گزارش پرسون از چندگانگی اطلاع رسانی؛

بود و نبود «کرونای انگلیسی» در کشور/ ناهماهنگی مسئولان در اطلاع رسانی

مسئولان وزارت بهداشت و درمان در بحث کرونای انگلیسی یا هر بیماری دیگری باید اطلاع رسانی دقیق، شفاف و هماهنگ داشته باشند تا افکار عمومی جامعه دچار چندگانگی نشود.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، در روزهای اخیر شاهد انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر مشاهده شدن مورد یا مواردی از کرونای انگلیسی در استان کردستان هستیم، اخباری که هر کسی با قرائتی که از آن دارد همه را به نوعی سرگردان کرده است.

از یک سو، آرزو فلاحی؛ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان وجود هرگونه بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در سطح استان کردستان را شدیدا تکذیب می کند.

کمتر از یک روز، ابراهیم قادری؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در سخنانی که امروز با برخی از رسانه ها داشته است به گونه ای مصاحبه انجام می دهد که مخاطب در یک فضای بینابینی گرفتار می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در مصاحبه خود به کرار از کلمه «احتمال»، «اگر» و... سخن می گوید و همین امر باعث می شود که افکار عمومی به طور ناخواسته به سمت فضای مجازی برای کسب آخرین خبر درباره کرونای انگلیسی کشانده شوند.

قادری؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در مصاحبه صبح امروز خود عنوان کرده بود که 60 نفر از کسانی که با این پزشک مشکوک به کرونای انگلیسی در تماس بوده اند، مورد آزمایش قرار گرفته اند.

حال سوال این است این چندگانگی در عملکرد و حتی سخنان مقامات درمانی چه معنایی می تواند داشته باشد؟.


بیشتر بخوانید؛

بیمار کرونایی مشکوک به «کرونای انگلیسی» در قرنطینه خانگی است/ مردم به شایعات توجه نکنند

سرعت انتشار کرونای انگلیسی بسیار بالا است/ ضرورت توجه به اقدامات ضروری و مراقبت‌ها برای کنترل ویروس جدید


دکتر علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا پیش از این - شنبه شب در شبکه دو سیما - درباره گسترش ویروس انگلیسی و تدبیر برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور اعلام کرده بود «پرواز به کشور انگلیس را به صورت رفت و برگشت ممنوع کردیم و پرواز غیر مستقیم هم که از انگلیس به استانبول و بعد به ایران می آمد، ممنوع شده است. تمام کشورهای اروپایی که بخواهند وارد ایران شوند، باید ۴۸ یا ۷۲ ساعت قبل PCR منفی داشته باشند و بعد بتوانند وارد کشور شوند. دوم اینکه دستور دادیم که تمام پروازهای اروپایی که وارد ایران می شوند، دوباره از مسافرانشان تست بگیریم و اینها تا مشخص شدن جواب تست شان باید در قرنطینه خانگی بمانند. با این حال می گویم که ویروس تنفسی ویروسی نیست که با بستن مرزها وارد نشود و بالاخره از یک جایی وارد می شود. تنها کاری که باید انجام دهیم فاصله گذاری و دوری از تجمعات است. به ویژه اینکه ویروس جهش یافته در ترکیه، عمان و اخیرا در پاکستان مشاهده شده است. بنابراین باید پروتکل ها را به صورت کامل رعایت کنیم».

همچنین باید پرسیده شود که این پزشک چگونه از این همه «گیت» بهداشتی که معاون وزیر از آن در رسانه ملی سخن می گوید، عبور کرده است و بعد از چند روز اقامت در سنندج و احساس بیماری و کسالت به بیمارستان توحید این شهر مراجعه می کند و بستری می شود و سپس ترخیص و اکنون در قرنطینه خانگی است؟!.

بی شک مسئولان در اطلاع رسانی درباره مسئله مهمی همانند ویروس کرونا باید هم شفاف عمل کنند و هم اینکه اطلاعات را به صورت کامل به افکار عمومی منتقل کنند و یقینا تزریق قطره چکانی اطلاعات در این موضوع بسیار حساس، می تواند زمینه ساز کم رنگ شدن اعتماد مردم به رسانه ملی و حتی دیگر رسانه های رسمی و شناسنامه دار کشور شود.

کرونا چه کرونای معمولی و چه انگلیسی هر دو یک بحران برای هر جامعه ایی هستند که بی گمان ورود کرونای انگلیسی در این شرایط که کشور در حال رهایی از این ویروس منحوس است، می تواند بار روانی بسیار سنگینی بر افکار جامعه تحمیل کند و از سوی دیگر ورود این نوع جدید از کرونا می تواند یک جبهه تمام عیار علیه سیستم و نظام پزشکی کشور باشد.

آیین مهر ـ استان کردستان

227411