مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن خبر داد:

زمستان‌گذرانی۱۱۰هزار پرنده در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن با توجه به شرایط امن کنونی تالاب‌ها، گفت: بیش از ۱۱۰ هزار پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در تالاب‌های استان زمستان‌ گذرانی می‌کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون از چهار محال و بختیاری، مرتضی منصوری افزود: از این تعداد بیش از ۶۰ هزار قطعه پرنده در تالاب چغاخور، ۳۰ هزار قطعه در تالاب گندمان و ۲۰ هزار قطعه در تالاب‌های علی‌آباد و سولقان زمستان‌گذرانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال ۶۰ گونه پرنده در تالاب‌های استان فرود آمد، گفت: این پرندگان از خانواده لک‌لک‌ها، حواصیل سفید و قهوه‌ای، اردک ها، خوتکا، اَگرت، حواصیل، فلامینگو، کشیم های کوچک و بزرگ، آبچلیک، چنگر، بوتیمار، خروس کولی، کاکایی و پرستوی دریایی مرغابی سانان، خروس کولی، پرستوی دریایی، خانواده مرغابی‌ها، چنگرها، اگرت‌ها، غاز خاکستری، درنای خاکستری، گنجشک‌سانان و کاکاهای دریایی هستند.


بیشتر بخوانید؛

لاشه پرندگان تلف شده در تالاب میقان به هزار و ۱۲۱ عدد رسید

چرا فلامینگو ها روی یک پا می ایستند؟


به گفته وی، این پرندگان از اواسط پاییز مهاجرت خود را ازمنطقه سردسیری سیبری و آسیای میانه به سمت خلیج فارس آغاز می‌کنند و در مسیر راه در تالاب‌های استان به دلیل آب و هوای مستعد و آب و زیستگاه مناسب فرود می‌آیند.

منصوری اظهار داشت: برای نخستین بار امسال گونه اسکوای قطبی در تالاب گندمان و گونه باکلان و همچنین انواع مرغابی، حواصیل و لک لک نیز در تالاب‌های استان به تعداد زیاد مشاهده شد.

وی با اشاره به اینکه پاییز امسال تالابهای استان دچار یخ زدگی نشد، گفت: تاکنون هیچ گونه موردی از آنفلوانزای حاد پرندگان نیز در این گونه‌ها مشاهده نشده است.

به گفته مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن، شکار در تالاب‌های حفاظت شده استان ممنوع است و با متخلفان شکار برخورد قانونی می‌شود.

تالاب‌های بین‌المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن در ۷۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

منبع: ایرنا

224966