جانجان در گفت‌وگو با پرسون؛

مباحث فنی بازار مالی باید به زبانی ساده بیان شود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: فعالان تازه وارد بازار بورس باید بدانند سوددهی بازار به متغیرهای فراوانی چون نرخ ارز، فلزات... بستگی دارد.

به گزارش سایت خبری پرسون، با توجه به اقبالی که مردم به بازار بورس نشان دادند از این ظرفیت می‌توان در جهش تولید و مردمی کردن اقتصاد از طریق بازار سرمایه استفاده کرد. اما در این میان کمبود سواد مالی در میان مردم محسوس است.

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به خبرنگار اقتصادی پرسون گفت: افزایش سواد رسانه‌ای میان مردم با قرص و آمپول امکان پذیر نیست. مباحث فنی بازار مالی باید به زبانی ساده ببان شود تا قابل فهم شود.

جانجان بیان کرد: حدودی از افزایش سواد رسانه‌ای به میزان فن بیان مدرس بستگی دارد و تا حدود زیادی مطالعه افراد در این میان نقش مهمی دارد.

وی در ادامه‌ بازار سرمایه را به بازار پوشاک تشبیه کرد و گفت: هر فردی برای خرید پوشاک نیاز به همراه برای نظر دادن در خصوص زیبایی و جنس پوشاک دارد. بازار سرمایه همانند بازار پوشاک است و هر فرد فعال در بازار نیاز به همراهی دارد که به بازار مسلط باشد و بتواند هر سهم را بررسی کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تأکید کرد: هر فردی که قصد حضور در بازار سرمایه را دارد باید میزان مطالعه خود را در زمینه بازار بورس افزایش دهد. فعالین تازه وارد از بازار بورس نباید تنها انتظار سود و ثروت افزونی داشته باشند و بهترین راه برای کسب سود در بازار افزایش میزان مطالعه است:.

جانجان افزود: فعالین تازه وارد بازار بورس باید بدانند سوددهی بازار به متغیرهای فراوانی چون نرخ ارز، فلزات... بستگی دارد.

وی به‌ سوال نقش دولت در افزایش سواد مالی مردم چیست؟ پاسخ داد: سواد مالی، دانش مفاهیم و محصولات مالی و مهارتی است که در حوزه مسائل مالی شخصی به کمک فرد آمده و در نهایت امنیت و سلامت مالی را برای او به ارمغان می‌آورد. در دوره ای افراد برای خرید سهام ابتدا باید کد معاملاتی دریافت می‌کردند و این کد اگر فرد سواد حضور در بازار را نداشت فعال نمی‌شد و باید دیگر افراد حاذق یا سبدگردان ها و سپرده گذاری‌ها برای فرد معامله می‌کردند.


بیشتر بخوانید؛

دولت به مردم آگاهی های لازم برای ورود به بازار سرمایه را نداد

کام تلخ فعالان بازار سرمایه در این ماه


این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به تبلیغات دولت برای سرمایه‌گذاری افراد معمولی و بی‌تجربه در بازار ادامه داد: یکی از بزرگترین اشتباهات دولت بحث فراخوان بورس بود و واقعا اشتباه بزرگی بود. در سال۹۸ بنده معتقد بودم که چرا دولت عرضه عملیات ندارد. اما دیگر در فروردین و اردیبهشت امسال بازار خارج از تحلیل بود زیرا قدرت پول زیاد بود و شاهد ابطال صندوق ها بودیم. عده ای معتقد بودند حقوقی‌ها نباید در صف فروش باشند و این صف های فروش نتیجه مدیریت غلط بود زیرا پول ها را در ستون های بالای خرج کردند و در ستون های پایینی پولی باقی نماند.

جانجان مطرح کرد: در ماهی که گذشت بازار تحت تاثیر موضوعات سیاسی و افزایش نرخ ارز نیز بود و شایعه جنگ صدمات زیادی را به بازار وارد کرد و دولت نتوانست در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: قابل توجه است که اگر بازار سهام نبود مردم کشور با تورم های بیشتری در اقتصاد مواجه می شدند. اگر قرار باشد دولت فراخوان عمومی سرمایه‌گذاری دهد باید بازارگردانی را به صورت صحیح انجام دهد. به طور مثال عملکرد دولت در آزادسازی سهام عدالت به صورت دوره‌ای و عرضه پالایشی‌ها سبب تحمیل ریسک به بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر قرار باشد تقصیری برای دولت قایل باشیم، مقصرحدود 80 درصد ریسک بازار دولت است. دولت حتی وظیفه سهام داری و بازارگردانی خود را به درستی انجام نداد.

227911