکه بین المللی و تاثیر گذار و همچنین ایجاد زیرساخت در حوزه نوآوری و فناوری نیازمند همکاری تمامی سازمان ها و ارگان های فعال دولتی و خصوصی است و اگر به دنبال ساخت و آبادانی کشور هستیم باید همگی تکه های از یک پازل باشیم که این پازل نقشه ایران ماست.

* تجاری سازی و بستر سازی برای نوآوری

سپس رسول شاهسونی عضو هیات رییسه باشگاه نوآوری و فناوری در ادامه با بیان اینکه ما در باشگاه چند هدف مهم در حوزه تجاری سازی و بستر سازی برای نوآوری داریم و برای آن تلاش می‌کنیم گفت: ما نقص های بزرگی را در این حوزه می دیدیم برای مثال در اینکه بخواهیم از مسیر نوآوری به محصول برسیم دچار مشکل هستیم، در کشورهای دیگر یک پژوهشگر و صاحب ایده، صرفا ایده خود را تولید می‌کند حتی دست نوشته های خود را ارایه می‌دهد و دیگر خودش پیگیر ثبت آنها نمی‌شود در آنجا افراد حقوقی هستند که اختراعات آنها را تشریح می‌کنند پس ما هم باید به سمت این سیستم روی بیاوریم، اجازه بدهیم یک پژوهشگر مسیر علمی خود را طی کند و ما در کنارش باشیم یعنی پژوهش و ایده او را به تولید برسانیم. از همین رو ما در اینجا برای اینکه فرایند تولید طی شود متخصصانی داریم که صاحب علم هستند و در کنارشان افرادی را داریم که صنعتگر هستند.

وی افزود: در نظر داریم در حوزه تجاری هم بتوانیم در خارج از کشور فعالیت کنیم تا بتوانیم تعاملات بین‌المللی را شکل بدهیم. امروزه شرکت‌های مختلفی از آلمان و آمریکا با هم همکاری می‌کنند چون تکنولوژی سرعت پیدا کرده است پس باید کمک کنیم پژوهشگران ما هم این سرعت را پیدا کنند.

* تغییر و تحول اجتماعی را مدیون فناوری‌های نوین هستیم

در ادامه رضا علیمردانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: ما امروزه این تغییر و تحول اجتماعی را که در زندگی روزمره و رفتار ما پیش آمده است، مدیون فناوری‌های نوین هستیم انقلاب صنعتی چهارم که از سال ۲۰۰۶ شروع شد چند فناوری کلیدی مثل واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و ... را همراه داشت که باعث شد به این مرحله از فناوری برسیم. اگر ما توسعه را مبتنی بر دانایی بگذاریم، چاره‌ای نداریم برای تولید ثروت از دانش به شرکت‌های دانش بنیان روی بیاوریم. دانشگاه‌ها می‌توانند پاشنه آشیل برای تولید ثروت از دانش باشند

سپس حمید بادامی هم عنوان کرد: باشگاه نوآوری و فناوری می‌تواند به توسعه کشور و ایجاد انگیزه در جوانان کمک کند. امروز شاهد این هستیم که یکی از اصلی ترین نیازهای شهرها و کشور ما، حوزه فناوری است به ویژه با پیش آمدن کرونا، متوجه شدیم که اگر به حوزه شهر الکترونیک توجه می کردیم می‌توانستیم حوزه‌های مختلف را پوشش بدهیم، این باشگاه کمک می‌کند که از ظرفیت فناوری استفاده کنیم تا شهرهای ما توسعه پیدا کند، خدمات بهتری را ارایه و بحث اقتصادی را رشد بدهیم. ما این رویداد را به عنوان یک ظرفیت در کشور می بینیم و خود ما از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.

* ایوبی: حضور تمام عیار در میدان یک جنگ تمام عیار

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران بیان کرد: احساس می‌کنم جای این باشگاه خالی بود. از عمر باشگاه‌های کمیسیون ملی خیلی نمی‌گذرد گرچه باشگاه‌ها نهادهای دیرپا هستند و کشورها از آن استفاده می‌کنند. اگر فکر می کنیم در یک جنگ تمام عیار هستیم باید تمام عیار حاضر شویم و از فرصت ها استفاده کنیم. باشگاه ها یک ظرفیت خاموش بودند و چند سالی است که چند باشگاه با وسواس زیاد کار می‌کنند. خوشبختانه در یکی دو ماه گذشته عضو باشگاه‌های فدراسیون جهانی شدیم ولی باشگاه‌های ما دوران گذار و آزمون و خطا را سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه جوانان باشگاه نوآوری و فناوری شناخته شده هستند، بیان کرد: امیدواریم این باشگاه بتواند از ظرفیت بالای نیروی انسانی که در کشور وجود دارد استفاده کند، اینجا جایی است که ما اراده‌ها را یک پله ارتقا می‌دهیم و به شبکه‌های جهانی وصل می‌کنیم. شاید این شبکه‌ها بتوانند از ظرفیت خیلی از جوانانی که در این کشور نیستند اما دلشان اینجاست، استفاده کنند. تفاوت باشگاه‌ نوآوری و فناوری با دیگر باشگاه‌های ما جوان بودن این باشگاه است و فکر می کنم این باشگاه دوره آزمایشی را به خوبی طی می‌کند و اگر دوران آزمایش خوبی را سپری کند تثبیت خواهد شد که امیدوارم منشأ خلاقیت باشد.

ایوبی توضیح داد: تلاش شده است این چند باشگاه محدودی که در کمیسیون داریم، در چارچوب اهداف نظام و کشور فعالیت کنند. رهبری هم تاکید دارند مدیران برای جوانان ایرانی فرصت ایجاد کنند. امیدوارم از این فرصت بهترین استفاده شود. ما هم در کنار شما هستیم. امیدواریم خانه پدری که ایران است به قدری موفق و زیبا باشد (که البته هست) تا فرزندان این مملکت که رفته‌اند به خانه آباد پدری خود که ایران است، برگردند.

228247