بازدید وزیر نفت از سد چم شیر در گچساران

جواد اوجی وزیر نفت به همراه جمعی از مسوولان کشوری و استانی از روند اجرایی سد مخزنی در حال ساخت چم شیر در گچساران بازدید کرد.
تصویر بازدید وزیر نفت از سد چم شیر در گچساران

به گزارش سایت خبری پرسون، فرماندار گچساران در این آیین با قدردانی از رییس جمهوری و جمعی از وزیران برای سفر به کهگیلویه و بویراحمد گفت: بازدید مسوولان عالی رتبه کشوری از طرح های عمرانی بزرگ در رفع موانع موجود برای تکمیل و بهره برداری آنان اثربخش است.

علیرضا اتابک افزود: روند اجرایی سد چم شیر به دلیل تزریق نشدن منابع مالی، نامطلوب است و برای رسیدن به هدف آبگیری تا پایان سالجاری لازم است ماهانه بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این طرح تخصیص یاید و در غیر این صورت آبگیری این سد بزرگ یک سال دیگر عقب خواهد افتاد.

فرماندار گچساران میزان اعتبارات هزینه شده در این سد ملی را ۱۸ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: عملیات احداث سد مخزنی چم شیر گچساران هم اکنون ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال آبگیری می شود.

وی تصریح کرد: برای تکمیل این سد بزرگ ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

فرماندار گچساران ابراز داشت: سد چم شیر با هدف تولید انرژی برق آبی به میزان ۴۸۲ گیگاوات ساعت در سال و تأمین آب بخش های مختلف از جمله توسعه گردشگری و کشاورزی در روستاهای بالا و پایین دست سد و کنترل سیلاب و صنایع آبزیان انجام می گیرد.

وی ابراز داشت: تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری امسال به ۵۸۵ متر خواهد رسید.

اتابک با بیان اینکه یکی از واحد های نیروگاه تولید برق این طرح امسال به بهره برداری خواهید رسید گفت: ۲ واحد دیگر در قالب تولید برق تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید.

وی حجم کل مخزن این سد را ۲/۳ میلیارد متر مکعب با مساحت ۵۱ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۴۸ کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا را ۵۹۸ متر عنوان کرد.

فرماندار گچساران اظهار داشت: هم اکنون ۸۵۰ نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد مشغول بکار هستند.

وی بیان کرد: سد چم شیر دارای یک میلیون و ۳۰۰هزار متر مکعب حجم بدنه، ۷۳۰متر طول تاج، ۱۵۱ متر ارتفاع، ۶۰۴ تراز تاج سد است.

اتابک عنوان کرد: هم اکنون کارهای اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد و نیروگاه، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال اجراست.

وی تصریح کرد: انجام هفت کیلومتر تونل زیرزمینی، اجرای یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب بتن در طرح ، ۳۰ کیلومتر جاده دسترسی و هفت میلیون متر مکعب حفاری رو باز از مهمترین کارهای انجام شده در این طرح است.

اتابک بیان کرد: تاکنون ۲۲۹ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی برای ساخت سد چم شیر گچساران هزینه شده است.

وی تاکید کرد: ۲۵ درصد از اعتبارات فاینانس طرح سد و نیروگاه چم شیر در این شهرستان، معادل ۶۰ میلیون یورو افزایش یافت.

منبع : ایرنا

363074