مردم و مسوولان:

ناوگان حمل ونقل مسافربری گناوه - جزیره خارگ نیازمند نوسازی است

تعدادی از مردم و مسوولان گناوه ای می گویند: ناوگان حمل و نقل مسیر دریایی بندر گناوه به جزیره خارگ بدلیل فرسودگی و کمبود ظرفیت نیازمند نوسازی و افزایش توان حمل مسافر است.

به گزارش سایت خبری پرسون از بوشهر، شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر و سواحل نیلگون خلیج فارس از قدیم تاکنون به عنوان نزدیک ترین بندر به جزیره خارگ در طول دوران مقدس و قبل و پس از آن همواره در پشتیبانی و تامین نیازهای ضروری مردم آن منطقه نفتی مهم کشور ایفای نقش کرده است.

بندرگناوه به عنوان پسکرانه جزیره خارگ نقش مهمی در جابجایی ساکنان و شاغلان در شرکت های نفتی و پتروشیمی و مایحتاج موردنیاز آن منطقه که در شریان حیاتی اقتصاد ایران اسلامی اثرگذار است، دارد، اما در زمینه ناوگان حمل و نقل دریایی با مشکل قدیمی و دیرینه نبود کشتی مجهز و باکیفیت و ایمن‌تر نسبت به شناورهای قدیمی فعلی مواجه است.

یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مشکلات ارتباطی و مواصلاتی در این منطقه بکارگرفته نشدن کشتی‌های با کیفیت بالا و مجهز است که تاکنون همچنان لاینحل مانده است.

مسافرانی که در این مسیر تردد می‌کنند همواره از وضعیت ایمنی و خدمات دهی شناورهای بکار گرفته ابراز گله‌مندی و نارضایتی می‌کنند.

مسافران در این مسیر علاوه بر نامطلوب بودن خدمات دهی و ایمنی این شناورها، از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در مبارزه با کرونا گله‌مند هستند.

هم اینک ۲ فروند شناور قدیمی در امر جابجایی مسافران به جزیره خارگ وجود دارد که هر ازگاهی دچار نقص فنی شده و از سرویس‌دهی خارج می شوند که این امر مسافران را ناچار می‌کند به بوشهر عزیمت کنند تا به مقصد برسند.


بیشتر بخوانید؛

سرمایه گذاری ۲۶۰ میلیارد ریال برای گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی مهران

طرح سولفات پتاسیم مجتمع پتروشیمی ارومیه تا ساعاتی دیگر به بهره برداری می رسد


اگرچه مالکان و خدمه‌های این شناورها ، معیشت خود را از طریق جابجایی مسافران در مسیر گناوه به جزیره خارگ تامین می‌کنند اما ضروری است که نسبت به نوسازی و جایگزین کردن شناورهای جدید برنامه‌ریزی و اقدام شود.

یکی از ساکنان شاغل در جزیره خارگ که از طریق بندرگناوه با شناورهای کنونی تردد می‌کند،گفت: وضعیت این شناورها از لحاظ ایمنی و خدمات دهی پایین و درخور شان مردم نیست.

محمد اکبری که در زمان استراحت شغلی خود جهت دیدار با بستگان و پیگیری امور کاری خود به بندرگناوه عزیمت می‌کند، افزود: فضای داخلی این شناورها تنگ و صندلی‌های به هم چسبیده دارد که باعث سلب آسایش و رفاه مسافران شده است.

یک بانوی ساکن در جزیره خارگ از وضعیت کنونی شناورهای در مسیر ابراز نارضایتی کرد و گفت: در هر نوبت که در مسیر گناوه به خارگ و برعکس تردد می‌کنم ، دچار اضطراب و نگرانی می‌شوم.

مرضیه زارعی افزود: جدا از مسایل و مشکلات موجود ، باتوجه به شیوع ویروس کرونا، پروتکل‌های بهداشتی در شناورها به دلیل سوارشدن مسافر بیش از درصد تعیین شده رعایت نمی‌شود.

وی افزود: همانگونه که ۲ کشتی با کیفیت در مسیر بوشهر به جزیره خارگ مسافران را جابجا می‌کنند باید در مسیر گناوه نیز چنین ناوگانی بکار گرفته شوند.

رئیس اداره بندر ودریانوردی گناوه گفت: در حال حاضر از ۲ شناور موجود در مسیر دریایی گناوه به خارک و بالعکس بدلیل نقص فنی ایمنی امکان سرویس دهی نداشتند که مشکل یکی از آنان برطرف و وارد سرویس دهی شد و شناور دیگر به محض برطرف کردن نواقص ، پس از بازدید و تائید کارشناسان در سرویس قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: طرف قرارداد با شناورها ، بخشداری جزیره خارگ و فرمانداری بوشهر است و این اداره در زمینه راهبری پایانه مسافربری دریایی ،زمان حرکت کشتی ها،نظارت دریایی در طول مسیرتردد و بازرسی ماهیانه فنی و ایمنی فعالیت دارد.

بهادری اظهارکرد: باتوجه به اینکه فاصله گناوه تا جزیره خارگ ۱۷ مایل و بوشهر به خارگ ۳۰ مایل است بیشترین تردد از مسیر شهرستان صورت می‌گیرد اما ظرفیت حمل مسافر در بوشهر بیشتر است.

وی گفت: ظرفیت شناورهای مهبد ۸۸ و ذوالفقاربین بندر گناوه به جزیره خارگ ۶۰ نفر و فقط کشتی "سرور بندر" در بوشهر ظرفیت حمل مسافر تا ۱۸۰ نفر را دارد.

رئیس اداره بندرودریانوردی گناوه افزود: جهت ارایه تردد ایمن مسافران و جلوگیری از حادثه جبران ناپذیر نیاز به یک شناور مسافری باکیفیت در مسیر دریایی گناوه به جزیره خارگ ضروری است.

وی افزود: این اداره جهت بهبود و ارتقای وضعیت کنونی شناورهای فعال در این مسیر از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استقبال می‌کند .

رئیس اداره بندر ودریانوردی گناوه درخصوص وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در شناورهای مسافربری دریایی به جزیره خارگ یادآورشد: در ۲ ماه گذشته با حمایت شرکت نفت و جبران هزینه کشتی ، انتقال مسافران با ۵۰ در صد انجام شد که بدلیل تداوم نیافتن حمایت، مالکان شناورها با تقلیل مسافر نصف ظرفیت قبول نکردند و این مشکل کماکان ادامه دارد.

شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد.

منبع: ایرنا

225639