گزارش پرسون به بهانه انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال،؛

ریاست مهم نیست! به دنبال مدیریت صحیح فوتبال کشور باشیم

مهلت ثبت نام انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال کشور روز گذشته و درحالی پایان یافت که حضور برخی چهره ها همچون علی کریمی، بازیکن محبوب فوتبال ایران در سال های اخیر کمی عجیب و تامل برانگیز به نظر می رسید.

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها و در حالیکه اخبار عجیب و غریبی از فدراسیون فوتبال کشور به گوش می رسد، چهره های مطرح و شناخته شده ای در روز پایانی ثبت نام انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال به خیابان سئول مراجعه نموده و مراحل پایانی ثبت نامشان را به انجام رساندند.

حدود دو هفته پیش بود که خبر مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال رسانه ای شد و حسابی جنجال به پا کرد. زمانیکه یک وکیل خانم که به عنوان نماینده شستا با راننده و یک دستگاه سمند سواری سفید رنگ به فدراسیون فوتبال مراجعه کرده بود، با اعلام اینکه فرم مزایده را به صورت کامل پر کرده، خبر از حراج ساختمان فدراسیون برای جبران خسارت وام 2 میلیون یورویی دریافتی فدراسیون فوتبال از شستا داد. ماجرا از این قرار بود که فدراسیون فوتبال در زمان استخدام مارک ویلموتس سرمربی اهل بلژیک، برای پرداخت اولین قسط از مطالباتش از شستا مبلغ دو میلیون یورو را استقراض کرد و حالا این شرکت نیز در پاسخ به فشارها برای بازپرداخت و در شرایطی که فدراسیون فوتبال به دلیل بلوکه بودن منابع مالی شرایط پرداخت این وجه را ندارد، اقدام به این کار عجیب کرده است. گرچه این مساله با پادر میانی مسئولین مربوط کمی سر و سامان گرفته و قرار است به زودی مشکلات مرتبط با آن حل شود.

روز گذشته و در ادامه حواشی مرتبط با این مساله، علی کریمی ستاره سابق فوتبال کشور و پرسپولیس تهران با حضور در فدراسیون فوتبال فرم‌های لازم برای شرکت در انتخابات این فدراسیون را پر کرد. کریمی در اقدامی قابل توجه مهدی مهدوی‌کیا را به عنوان نایب رئیس اول خود، سعید دقیقی را به عنوان نایب رئیس دوم و فاطمه علیپور را به عنوان نایب رئیس سوم و مسئول بخش زنان فدراسیون فوتبال معرفی کرد. زمانیکه شماره هشت خلاق و دوست داشتنی فوتبال کشور در صفحه شخصی اش خبر از حضور در انتخابات را داد، بسیاری این تصمیم وی را لحظه ای دانسته و باور بر حضور واقعی او در ساختمان فدراسیون را نداشتند. اما امکان حضور کریمی در انتخابات فدراسیون فوتبال با توجه به اصلاحات فیفا بر اساسنامه فدراسیون فوتبال ممکن شد و حالا بسیاری امیدوارند حضور او در فدراسیون فوتبال روزگار فوتبال ایران را تغییر دهد.

علی کریمی از محبوب‌ترین بازیکنان فوتبال ایران است و سابقه بازی در بایرن مونیخ آلمان، پرسپولیس تهران و تراکتور سازی تبریز را دارد. او دارنده عنوان مرد سال آسیا در سال ۲۰۰۴ است و باوجود اخلاق خاصش همیشه محبوب هواداران بوده است. جادوگر فوتبال ایران بعد از چند تجربه ناموفق مربیگری، مدتی بود که به عنوان منتقد اصلی فدراسیون فوتبال ایران به خصوص مهدی تاج و یارانش شناخته می‌شد و در یکی از برنامه های تلویزیونی درحالیکه به گفته خودش اسناد و مدارک بسیاری را برعلیه فدراسیون در دست داشت، از عملکر فدراسیون فوتبال انتقاد شدیدی کرد.


بیشتر بخوانید؛

فوتبال ایران و هزاران راه نرفته در مسیر توسعه و پیشرفت

آیا زمان استفاده از VAR در فوتبال ایران فرا نرسیده است؟


حالا که علی کریمی رسما به صحنه رقابت در فدراسیون قدم نهاده است و بسیاری از اهالی فوتبال امیدوارند با منش خاصش که بی‌شباهت به محمد دادکان هم نیست، بتواند سلامت، شفافیت و پویایی را به فوتبال سردرگم ایران بازگرداند. چراکه ریاست فدراسیون مهمی همچون فوتبال باید به یک نفر از جنس همین ورزش برسد و برای مثال محمد دادکان، ریاست سابق فدراسیون فوتبال کشور با علاقه ای که به قرمز های پایتخت داشت، هیچ گاه متهم به حمایت از یک تیم خاص نشد و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مدیران تاریخ ورزش ایران گردید.

محسن صفایی فراهانی نیز از جمله مدیرانی بود که در این عرصه خوش درخشید و توانست به فوتبال ایران سر و شکل حرفه ای ببخشد. گرچه عملکرد روسای دیگر همچون علی کفاشیان، مهدی تاج و به‌تازگی حیدر بهاروند نیز قابل تقدیر است و حضور کارلوس کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال کشور در زمان مدیریت این افراد به موفقیت هایی در زمینه ملی انجامید و حتی تیم های ملی فوتسال مردان و زنان کشورمان توانستند خوش بدرخشند، اما ریاست فدراسیون مهمی همچون فوتبال فقط چنین مسائلی نیست . نکته مهمی که علی کریمی باید به آن توجه کند و بداند با حضور در این عرصه کار سختی پیش روی اوست.

گرچه کریمی عنوان کرده با پشتوانه مالی ۱۲۰۰ میلیاردی وارد انتخابات می‌شود، اما همه می‌دانیم پول تمام مشکلات را بر طرف نمی‌کند. مدیریت فدراسیون و همچنین برخورد با سیاسیون نیازمند تجربه و حضور قدرتمند در عرصه مدیریت است که کریمی با آن فاصله دارد. ضمن اینکه باید در کنار این مسائل، لابی گری های بسیار در حوزه فوتبال را هم در نظر بگیریم و کریمی باید بداند در این عرصه با رقبا و چهره‌هایی رو در رو خواهد شد که بعضا سابقه کار در فدراسیون فوتبال را دارند و همچنین از حمایت سیاسی نیز برخوردارند.

درپایان باید منتظر ماند و سکان ریاست از هم گسیخته فدراسیون فوتبال در پایان به چه کسی خواهد رسید. علی کریمی جوان و محبوب که عدم وجود تجربه مدیریت و نابلد بودن تعامل با مدیران سیاسی کمی کار او را سخت می کند یا مدیران باتجربه و سیاسی همچون کیومرث هاشمی و مصطفی آجرلو که از حمایت لازم و کافی نیز در عرصه کنونی مدیریت فوتبالی کشور برخوردارند. امید است هر فردی توانست به ریاست فدراسیون دست یابد، فوتبال خسته و البته پر از استعداد و پتانسیل کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهد. به امید آن روز...

گزارش از محمدرضا طارمی

227933

نظرات شما ( 1 نظر )

افشار |
یکشنبه 21 دی 139913:57
ممنون کارگزاران متنوع پربارترین آقای طارمی