نیاز مردم خارگ به امکانات درمانی مناسب

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی از محرومیت مردم خارگ از امکانات درمانی مناسب گفت.
تصویر نیاز مردم خارگ به امکانات درمانی مناسب

به گزارش سایت خبری پرسون از بوشهر، روابط عمومی دفتر نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه به نقل از عبدالکریم جمیری در نشست بررسی مشکلات بهداشت و درمان جزیره خارگ افزود: اگر ما خارگ را به عنوان یک جزیره استراتژیک و ویژه می‌دانیم، باید به صورت ویژه به آن نگاه کنیم و به سلامتی ساکنان آن توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه ضعف‌ها و مشکلات حوزه بهداشت و درمان خارگ روشن و مشخص است؛ اضافه کرد: اگر در این سال‌ها به این مشکلات و معضلات توجه می‌شد امروز این جزیره این چنین وضعیتی نداشت.

جمیری یادآور شد: خارگ منبع درآمد کل کشور بوده و هست، ولی با این همه نعمت و ثروتی که دارد به آن توجهی نشده‌است.

وی افزود: مردمی که آنجا زندگی می‌کنند دردوران دفاع مقدس و با حضور و مقاومت خود برای خارگ امنیت به ارمغان آوردند و امروز وجود چنین مشکلاتی در جزیره مقاومت با آن همه ثروت، از عدالت دور است.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی درباره محدودیت‌هایی که برای توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان خارگ وجود دارد گفت: این جزیره محدودیت جمعیتی دارد و با توجه به ضریب شهری در سطح بندی محرومیت مانند شهر بوشهر دیده شده‌است، در صورتی که متناسب با نیاز این جمعیت توسعه امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی درمانی اتفاق نیفتاده است.

وی اظهار کرد: در جزیره خارگ اکنون مجموعه نفت با توجه به مسئولیت اجتماعی خود بیمارستانی در جزیره خارگ احداث کرده اما این مرکز درمانی پزشک متخصص ندارد، زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در این جزیره پزشک متخصص دارد ولی تجهیزات ندارد، تأمین اجتماعی خارگ نیز متخصص و تجهیزات دارد ولی مکانی در اختیار ندارد، در این شرایط نمی‌توان خدمت مناسبی به مردم ارائه داد.

جمیری ادامه داد: با پیگیری‌هایی که از طرف سازمان تأمین اجتماعی انجام شده مجوز احداث مرکز درمانی در جزیره خارگ صادر و بودجه مناسبی هم برای آن در نظر گرفته شده است، ولی تاکنون مکان مناسبی برای آن فراهم نشده است.

وی یادآور شد: همچنین مجموعه‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی، سپاه و نفت در جزیره خارگ به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند در صورتی که با یک تقسیم کار مناسب و تجمیع امکانات و نیازمندی های مردم می توان خدمات بیشتر و بهتری ارائه داد.

جمیری گفت: در شرایط اضطراری که نیاز به انتقال بیمار از طریق اورژانس هوایی یا دریایی است نیز باید با تقسیم مسئولیت بین مجموعه‌های درمانی و پرداخت سهم هر دستگاه، به گونه‌ای عمل شود که مردم آسیب نبینند.

نماینده مردم بوشهر، گناوه ودیلم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درباره اورژانس هوایی با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی مذاکراتی انجام شده و تامین یک سوم هزینه‌ها را متقبل شده این درحالی است که اصرار ما این است که سهم تأمین اجتماعی باید بیش از اینها باشد.

وی گفت: استان بوشهر درآمدهای زیادی نصیب تأمین اجتماعی می‌کند و بخش عمده ای از ساکنان جزیره خارگ نیز زیر پوشش این بیمه هستند، طبق قانون سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند یک سوم درآمدش در استان را برای مردم هزینه کند ولی در زمان حاضر شرایط اینگونه نیست و حق مردم ادا نمی‌شود.

جمیری یادآور شد: باید برای برطرف کردن مشکلات مردم، موانع را از سر راه برداشت، چرا باید به مردم و مسئولان بالادستی بگوییم نمی شود؟ اگر در حوزه قانون موانع و مشکلاتی وجود دارد و حقوق مردم نادیده گرفته می شود باید دنبال اصلاح آن باشیم و سطح بندی محرومیت را برای حل مشکل مردم تغییر دهیم.

این نماینده مجلس اظهار کرد: قوانین سطح بندی که وحی منزل نیست، در شرایط خاص و ویژه مانند وضعیت جزیره خارگ که محدویت های فراوانی وجود دارد باید این قوانین به نفع مردم تغییر کند و عدالت برقرار شود.

جزیره خارگ با ۲۰ هزار نفر جمعیت میزبان بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور شرکت‌های پتروشیمی، متانول، فلات قاره، پایانه های نفتی و غیره است.

این جزیره از توابع شهرستان بوشهر در فاصله ۵۷ کیلومتری شمال غرب بندر بوشهر در آب های خلیج فارس واقع است.

منبع: ایرنا

337915