رییس سازمان تجارت جهانی ایران در گفت و گو با پرسون؛

کاهش قیمت دلار به نفع دولت نیست

رییس سازمان تجارت جهانی ایران گفت: دولت به راحتی می تواند قیمت دلار را کاهش دهد، اما این کار را نمی کند. به این علت که از این طریق کسب در آمد دارد و کسری بودجه دولت را تأمین می کند و باید کشور را به هر طریقی اداره کند.

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا سبزعلیپور رییس سازمان تجارت جهانی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص نوسانات اخیر نرخ ارز و نقش دولت در این معضل اظهار داشت: دولت یکی از عاملان اصلی افزایش قیمت دلار است. زیرا از این راه کسری بودجه را تأمین می کند.

سبزعلیپور بیان کرد: دولت از طریق افزایش قیمت دلار و فروش آن کسب درآمد می کند. در زمان دولت احمدی نژاد میزان نقدینگی در کشور ۴۹۰هزار میلیارد بود اما در حال حاضر در جامعه نقدینگی حدود 20 هزار میلیارد است. یعنی میزان نقدینگی حدودا 5 برابر شده است.

وی مطح کرد: دولت به راحتی می تواند قیمت دلار را کاهش دهد، اما این کار را نمی کند. به این علت که از این طریق کسب در آمد دارد و کسری بودجه دولت را تأمین می کند و باید کشور را به هر طریقی اداره کند.

رییس سازمان تجارت جهانی ایران در پاسخ به سوال با توجه به مواردی که ذکر کردید آیا دولت می تواند ارز را تک نرخی کند؟ پاسخ داد: برای تک نرخی کردن ارز باید از قبل برنامه ریزی داشت؛ تک نرخی کردن ارز توسط دولت در حد یک آرزو است.


بیشتر بخوانید؛

ثبات نرخ ارز سبب تنظیم قیمت‌ها می‌شود

ارز تک نرخی خیال همه را راحت خواهد کرد


سبزعلیپور افزود: مطرح شدن بحث تک نرخی کردن دلار توسط دولت، هوا و هوس است. خواستن با واقعیت متفاوت است. بنده هم دلم می خواهد بنز داشته باشم ولی در نهایت یک پژو دارم. تحقق یکسان سازی نرخ ارز نیازمند برنامه و زیرساخت های دقیقی است و در صورت اجرا گرانی ها مجددا باعث فشار بر مردم می شود.

وی تصریح کرد: برای تحقق تک نرخی شدن قیمت دلار ابتدا باید شرایطی فراهم شود و زیرساخت ها و برنامه ها آماده باشند. دولت سال ها است که مردم را با شعار و حرف سرگرم کرده است.

این اقتصاددان در پایان خاطرنشان کرد: اگر قیمت دلار 11500تومان و ارز نیمایی به 18 هزار تومان برسد بار گرانی ها دوباره بر روی کمر مردم با توجه به وضعیت آشفته اقتصادی کشور اضافه خواهد شد.

226029