رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با پرسون؛

‎کاهش اندک صادرات در 9 ماه ابتدای سال / عراقی ها به کالاهای ایرانی روی خوش نشان می دهند

‎این روزها امریکایی ها با اجرای تحریم ها یک جنگ تمام عیار اقتصادی به راه انداخته اند و باعث کاهش درآمد فروش نفت کشورمان شده اند.

به گزارش سایت خبری پرسون، در این میان مسئولان کشور بیکار ننشسته اند و مسیرهای جایگزین را برای بدست آوردن درآمدهای نفت انتخاب کردند و فروش کالای غیر نفتی تولید داخل به کشورهای همسایه را راهکار عبور از این وضعیت اقتصادی می دانند، به طوری که توانسته اند در چند سال اخیر تمرکز صادرات کالا به کشورهای همسایه را تقویت کنند و این روزها بازار 40 میلیون نفری عراق در دست تجار ایرانی باشد و به نوعی کالاهای ایرانی در قفسه های فروشگاهی عراق جا باز کرده است.

دلایل گوناگونی پشت پرده روابط گرم تجاری ایران و عراق است، دلایلی مانند فرهنگ، مذهب و هم زبان بودن برخی از استان های مرزی موجب شده است تا تجارت دو کشور در چندین سال اخیر به اوج خود برسد و به نوعی شهروندان عراقی از کالاهای ایرانی استقبال کرده اند.

برای اینکه بیشتر از وضعیت تجارت ایران و عراق باخبر شویم خبرنگار اقتصادی پرسون گفتگویی با یحیی آل‌اسحاق که این روزها ریاست اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق را برعهده دارد، انجام داده است.

او در این باره گفت:« در 9ماه سال جاری 5میلیارد و 900 میلیون دلار صادرات کالاهای غیر نفتی به عراق صورت گرفته که نسبت به سال گذشته به دلیل شرایط کرونا کاهش صادرات رخ داده است؛ البته در دو ماه اخیر روند تجارت رو به افزایش قرار دارد.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق درپاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه چشم انداز صادرات کالا به عراق 20 میلیارد دلار تعریف شده است برای رسیدن به این چشم انداز چه اقداماتی باید انجام شود؟ گفت:« سالهای گذشته برنامه ریزی هایی برای توسعه تجارت با عراق صورت گرفته است تا طبق یک برنامه ریزی استراتژیک درآمد صادرات تنها از کالاهای غیر نفتی به عراق 20 میلیارد دلار شود؛ اما اینکه این روزها با این چشم انداز فاصله داریم دلایل گوناگونی دارد، یکی از دلایل آن برمی گردد به کم کاری تولیدکنندگان کالا چرا که رقبای کالاهای ما در عراق رو به افزایش هستند و به محض اینکه تولیدکنندگان ما کمی سهل انگاری کنند بازار را از دست خواهند داد.»

آل اسحاق افزود:« کالاهای عربستان سعودی، مصر، عمان، ایتالیا، اسپانیا به تازگی وارد بازار عراق شده اند و از سوی دیگر کشورهای ترکیه و چین نیز دو رقیب قدیمی و سرسخت ایران به حساب می آیند و باید به شکل حرفه ای تر تولیدکنندگان داخلی کالاهای صادراتی را تولیدکنند و بازرگانان تلاش شان را برای بازاریابی بیشتر انجام دهند.»


درست است که شرایط برای صادرات کالاهای ایرانی به عراق مساعد است، اما اگر تجار توجهی به موضوع رقابت در بازار جهانی نکنند و اینکه دولت حمایت های لازم را از صادرکنندگان نکند مهم ترین بازار صادراتی کالای کشور با خطر مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

کاهش 15 درصدی صادرات ایران به عراق​

تحریم ایران برای کشور عراق اهمیت ندارد​


وی تصریح کرد:« برخی از کشورها برای اینکه بازار صادرات عراق را به دست آورند اقدام به سرمایه گذاری زیربنایی و روی بنایی در این کشور کرده اند تا به این شیوه به بازار 40 میلیونی عراق نفوذ پیدا کنند؛ همانند کره جنوبی که به دنبال راه اندازی بندر فاو در عراق است، بنابراین بازرگانان ایرانی باید با وسواس بیشتر کالا به عراق صادر کنند و از لحاظ کیفیت کالا اطمینان خاطر داشته باشند.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد:« یکی از ویژگی هایی که ایرانی ها توانسته اند بازار عراق را به دست آورند این است که فرهنگ و آداب مردم دو کشور در مناطق مرزی بسیار نزدیک به هم قرار دارد و همچنین مساحت مرز خاکی دو کشور بسیار زیاد است و اینکه 8 گذرگاه مرزی بین دو کشور وجود دارد که تجارت را برای دو کشور آسان کرده است؛ این در حالی است که عربستان سعودی به تازگی گذرگاه مرزی «عرعر » را راه اندازی کرده و ترکیه نیز یک گذرگاه مرزی دارد و این نشان دهنده این است که رقبای ما از لحاظ جغرافیایی برای بدست آوردن بازار عراق با محدودیت مواجه هستند.»

گفتگو از: محمد خادمی

227644

سازمان آگهی های پرسون