مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران:

احداث سد و نیروگاه چم ‌شیر گچساران 200میلیارد تومان هزینه نیاز دارد

مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران عنوان کرد: تاکنون10هزار میلیارد تومان اعتبار برای احداث سد و نیروگاه سد چم شیر در گچساران هزینه شده و برای تکمیل آن نیاز به 200میلیارد تومان دارد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کهگیلویه و بویراحمد، سید حسین رضوی در بازدید از سد چم شیر در حال احداث گچساران اظهار کرد: عملیات اجرای احداث سد و نیروگاه چم شیر از سال 1391 آغاز شده و در حال حاضر در مراحل پایانی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از پیشرفت فیزیکی 85 درصد برخوردار است، افزود: با توجه به روند اجرایی مطلوب سد چم شیر فاز اول این سد در سال آینده ((۱۴۰۰)) آبگیری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران گفت: سدچم شیر گچساران علاوه بر تامین آب کشاورزی، صنعت و آشامیدنی ظرفیت تولید سالانه ۱۷۶مگاوات برق را دارد.

رضوی به تخصیص آب از سدچم شیر گچساران به بخش صنعت و کشاورزی اشاره و عنوان کرد: 120 میلیون متر مکعب آب از سد چم شیر به بخش کشاورزی و شرب و ۶۰ میلیون متر مکعب آب به بخش صنعت اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه با تکمیل و آبگیری سد چم شیر منجر به تبدیل بخش عمده ای از زمین های کشاورزی این شهرستان به آبیاری نوین خواهد شد، اذعان کرد: با بهره برداری از سد چم شیر ظرفیت گردشگری این شهرستان دو چندان خواهد شد.


بیشتر بخوانید؛

طرح جمع آوری تصفیه‌ی فاضلاب شهر کرمانشاه به ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد


مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران بیان کرد: تاکنون10هزار میلیارد تومان اعتبار برای احداث سد و نیروگاه سد چم شیر در گچساران هزینه شده است.

رضوی با اشاره به اینکه این میزان اعتبار از محل منابع داخلی و فاینانس خارجی برای ساخت سد چمشیر در گچساران هزینه شده است، اظهار کرد: برای تکمیل این سند نیاز به 200 میلیارد تومان اعتبار است.

وی با بیان اینکه حداکثر تا بهار سال 1401 سد و نیروگاه چم شیر گچساران به طور کامل افتتاح می شود، ابراز کرد:سد در حال ساخت چم شیر گچساران در حال حاضر مشکل اعتباری ندارد.

حجم کل مخزن این سد 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب با مساحت 51 کیلومتر مربع، طول دریاچه 48 کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا 604 متر است.

مطالعه احداث سد چم شیر در سال 73 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

این سد در زمان بهره برداری در هر ثانیه 500 لیتر در ثانیه آب تخلیه می‌کند. تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به 560 متر خواهد رسید.

سد چم شیر دارای یک میلیون و 100 متر مکعب حجم بدنه،604 متر طول تاج، 150 متر ارتفاع، 75 متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

انجام هفت کیلومتر تونل زیرزمینی، اجرای یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب بتن بدنه، ۳۰ کیلومتر جاده دسترسی و هفت میلیون متر مکعب حفاری رو باز از مهمترین کارهای انجام شده در این طرح است.

منبع: فارس

226462