مدیر اسبق بانک مرکزی در گفت و گو با پرسون؛

دلار تک نرخی سبب کاهش فساد و رانت می شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضرعرضه و تقاضا باهم برابر نیستند. وقتی که عرضه و تقاضا باهم برابر نباشد عملا نمی توانیم ارز را تک نرخی کنیم.

یوسف کاووسی مدیراسبق بانک مرکزی و کارشناس ارشد اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون در خصوص تاثیر ارز تک نرخی براقتصاد کشور گفت: ارز تک نرخی گزینه منا‌سب و معقول و منطقی برای هر اقتصادی است.

کاووسی بیان کرد: وقتی که دلار تک نرخی باشد فساد و رانت کاهش پیدا می کند. درحال حاضر در کشور ما به علت چند نرخی قیمت ارز، رانت و فساد اقتصادی زیاد است. به دلیل اینکه گروه های قدرت از هر جناح که برسر کار میان به اطرافیان خود امتیازات و رانت می دهند.

وی ادامه داد: مسئله مهم این است که آیا تک نرخی شدن قیمت ارز در اقتصاد کشور قابلیت اجرایی دارد یا خیر؟! در اقتصاد کشور ما باتوجه به تشدید تحریم ها در سه سال گذشته ورودی های اقتصادی کشور دچار مخاطره گشتند.

این کارشناس اقتصادی گفت: درحقیقت در حال حاضرعرضه و تقاضا باهم برابر نیستند. وقتی که عرضه و تقاضا باهم برابر نباشد عملا نمی توانیم ارز را تک نرخی کنیم و علاوه بر مسئله تحریم ها مسئله مقرارت ناظر بر تبادلات مالی دنیا هم می باشد که می تواند تاثیر بدی داشته باشد.


بیشتر بخوانید؛

دولت آماده حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی است/ دو شرط عرضه خودرو در بورس

فاجعه انسانی در ایران پس از حذف دلار 4200 تومانی/ مصرف گوشت به 15 درصد زمان جنگ رسیده است


کاووسی مطرح کرد: تک نرخی شدن ارز در بحث fatf و cft نیز موثر است. چند نرخی بودن نرخ ارز در کشور باعث می شود تحریم ها شدیدتر شود و ما را جز کشورهای پرخطر محسوب کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که کشور تحریم است و مقررات را اجرایی نکنیم نمی توانیم به سمت تک نرخی شدن نرخ ارز برویم. بحث تک نرخی شدن ارز زمانی رخ می دهد که ورودی های بتواندعرضه و تقاضا را جواب دهد. وقتی که این دو مورد باهم هم خوانی نداشته باشد عملا ما نمیتوانیم نرخ ارز را تک نرخی کنیم.

در اقتصاد کشور برای اولین بار در سال 80 نرخ ارز را بر 800 تومان تثبیت کردند. زیرا در آن سال تنش‌های بین المللی کاهش یافته بود. این نرخ را کشور توانست تا سال 91 با نوسانات کم در این قیمت نگه دارد.

این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: در اقتصاد کشور برای اولین بار در سال 80 نرخ ارز را بر 800 تومان تثبیت کردند. زیرا در آن سال تنش‌های بین المللی کاهش یافته بود. این نرخ را کشور توانست تا سال 91 با نوسانات کم در این قیمت نگه دارد.

کاووسی در پایان تصریح کرد: اگر نرخ ارز تک نرخی شود اثر بسیار مثبتی برنرخ ارز دارد و می تواند اقتصاد را پیش بینی پذیرتر کند و فعال اقتصادی با توجه به نرخ ارز و ثبات اقتصادی برنامه ریزی می کند.

225268