گزارش پرسون از آشفته بازار دارو؛

مافیای دارو؛ فرزند ناخلف «کرونا» و «بی نظارتی ها»

هجوم جامعه برای خرید داروهای خاص که هنوز واقعیت درمانی آنها به صورت رسمی تایید نشده است، توانست این بار در حوزه دارو و و درمان مافیای بسیار گسترده ای در سطح استان کردستان و حتی کشور ایجاد نماید.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، یکی از خصلت های ناپسند جامعه ما، عکس العمل های بی موقع در برابر برخی از شرایط ویژه می باشد و همین ویژگی باعث شده است که در بسیاری از جهات دچار پسرفت هایی شویم.

بارزترین ترین مشکل فرهنگی جامعه ما با شیوع بیماری کرونا خود را عیان کرد.

بسیاری از اقلام دارویی که از به گفته منابع رسمی و یا غیررسمی به عنوان داروهای مفید برای جلوگیری از ابتلا به کرونا اعلام شده بودند، در کمتر از چند هفته در داروخانه های سنندج کمیاب و گاه نایاب گردیده اند.

از سوی دیگر هجوم جامعه برای خرید این داروها که هنوز واقعیت درمانی آنها به صورت رسمی تایید نشده است، توانست این بار در حوزه دارو و و درمان مافیای بسیار گسترده ای در سطح استان کردستان و حتی کشور ایجاد نماید.

ذکر یکایک این اقلام دارویی نایاب در داروخانه های سنندج در این گزارش نمی گنجد اما برای نمونه می تواند به چندین رقم از داروهایی که با کرونا رخت از داروخانه ها بستند و سر از بازار سیاه با قیمت های نجومی به فروش می شوند، اشاره کنیم.

یکی از اقلام دارویی که در داروخانه ها ابتدا نایاب و سپس در بازار سیاه با قیمت نجومی به خریداران و بیماران فروخته می شد، آمپول «نوروبیون» می باشد.


بیستر بخوانید؛

بیش از 1100قلم داروی غیر مجاز در ناصر خودرو کشف شد

کاهش زمان درمان بیماران کرونایی با ترکیب ۲ دارو


تا چند ماه پیش آمپول «نوروبیون» در بیشتر داروخانه های سطح شهر سنندج وجود داشت ولی از چند ماه پیش این آمپول که به قیمت 7 تا 8 هزار تومان در داروخانه به بیماران فروخته می شد، اکنون نه تنها در قفسه های داروخانه ها جایی ندارند، بلکه در بازار سیاه قیمت این آمپول خارجی به 50 هزار تومان رسیده است، حال بگذریم از تاریخ انقضاء آنها که گذشته است یا نه!

یکی دیگر از اقلام دارویی که در دام تاجران و سوادگران دارو به دام افتاده است، آمپول d3 می باشد.

این آمپول تا چند ماه پیش در داروخانه های سنندج به قیمتی پایین تر از 5 هزار تومان فروخته می شد، ولی اکنون این دارو در هیچ داروخانه ای یافت نمی شود و برای یافتن آن باید به بازار سیاه مراجعه کنیم و آن را به قیمتی نزدیک به 30 هزار تومان خریداری کنیم.

اقلام دارویی دیگری در جامعه هستند که ذکر همه آنها زمان بر است، ولی سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا با به وجود آمدن چنین وضعیتی یعنی شیوع کرونا ساختار داروهایی و درمانی کشور به این حد شکننده است که دلالان خود آمر و عامل مدیریت بازار دارو شوند؟!

نظارت در بخش دارویی که یکی از نظارت های حساس و کلیدی است در این ماهها بسیار کم رنگ شده است و به نوعی شاهد یک آشفته بازار در سیستم پخش دارو در کشور هستیم که بی شک در این میان می توان رده پای مافیای دارو را به عینه مشاهده کرد.

خوب به یاد داریم که در داروخانه ها ماسک های چند لایه یا به صورت رایگان ارائه می شد یا بابت مبلغ ناچیزی به بیماران ارائه می گردید، ولی اکنون ماسک های مورد لازم برای مصونیت در برابر بیماری کرونا نه تنها کیفیت ماسک های گذشته را از دست داده اند، بلکه با قیمت های نجومی و نامشخص در اختیار مردم قرار می گیرند و فاجعه آنجاست هرکسی که چرخ خیاطی در منزلش دارد به نام کارگاه ماسک سازی، برای خود صنعتی به پا کرده است و از این آب گل آلود ماهی می گیرد.

بنابراین اهمیت ورود دستگاه های نظارتی و متولی در حوزه بازار دارو نه تنها امروز برای کشور و استانمان بسیار با اهمیت است، بلکه یک نیاز حیاتی به شمار می رود، ولی باید اذعان داشت که بعد از گذشته بیش از 10 ماه از شیوع کرونا و برآشفتگی بازار دارو، نظارتی به معنای واقعی تاکنون دیده نشده است.

آیین مهر ـ استان کردستان

225305