«حسن صالحی» درگفتگو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون گفت:« برنامه ریزی برای توسعه شیلات بسیار مهم است و این برنامه ریزی برای توسعه شیلات به خوبی صورت گرفته و در برنامه ششم و برنامه 1404 به شکل کاملا کارشناسی شده است.»
وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه چه میزان واردات محصولات شیلاتی به کشور صورت می گیرد که توان تولید آن در داخل وجود دارد؟ گفت:« بسیار ناچیز محصولات شیلاتی به کشور وارد می شود، طبق آمارها صادرات محصولات شیلاتی بیشتر از واردات است، به عبارتی اگر میزان واردات این کالا را حذف کنیم باز هم ایران به عنوان یک کشور تولیدکننده و صادر کننده مهم دنیا به حساب می آید و ظرفیت بالایی برای تولید آبزیان وجود دارد و حرف گفتن بسیاری در بازار های جهانی داریم.»
رئیس سابق سازمان شیلات ادامه داد:« میگو، ماهی قزل آلا، ماهی کپور، تن ماهیان و ماهیان خاویاری مهم ترین آبزیان تولیدی ایران هستند که در آب های آزاد تولید و صادرات انجام می شود.»
»صالحی» راهکار توسعه محصولات شیلاتی را این طور عنوان کرد:« تسهیلات بانکی یکی از مهم ترین حمایت ها از صنعت شیلات است، گرچه در سال های اخیر بانک ها توجه خوبی به این صنعت برای ارائه تسهیلات داشته اند، اما هنوز خیلی جا برای حمایت از این صنعت توسط بانک ها وجود دارد و انتظار این است که بانک تسهیلات کم بهره را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد؛ همچنین افزایش صادرات کمک بزرگی به افزایش تولید خواهد کرد.»
این مقام مسئول سابق در سازمان شیلات افزود:« برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم ماهی یکی از راهکارهای بالا بردن سرانه مصرف کشور و کاهش قیمت است.»
او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه شما از سال 91 تا 96 در سازمان شیلات نقش آفرینی بسیار درخشانی داشته اید به طوری که توانسته اید صادرات محصولات شیلات را از 200 میلیون دلار به 500 میلیون دلار و سرانه مصرف را از 8 کیلو به 11 کیلو افزایش دهید، اما در حوزه گیاهان دریایی آن طور که باید اقدامی صورت نگرفته است، علت این کم کاری چیست؟ گفت:« اگر به دنبال جهش تولید هستیم باید به شکل زیربنایی کار کرد، تحقیق و مطالعات نخستین قدم، فرهنگ سازی گام دوم و سرمایه گذاری مرحله سوم است، البته همزمان با این اقدامات باید مذاکراتی توسط تجار برای بازاریابی در کشورهای هدف صادراتی انجام شود تا بازار فروش صورت بگیرد، در زمینه گیاهان دریایی اقداماتی انجام شده و شرکت هایی از آسیای شرقی مانند مالزی و هندوستان با شرکت های داخلی مذاکراتی برای توسعه در حوزه گیاهان دریایی انجام داده اند و به نوعی بسترسازی هایی شکل گرفته است؛ اما توسعه صنعت گیاهان دریایی یک صنعت نو به حساب می آید که سیستم بانکی آشنایی برای سرمایه گذاری در این زمینه ندارد و همچنین بازار گیاهان دریایی در بازار داخلی وجود ندارد و بازاریابی خارجی نیز به شکل کامل انجام نشده است.»
«صالحی» گفت:« برای اینکه صنعت گیاهان دریایی را رونق دهیم باید تسهیلات بانکی، حمایت های دولتی و بیمه ای افزایش پیدا کند؛ البته اقداماتی در این زمینه در مناطق چابهار استان سیستان بلوچستان، استان هرمزگان و جزیره قشم آغاز شده و به اعتقاد بنده بسترسازی در این حوزه انجام شده است.»
بیشتر بخوانید:
۵ میلیون تن ماهی پرورشی در کشور تولید میشود
حمایت1070 میلیاردی از بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری جهان در دریا
گرانی خوراک عامل افزایش قیمت ماهی پرورشی
رئیس سابق سازمان شیلات در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون در باره اینکه چرا قیمت ماهی در بازار داخلی بسیار بالا است و به نوعی محصولات شیلاتی در دریای جنوب و شمال کشور، رودخانه های داخل، سدهای آبی و استخرهای پروش ماهی برای تولید آبزیان وجود دارد و وفور تولید در اقصی نقاط کشور فراهم است؛ اما شاهد گرانی این کالا در بازار داخلی هستیم و این گرانی باعث شده که قدرت خرید ماهی برای تمامی هموطنان مان وجود نداشته باشد؟ گفت:«دلایل گوناگونی وجود دارد، برخی از محصولات صیادی و پرورشی کشور تقاضای صادراتی بالایی دارند و ارز آوری و بازار داغ فروش آن موجب می شود که بازار داخلی نیز تحت تاثیر بازار خارجی قرار بگیرد که در این زمینه دولت باید یارانه هایی را برای تهیه آن به مردم ارائه دهد تا فشار به تولیدکنندگان و صیادان وارد نشود، در حال حاضر مسئولان برخی از کشورها کوپن هایی در اختیار مردم شان قرار می دهند تا محصولات شیلاتی در بازار داخلی کنترل شود و هم اینکه تمام اقشار جامعه بتوانند از این مواد غذایی بهره مند شوند.»
اویادامه داد:« تولید و صید ماهی این روزها از سنتی به صنعتی تبدیل شده و این تجهیزات نیازمند ابزار آلاتی است که گرانی تجهیزات تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده صید می گذارد، از سوی دیگر گرانی نهاده های (مواد غذایی ماهی) ماهی های پرورشی که وارداتی است گرانی ماهی را به وجود می آورد؛ این نکته را نیز جا دارد عنوان کنم که هزینه حمل و نقل و حضور دلالان نیز از دیگر دلایل گرانی ماهی در بازار داخلی است .»
«صالحی» افزود:« راهکار تنظیم بازار برای محصولات شیلات برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم ماهی توسط تولیدکننده و صیادان به مصرف کننده است که در این خصوص شهرداری ها و فرمانداری های شهرستان های کشور باید برای رونق این صنعت قدم بردارند و اگر این نوع نمایشگاه های عرضه مستقیم محصولات شیلاتی سالی دو تا سه بار در مناطق مختلف کشور برپا شود کمک بزرگی به تنظیم بازار خواهد کرد.»
گفتگو از: محمد خادمی