معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان خبر داد:

فرونشست دشت در شرق استان کردستان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان از فرونشست یکی از دشت های شرقی این استان خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، عرفان مومن پور؛ معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان با تایید این خبر امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: عدم نادرست از منابع آب های زیرزمینی در سطح کردستان روز گذشته باعث ایجاد یک فرونشست در دشت های شرقی این استان گردید.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: این حادثه در دشت بین شهرستان دهگلان و قروه اتفاق افتاده است.

مومن پور در ادامه سخنان خود با انتقاد از استفاده بیش از حد از منابع آب های زیرزمینی توسط برخی از بهره برداران، تاکید کرد: بررسی هایی که توسط شرکت آب منطقه ای کردستان انجام شده است نشان می دهد که در حال حاضر آبخوان‌های آبرفتی این استان با میزان کسری ۷۰۰ میلیون مترمکعبی آب مواجه می باشند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان تصریح کرد: با توجه به اینکه پتانسیل منابع آب زیرزمینی در شرق استان واقع شده، بیشترین افت سطح ایستابی نیز مربوط به این مناطق است.


بیشتر بخوانید؛

2900 کنتور هوشمند بر روی چاه های آب کردستان نصب گردید

تمام دشت‌های استان سمنان در خطر فرونشست قرار دارد


مومن پور با اشاره به اینکه تداوم این رویه می تواند یک فاجعه بزرگ زیست محیطی برای استان کردستان باشد، گفت: اقداماتی برای جلوگیری از وقوع اینگونه اقدامات صورت گرفته است به گونه ای که وزارت نیرو برای مقابله با استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی ابلاغی به شرکت‌های آب منطقه‌ای، اجرای صحیح طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شامل ۱۱ طرح مطالعاتی و اجرایی است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: باید با استفاده از تمام امکانات از بهره برداری های بی رویه و غیراصولی آب در سطح استان کردستان جلوگیری به عمل آوریم که در این زمینه کارهایی انجام گرفته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی، نصب و بهره‌برداری از کنتورهای هوشمند، انسداد چاه‌های غیرمجاز، تکمیل مطالعات کمی و کیفی آبخوان‌ها و... از جمله برنامه های شرکت آب منطقه ای در این مبحث می باشد.

شفیعی ـ استان کردستان

226693