گزارش پرسون از یلدای سیاه؛

پسته خندان، چشم گریان/ اقتصاد یا کرونا؛ متهم کیست؟!

چند سالی است که بازار افسار گسیخته خشکبار و تنقلات، شب یلدا را بعد از چندین هزار سال به سمت خاموشی می برد و هر سال متهم وضعیت مذکور یکی است، ولی امسال مشخص نیست که متهم کروناست یا اقتصاد بیمار کشور.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، براساس اخبار رسمی و غیررسمی و نیز بازدیدهای میدانی و نیز رفتار جامعه اینگونه برمی آید که با توجه به تورم و گرانی افسارگسیخته امسال هم پاسداشت بلندترین شب سال که در قاموس و فرهنگ ایرانیان، جایگاه والایی دارد، رنگ و رخسار خود را باخته است.

در چند سال گذشته افزایش قیمت تنقلات و.... لاجرم بسیاری از خانواده ها را علیرغم میل باطنی شان برای پاسداشت این آیین کهن ایرانی، از این دورهمی این شب کهن ایرانی محروم کرده است.

امسال هم علاوه بر اقتصاد بیمار، بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده و سفره بسیاری از مردم این کشور و استان را کوچک تر از هر سال دیگری کرده است، تا جایی که تامین نیازهای اولیه و حیاتی تنها دلخوشی بخش اعظمی از جامعه است.

شاید امسال مسئله کرونا و شیوع آنها باعث شده است که شب یلدا، کمرنگ شود که البته در این شرایط ویژه، این کار امری عاقلانه می باشد، ولی چرا برخی از مسئولان دوست دارند انگشت اتهام وضعیت موجود را به سمت «کرونا» نشانه بروند؟! و متهم اصلی این وضعیت را این ویروس منحوس معرفی کنند!!.

حافظه تاریخی مردم این دیار خوب به یاد دارد در چندین سال گذشته که گرانی و نبود نظارت ها، مردم را مجبور به قهر با این آیین کهن کرده است و تنها عده ای از خانواده های متمکن قدرت برپایی رسم و رسوم این شب باستانی و آیینی را در کردستان دارند.


بیشتر بخوانید؛

«دورهمی» یلدایی مهران مدیری+ فیلم

یک آهنگ جذاب یلدایی منتشر شد


حال در این میان این مردم نیستند که چوب بی تدبیری مدیران اقتصادی کشور و استان را می خورند، امسال بازاریان و صنف خشکبارفروشان کردستان به ویژه سنندج نیز زیان خود را از وضعیت موجود دیده اند به گونه ای که به گفته بسیاری از فعالان این صنف، فروش آنها نسبت به دوره های گذشته چندین برابر کاهش داشته است.

راشد راستی؛ یکی از فروشندگان تنقلات در بازار سنندج در این باره به خبرنگار پرسون گفت: چند سالی است که قیمت تنقلاتی همانند پسته، بادام، تخمه و... به مانند طلا صعودی شده است به گونه ای که هر روز یک قیمت دارد و در روزهای منتهی به شب یلدا مغازه داران که اجناس خود را از فروشندگان عمده و تجار این صنف خریداری می کنند به نوعی ضربه فنی شده اند.

وی بیان داشت: خرید پسته برای بسیاری از خانواده های طبقه متوسط به پایین نه تنها مشکل می باشد، بلکه به یک رویا تبدیل شده است که مسئولان و متولیان امر نباید از کنار این مسئله به راحتی عبور کنند.

این فروشنده خشکبار و تنقلات تاکید کرد: با وجود اینکه خریداران و مشتریان در سالجاری کم شده اند، درصد سودها هم کاهش داشته است که باید گفت در میان همه ما بازنده هستیم.

جدای از مسئله گرانی های شب یلدا، باید نگاهی هم به برخی از آمارهای عجیب و قابل تامل مسئولان اقتصادی کشور و کردستان داشته باشیم.

در روزهای گذشته برخی از سایت ها و رسانه های اقتصادی قیمت میوه در میادین تره بار را اعلام کردند که لیست این قیمت ها بسیار جالب بود.

برای نمونه درباره قیمت سیب درختی اینچنین قیمت تعیین شده بود: قیمت سیب درختی 6000 تومان تا 14000 تومان، انار 5000 تومان تا 15000 تومان و... حال این چه نوعی از قیمت گذاری است؟! و کف و سقف آن با چه عیاری سنجیده می شود؟! خود سئوالی است که کسی نمی تواند جواب آن را بدهد.

متاسفانه تداوم این روند بی ثباتی بازار باعث فراغ بال دلالان در بازار شده است و به عینه می بینیم که کاسبان کرونا و اقتصاد بیمار کشور، عده ای قلیل هستند که روز به روز بر ثروت خود می افزایند و در آن سوی آبها برای خود ملک و املاکی دست و پا می کنند و...

کاهش یا از بین رفتن نظارت ها زمینه ساز اصلی ظهور این قارچ های سمی اقتصاد در کشور هستند، قارچ هایی که شیره جان مردم را به راحتی می مکند و کسی از مسئولان هم نیست که به فکر هرس این قارچ های به غایت سمی باشد.

آیین مهر ـ استان کردستان

224856

مطالب مرتبط