رویکرد صادرات فرآوری محور در صنعت سنگ ساختمانی یک راهبرد خردورزانه

کشور ما ایران از مزیتهای نسبی و مطلقی درحوزه منابع اولیه معدنی، خام و انرژی ارزان برخوردار است در شرایط برابر با کشورهای دیگر که انرژی را به سختی تامین می کنند یا بهای بیشتری برای تولید می پردازند و ما دارای یک مزیت ذاتی هستیم.

سایت خبری پرسون- ضرورت تغییر در دیدگاه و نگرش؛ وقتی صحبت از مدیریت کلان و استراتژیک می شود مولفه های موثر در تصمیم گیری ها، هزینه ها و قیمت تمام شده است. در ساختار معادلات تجاری بین‌المللی در مقیاس تولید، کشور چین نیز دارای همین مزیتهای نسبی است. کشورهای توسعه یافته و پیشرفته مانند آلمان و ژاپن در حالی که برای تامین منابع اولیه و انرژی نیازمند هستند اما با توان تحقیق، توسعه و تولید دانش و فن آوری خود را در فهرست صادر کنندگان جهان قرار داده اند. ایران ازمنظر منابع طبیعی و انرژی ارزان در جایگاه مناسبی برای ایجاد ارزش افزوده قرار دارد . فهرستی از مسائل در راه رسیدن به اهداف متعالی در این حوزه وجود دارند که در این مقاله سعی داریم به آن بپردازیم.

به نظر نگارنده هر پدیده ای قبل از اینکه مشکل شمرده شود در اصل یک مسئله است ما نخست با مسئله ای تحت عنوان ضعف در بینش و دیدگاه مواجه هستیم. ما به واسطه وابستگی بودجه نفت محور موجب شکل گیری نوعی طرز تفکر شده است که دستیابی به امکانات را از طریق وابستگی به واردات و صادرات مواد اولیه آسان دیده است روندی که منطق آسانگیری انسان نیز آن را تائید میکند.

مانند مثال جایگاه اجرایی دست چپ در بین ارگان های بدن انسان راست دست. ما با عدم کاربری دست چپ به مرور کآرایی آن را کاهش میدهیم و به شکلی که در مواقع ضروری از استفاده عادی از این ارگان نیز برخوردار نخواهیم بود.

یک برخورد خردورزانه حفظ آمادگی تمام ارگانها برای استفاده بهینه در زمان لازم است در جایگاه تولید کشور ما به چنین رویکردی نیازمند است" چیده نشدن همه تخم مرغ ها در یک سبد " یعنی آمادگی توزیع ریسک و بهره وری بهینه از امکانات متناسب با شرایط.

ضعف دیدگاه صادرات فراوری محور منجر به کاهش اعتماد به نفس صنعتی و ترسیم نقشه راه ناقص و در نهایت چیدمان نامناسب می گردد اگر امروز در واحد های صادراتی فرآوری محور با مسائل فرهنگی و توسعه نیافته و سازماندهی نشده مواجه هستیم به دلیل عدم تبیین بینش و دیدگاه متناسب با آن بوده است مستحضر هستید به نقش تحریم های ظالمانه دنیای سلطه اشاره نداریم زیرا عملکرد ما در یک بازه زمانی تاریخی نسبتا طولانی دارای چنین ضعفهایی است ما نمیتوانیم برای کمکاری ها و کاستی های این چیدمان بحرانهای مالی و اقتصادی و تحریمها را بهانه قرار بدهیم.یعنی اگر قرار بود صنعت سنگ ایران با صادرات سنگ کوپ /خام متحول شود سی سال و اندی این مهم رخ داده است و ما نه در حوزه توسعه معدنی و نه صنعت فرآوری و نه در برندینگ سنگ های ایران آنچنان که باید موثر عمل نکرده ایم.


بیشتر بخوانید؛

ضربان کند تجارت دو کشور/ کاهش 99 درصدی صادرات ایران به یونان


مسئله مهم بعدی تشکلهای صنفی هستند؛ یک ضعف ظریف فرهنگی در مباحث تشکلهای صنفی به چشم میخورد و آن عدم تمرکز و انجسام لازم است از آنجا که تشکلهای صنفی صنعت سنگ ساختمانی در نوع خودشان جز تشکل های جوان تلقی میشوند و ما در ابتدای مسیر هستیم از طرفی شرایط فعلی در ایجاد انسجام صنفی نتوانسته تا موثر عمل کند و جامعه آماری پراکنده ای در این بخش وجود دارد که همین ضعف خودش را در اعلام نظرات از طرف بخش خصوصی به تصمیم سازان کشور نشان می دهد .تصور بر این است که همه خواسته های صنف باید مورد توجه قرار گیرد ولی اغلب موارد که حتی بدنه کارشناسی تشکلها نیز پشتوانه فنی این خواسته ها را شکل داده است ما شاهد یک خروجی موثر نبوده ایم. عدم مشارکت اعضای صنف در حل مسائل صنفی نیز مزید بر علت شده و ما بیشتر شاهد حل مسائل به شکل مقطعی و نه در سطح کلان هستیم .علی رغم تلاشهای حرفه ایی که صورت میگیرد و قابل تقدیر نیز هستند نقدی که به این شیوه نامه ها وارد است این است که هر کسی از ظن خود و از زاویه مسائل منطقه ای خود قصد دارد مشکلات را حل کند آن نگاه کلان و جامع نگرکه مبتنی بر راهبرد حفظ منافع ملی است عملا ولی سهوا حلقه مفقود ماجراست .

فراهم نمودن زمینه مشارکت حداکثری با ایجاد انسجام صنفی و تشکیل انجمن سنگ ملی ایران با تجمیع تشکلها در استانها در یک مجموعه منسجم کشوری و هدایت آن به شکل پارلمانی در سراسر کشور میتواند شرایط را برای خروجی های مطلوب و موثر بهتر فراهم نماید بنابراین برای ترسیم اهدافی مبتنی بر منافع ملی ما نیازمند تبیین یک برنامه راهبردی مطالعه شده است که بینش تولید و فرآوری و صادرات را محور اصلی قرار بدهد خواهیم بود.

اینکه خواست خاص صنفی، به عنوان یک مثال حتی بر فرض اکثریت یافتن به عنوان یک هدف از تصمیم سازان کشور مطالبه شود پیشاپیش باید دید آیا از مشروعیت لازم برای تامین منافع ملی در بلند مدت برخوردار است یا خیر بنابراین صرف نظر از اجماع عقلی فصل الخطاب تصمیمات می بایست روی حفظ منافع ملی در بلند مدت تبیین و پیشنهاد گردد.

در حوزه صنعت سنگ ساختمانی کشور برای مثال با فرض فراهم بودن دسترسی به منابع آماری دقیق میتوانیم با تنظیم فهرستی از اقدامات رویکرد صنعت را به سمت تولید و صادرات فرآوری محور هدایت کنیم از جمله الزام به ایجاد یک سیستم جامع آماری دیجیتال که مجموعه اطلاعات صنفی به روز در اختیارتصمیم سازان محترم قرار گیرد. سمت و سو دادن به این حرکت نیازمند تبیین سیاستهای کنترلی و تعرفه ای پلکانی سنگ خام و تبیین سیاستهای تشویقی برای تولیدکنندگانی است که نسبت به رسیدن به اهداف صادرات فرآوری محور چیدمان سازمانی ترتیب خواهند داد.
بدیهی است همه معادن سنگها دارای یک جایگاه نیستند و باید برای برخی معادن که در کشور مصرف محصولات فرآوری شده انها بسیار کم است تدابیر مختص ان را اندیشید.

این امر در همه کشورهای صاحب نام صادرات سنگ در دنیا یک سیاست معمول است برای مثال کشور چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده سنگ خام دنیا و بزرگترین صادر کننده فرآوری دنیا متناسب با منافع ملی خودش واردات کوپ را میپسندد و برای ایجاد اشتغال و گردش سرمایه در کشور خود برای ورود اسلب /سنگهای بریده شده تعرفه وضع کرده است این سیاستهای با شیب ملایم اعمال شده و به سوگیری صنعت فرآوری کمک میکند این برنامه های میان مدت و بلند مدت تعریف میشوند تا سرمایه گزاری شامل سازندگان ماشین آلات فرآوری و تولید کنندگان محترم بتوانند برای یک افق بلند مدت برنامه ریزی کنند اینجا ضرروت یک راهبرد در سطح کلان کاملا حس میشود این نوع دیدگاه دستخوش تغییرات قانونی و یا اجرایی کابینه ای تصمیم سازان در فصل های نقل و انتقال مسئولیت ها نشده و کمتر امکان اعمال سلیقه شخصی یا جهت گیری گروهی خواهد بود.

ایران با قرار گیری در کمربند منابع طبیعی زمین شناسی در حوزه سنگهای ساختمانی بخصوص سری گروه آهکی جز پنج کشور مهم دنیاست و با توجه به مزیت انرژی ارزان و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی و حتی تعدد روزهای کار مفید به لحاظ فصل های کاری نیازمند تبیین و تقویت راهبرد های کلان و بلند مدت در این زمینه است.

نبض قدرت گرفتن رویکرد صادرات فرآوری محور در تقویت بازاریابی و فروش بین المللی است در کوتاه مدت با بهره مندی از تشکیل شرکتهای مدیریت صادراتی و یا مشارکت همکاری با شرکتهایی که در بازارهای هدف دارای امکانات هستند میشود زمینه های حضور در بازار هدف را فراهم نمود. نگرش صادرات محصولات فرآوری با تمرکز روی ارتباط با پروژه های ساختمانی هدف بعدی است که با تاسیس انبار در بازار هدف و یا جذب شریک تجاری و تشریک مساعی برای ورود به بازار میسر خواهد بود.نکته بسیار مهم که این برنامه ها در فهرست راهکارهای میان و بلند مدت طبقه بندی میشوند و نیازمند اطلاعات دقیق مطالعه بازار و صبر و تمهیدات برندسازی میشوند .

چنانچه بتوانیم نسبت به ارائه ظرفیتهای موجود در بازار امید واقعی و قابل لمس ایجاد کنیم روند توسعه و رشد معدنی و صنعتی به شکل خودکار در راه توسعه صادراتی فراوری شده ادامه پیدا میکند به این مفهوم که کلیه خانواده زنجیره تولید ارزش از معادن سنگ ساختمانی تا کارخانه فرآوری و صنایع پشتیبانی از این تحرک و توسعه منتفع خواهند شد.

سیامک اخطاری مشاو و کوچ صادراتی صنعت سنگ – آلمان
2020/12/22

225317

مطالب مرتبط