کوشکی در گفت و گو با پرسون؛

تصمیمات اقتصادی کشور ما احساسی است/ عدم اعتنا دولت به مخالفت جهانگیری برای دلار چند نرخی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در همه جای دنیا قیمت را عرضه و تقاصا تعیین می کند. مطمئن باشید که اگر همین امروز اعلام کنند که خودروسازها می توانند محصولات خود را با قیمت آزاد بفروشند، در طول یک ماه قیمت خودرو 30 درصد ریزش می کند.

حمیدرضا کوشکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص تک نرخی شدن قیمت ارز و تأثیر آن بر بازار سهام اظهار داشت: تخصیص دلار ۴۲۰۰تومان می توانست سیاست خوبی باشد. ولی این سیاست خوب به علت نبود ابزارهای نظارتی تبدیل به بدترین سیاست ممکن شد و تاثیر منفی آن در بازار سرمایه به وضوح قابل مشاهده است.

کوشکی بیان کرد: اثرات مثبت دلار 4200 تومانی باید به این صورت بود که ما اجازه ندهیم کالاهای اساسی مردم همراه بارشد نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا کند که حداقل مردم در نیازهای اساسی خود شاهد رشد قیمت ها نباشند.

وی در ادامه ضمن تأکید بر عدم نظارت کافی بر تخصیص دلار 4200 تومانی با ذکر مثالی افزود: در بحث خوراک دام و طیور چرا قیمت مرغ و قیمت گوشت گران می شد؟ همه می دانند که قیمت مرغ وابسته به خوراک دام و طیور است و قیمت مرغ وابسته به نیاز اولیه یعنی خوراک مرغ است. برای خوراک دام و طیور ارز 4200 تومانی اختصاص داده بودند اما فروشندگان این خوراک را در بازار آزاد با قیمتی بیشتر به فروش می رساندند. در نتیجه دامدار و مرغدار بدون منابع خوراکی برای دام و طیور می ماندند. فساد در این زمینه تا جایی پیشرفت که برخی مرغداران جوجه های خود را به خاطر خوراک یارانه ای مرغ می کشتند. در نتیجه نبود سیاست های نظارتی سبب این رویداد شد.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در حال حاضر بخش مهمی از جامعه تبدیل به جامعه بورسی شده است. پس سیاست گذار باید با توجه به این موضوع هر سیاستی را که قصد اتخاذ دارد باید بازار سرمایه و نفع سهام داران در آن وجود داشته باشد.


بیشتر بخوانید؛

ریزش بورس و دلایل کاهش قیمت دلار

دلار تک نرخی سبب کاهش فساد و رانت می شود


کوشکی ادامه داد: امروزه 18 میلیون نفر به صورت مستقیم وارد جامعه سهام داری شدند و و خیلی از افراد جامعه نیز به صورت غیرمستقیم وارد این جامعه بزرگ شدند. حذف دلار چند نرخی سبب می شود شکاف قیمتی که میان نرخ های یارانه ای و بازار آزاد وجود دارد، حذف شود و سود به شرکت ها و عرصه تولید بازگردد.

وی تصریح کرد: سیاست دلار چندنرخی تأثیری در اقتصاد ما تا به امروز جز ایجاد فساد و رانت نداشته است. به عقیده کارشناسان اقتصادی پافشاری بر تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی، پافشاری دولت بر توسعه رانت و فساد است و این موضوع وجهه خوبی برای دولت ندارد. قابل ذکر است که آقای جهانگیری در سال 97 تأکید کردند سیاست دلار چند نرخی سبب ایجاد فساد می شود ولی هیچ مسئولی به حرف ایشان گوش نداد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در همه جای دنیا قیمت را عرضه و تقاصا تعیین می‌کند. مطمئن باشید که اگر همین امروز اعلام کنند که خودروسازها می توانند محصولات خود را با قیمت آزاد بفروشند، در طول یک ماه قیمت خودرو 30 درصد ریزش می کند.

کوشکی در پایان بیان کرد: برای تک نرخی شدن قیمت دلار در ابتدا دولت باید یاختار و نظم ایجاد کند. متاسفانه تصمیمات اقتصادی کشور ما احساسی و به دور از کارشناسی است.

225350