سمانه خورشیدی؛ زبان شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با پرسون:

ریشه 30 درصد از لطیفه ها در کشور قومیتی است

یک استاد زبان شناسی گفت: با تاکید بر اینکه ساخت لطیفه و جوک های قومیتی یکی از مشکلات کنونی کشور در بحث فرهنگی است، بیان کرد: شاید به جرات بتوان گفت که بیش از 30 درصد از جوک ها و لطیفه هایی که در بین عامه مردم دهن به دهن می چرخد، به نوعی تخریب و توهین به اقوام ایرانی می باشد که در پشت این برنامه، دست های پنهانی قرار دارند.

کردستان ـ سمانه خورشیدی در گفت وگو با خبرنگار پرسون از کردستان اظهار داشت: تنوع فرهنگ ها و مذاهب در هر کشوری در ظاهر شاید یک محدودیت یا تهدید باشد، ولی با مدیریت صحیح می توان آن را به یک فرصت و امتیاز بزرگ در حوزه های مختلف تبدیل کرد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: با این وجود در حوزه زبان شناسی و تنوع فرهنگ ها شاهد ورود برخی از آفت ها از دهه های قبل هستیم که بی شک این امر هرگز تصادفی نبوده است.

این زبان شناس با اشاره به اینکه تنوع فرهنگ و مذهبی بسترهای توسعه کشور را مهیا می کند، عنوان داشت: علیرغم داشتن این همه تنوع فرهنگی و دینی در کشور که شاید بتوان گفت که در جهان بی نظیر است، با این وجود به عینه می بینیم که در برهه هایی از زمان شاهد تخریب این فرهنگ های اصیل به صورت هدفمند هستیم.

خورشیدی با تاکید بر اینکه ساخت لطیفه و جوک های قومیتی یکی از مشکلات کنونی کشور در بحث فرهنگی است، بیان کرد: شاید به جرات بتوان گفت که بیش از 30 درصد از جوک ها و لطیفه هایی که در بین عامه مردم دهن به دهن می چرخد، به نوعی تخریب و توهین به اقوام ایرانی می باشد که در پشت این برنامه، دست های پنهانی قرار دارند.

این استاد حوزه زبان شناسی عنوان کرد: با نگاهی دقیق متوجه می شویم که برای هر قوم و فرهنگی در کشور به صورت ویژه ای تعداد زیادی جوک و لطیفه وجود دارد که بیان و نشر این مطالب باعث از هم پاشیدگی انسجام فرهنگی کشور می شود، لذا نتیجه می گیریم که اساس ساخت این ترفندهای ضدفرهنگی، را باید در بیرون از کشور جستجو کرد.


بیشتر بخوانید؛

واکنش اینستاگرامی فریبرز عرب‌نیا به توهین اخیر بهاره رهنما

توضیحات بهاره رهنما نسبت به بی احترامی اش به قوم لر


خورشیدی با انتقاد از کسانی که به این وضعیت دامن می زنند، گفت: بیان لطیفه ها و جوک هایی که خروجی آنها چیزی به جز تحقیر یک قوم و فرهنگ نیست، خود یک توطئه برنامه ریزی شده است.

این مدرس دانشگاه با انتقاد از توهین اخیر یکی از سلبریتی های سینمای ایران به قوم لُر اشاره کرد: متاسفانه برخی از افراد بدون هیچ تعهد اخلاقی و با توهم «چهره بودن» سخنانی در قالب لطیفه یا متلک به زبان می آورند که کار این دست از سلبریتی ها بسیار شنیع و غیرقابل قبول است، زیرا تمام اقوام ایرانی سهم بزرگی در حراست از داشته های فرهنگی این کشور داشته و دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تخریب زبان کُردی، لُری و لَکی در برخی از رسانه های رسمی و غیررسمی عنوان داشت: متاسفانه برخی از رسانه ها که محتوایی ندارند برای جلب نظر خوانندگان خود حاضرند که دست به هر اقدامی بزنند که مطرح شوند، لذا زبان ها و فرهنگی محلی را به گونه تحقیر می کنند که این کار می تواند تبعات بسیاری بدی برای فرهنگ چندین هزارساله این دیار کهن داشته باشد.

این استاد زبان شناسی در ادامه سخنان خود گفت: از سوی دیگر متاسفانه هیچ عکس العملی از سوی متولیان فرهنگی در این بحث را شاهد نیستیم که این خود می تواند بر تقویت این جریان های مخرب فرهنگی تاثیر مثبت داشته باشد.

خورشیدی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در ماههای قبل برخی از افراد از روی ناآگاهی سخنانی درباره اقوام ایرانی به مانند قوم های کُرد، لُر و لَک به زبان می آورند که بی شک سخنان اینان را می تواند به یک کودتاهی فرهنگی تعبیر نمود.

آیین مهر ـ استان کردستان

225018

مطالب مرتبط