قدیری ابیانه:

ایران باید درصد غنی‌سازی را بالاتر ببرد

محمدحسن قدیری ابیانه تحلیلگر مسائل سیاست خارجی معتقد است: تهران باید درصد غنی‌سازی را از این هم بالاتر ببرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدحسن قدیری ابیانه تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در دفاع از اقدام اخیر ایران مبنی بر افزایش غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم گفت: غنی‌سازی ۲۰ درصد در بخش‌های مختلف صنعتی از جمله تولید صفحات سوختی برای تولید رادیوداروها کاربرد زیادی دارد؛ پس اقدام ایران که با اطلاع آژانس صورت گرفته، براساس نیات کاملاً صلح‌آمیز است.

وی ادامه داد: حتی من معتقدم تهران باید درصد غنی‌سازی را از این هم بالاتر ببرد. به‌طور نمونه برای تولید باتری‌های هسته‌ای که در کشتی‌ها کاربرد دارد، به سوخت ۶۰ درصد نیاز است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی سال گذشته گفته بود که ما توان غنی‌سازی اورانیوم را تا ۶۰ درصد داریم و بر اساس نیاز کشور و دستور مسئولان آن را انجام می‌دهیم و این نکته باید مد نظر باشد.

قدیری ابیانه اما در واکنش به اظهارات برخی کارشناسان که مدعی‌اند اقدام ایران آن‌هم در اواخر دوره زمامداری دونالد ترامپ می‌تواند موجب افزایش تنش میان تهران و واشنگتن شود هم عنوان کرد: این دو موضوع کاملاً مجزا هستند. جمهوری اسلامی بر اساس نیاز داخلی و در چارچوب قانونی خواستار تأمین نیازهای هسته‌ای‌اش هست. نباید با این پیش‌زمینه که اقدام‌های ما زمینه ناراحتی غرب را به دنبال خواهد داشت خود را محدود کنیم.

227237