فرودگاه قم، ضرورتی اجتناب ناپذیر

یادداشت/ در شرایطی که در سطح کشور حدود ۶۰ فرودگاه وجود دارد و بعضی از استانها حتی چندین فرودگاه دارند، متأسفانه استان قم با وجود حجم بالای گردشگر داخلی و خارجی فاقد حتی یک فرودگاه است!
تصویر فرودگاه قم، ضرورتی اجتناب ناپذیر

سایت خبری پرسون- مردم عزیز قم چه گناهی کرده اند که از نعمت فرودگاه باید محروم باشند؟‍! احداث و تکمیل فرودگاه قم جزء اولین ضرورت های توسعة شهری قم است، مردم قم برای یک سفر هوایی داخلی باید ۱۴۰ کیلومتر تا تهران بیایند و از آنجا سفر کنند، زائران عراقی و دیگر کشورها نیز بارها نارضایتی خود را از عدم فرودگاه قم ابراز داشته اند و قطعاً‌ اگر روزی قم صاحب فرودگاه شود، موقعیت این شهر جهش فوق العاده ای در سطح کشور و جهان خواهد داشت.

در پی دهمین سال از شروع احداث فرودگاه قم و عدم بهره برداری از آن تاکنون، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی با تأکید بر اهمیت موضوع، چنین نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الکاظم (ع): «قم عش آل محمد و مأوی شیعتهم»
حضرت امام موسی ابن جعفر (ع) فرمودند: قم پناهگاه و آشیانة آل محمد (ص) و جایگاه شیعیان ایشان است.
در منزلت شهر قم در احادیث اهل بیت (ع)‌ سخن فراوان است و فعلاً در این مقال، محل بحث آن نیست ولی آنچه که مسلم است قم دومین شهر مهم مذهبی ایران بعد از مشهد مقدس است که بسا سالانه پذیرای بیست میلیون نفر مسافر باشد و شاید هیچ شهری در ایران بجز مشهد، این میزان گردشگر نداشته باشد که البته اینها بیشتر گردشگران داخلی هستند گر چه در افق چشم انداز ایران پیش بینی شده است که تا سال ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران باید سالانه بیست میلیون گردشگر خارجی داشته باشد.

مسلماً تحقق این میزان گردشگر خارجی بیشتر متوجه توریسم مذهبی است و حرم مطهر امام هشتم شیعیان جهان حضرت رضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) در مشهد و همچنین بارگاه ملکوتی حضرت فاطمة معصومه (س) در قم نقطه کانونی آنهاست و البته دیگر جاذبه های گردشگری در شهرهای مهم اصفهان، شیراز، تبریز، مناطق سرسبز شمالی و بسیاری دیگر از اماکن و مناطق دیدنی ایران در جذب گردشگر خارجی سهم بسزایی دارد.

طبق بررسی کارشناسان، اگر در سال حدود ده میلیون نفر گردشگر خارجی داشته باشیم حدود چهار میلیون شغل نیز ایجاد خواهد شد.

درآمد ایران از محل فروش نفت در سال گذشته (۱۳۹۸) در حدود ۹/۸ میلیارد دلار بوده است و این در حالی است که درآمد ایران تنها از محل توریسم سلامت یعنی کسانی که به قصد مداوا در سال گذشته به ایران سفر کردند در حدود یک میلیارد دلار بوده است و البته بیشترشان عراقی ها بوده اند و قصد زیارت و مداوا را توأم داشته اند.

جمهوری اسلامی ایران از لحاظ موقعیت های گردشگری جزء پنج کشور اول جهان است ولی سهم جهانی آن از درآمد صنعت توریسم کمتر از ۱٪ هست و این در حالی است که در میان بیست کشور منطقه، کشور ترکیه با ورود سالانه چهل میلیون گردشگر خارجی بیشترین درآمد صنعت توریسم را دارد و پس از آن عربستان با ۱۸ میلیون نفر، امارات ۱۴ میلیون نفر، مصر ۱۰ میلیون نفر رتبه های بعدی را دارند و رتبة پنجم کشور ایران است که سال گذشته با ورود حدود ۵/۵ میلیون گردشگر خارجی که بیشترشان توریسم مذهبی بوده‌اند در حدود ۵ میلیارد دلار درآمد داشته است.

اینها را از این جهت عرض کردم که به اهمیت صنعت توریسم و به اقتضای کشور ما توریسم مذهبی پی ببریم و بدانیم که یکی از راههای مقابله با تحریم ها گسترش گردشگری است که می تواند جایگزین درآمد نفت شود.

امّا نسبت به این مهم یعنی جذب گردشگر خارجی و بخصوص شیعیانی که از کشورهای همسایه مشتاق زیارت امام هشتم و خواهر مکرمه شان در مشهد و قم هستند، چه کرده ایم؟!
در اینجا به یک نمونه از قصورات و کم کاری ها و ظلم هایی که در حق شهر قم و مردم آن و بالطبع در حق کل کشور و کاهش توریسم مذهبی شده است، اشاره می کنیم.

برای گسترش توریسم، زیر ساخت هایی مانند صنعت حمل و نقل اعم از هوایی، زمینی و ریلی لازم است و در مرحلة دوم زیر ساخت هایی مانند احداث هتل ها و اماکن اقامتی راحت و جذاب و متفاوت ضروری است.
در شرایطی که در سطح کشور حدود ۶۰ فرودگاه وجود دارد و بعضی از استانها حتی چندین فرودگاه دارند، استان قم با وجود این حجم بالای گردشگر مذهبی و خارجی متأسفانه فاقد حتی یک فرودگاه است!

در سال ۱۳۸۹ استانداری قم تفاهم نامه ای با بخش خصوصی انجام داد تا فرودگاهی در پانزده کیلومتری این شهر و در مجاورت منطقه آزاد اقتصادی سلفچگان بسازند و بلافاصله کلنگ احداث آن توسط رئیس مجلس به زمین زده شد و کارها به سرعت پیش می رفت بطوری که تا ۷۰٪ کار تمام شده بود که ناگهان چند نفر مرغدار که مرغداری آنها در حریم فرودگاه قرار گرفته بود اقامه دعوی کردند و متأسفانه به بهانه هایی به این کوچکی که براحتی قابل حل شدن و کسب رضایت آنها را می توانست در پی داشته باشد، کل این پروژه را متوقف کردند و البته اداره منابع طبیعی هم نسبت به واگذاری اراضی مذکور برای فرودگاه از سوی استانداری حرفهایی داشت که در مجموع این اختلاف نظرها باعث شد پروژه ای به این مهمی که می توانست در رشد صنعت گردشگری مذهبی ایران جهش بزرگ ایجاد کند، از سال ۱۳۹۴ تاکنون توقیف و بلاتکلیف مانده است!‍ اگر کسی از این پروژه بازدید کند، قطعاً با مشاهده اینهمه احداث ها و بناهایی که در آن منطقه شده و میلیاردها تومان بدون بهره وری در بیابان رها شده است، بسیار متأسف می شود.

اخیراً رهبر معظم انقلاب همة مسئولان را به مذاکره و حل اختلافات فیمابین فرا خواندند، خوب این مهم در سطح استانی هم باید پیگیری شود، مسئولان عالیرتبه قم در همة دستگاهها باید به فکر پیشرفت این شهر که مرکز حوزه علمیه است و دهها هزار طلبه خارجی و داخلی دارد و از منظر بین المللی بسیار شناخته شده است، باشند.

آخر این چه اختلافی است که بعد از ده سال هم حل نمی شود! مردم عزیز قم چه گناهی کرده اند که از نعمت فرودگاه باید محروم باشند؟‍‍! احداث و تکمیل فرودگاه قم جزء اولین ضرورت های توسعه شهر قم است، مردم قم برای یک سفر هوایی داخلی باید ۱۴۰ کیلومتر تا تهران بیایند و از آنجا سفر کنند، زائران عراقی و دیگر کشورها هم بارها نارضایتی خود را نسبت به عدم فرودگاه قم ابراز داشته اند و قطعاً‌ اگر روزی قم صاحب فرودگاه شود موقعیت این شهر جهش فوق العاده در سطح کشور و جهان خواهد داشت.

گذشته از موقعیت مذهبی قم، پیشرفتهای صنایع چوبی، فلزی، غذایی و صنعت فرش ابریشم قم که در جهان یگانه است، ایجاب می کند این شهر مهم و مرکزی ایران از طریق هوایی بتواند با همة استانها در ارتباط باشد و در عرصة خارجی هم بتواند بروز و ظهور بیشتری داشته باشد و قطعاً این ظرفیت را دارد و لیکن همّت مسئولان قم را می طلبد تا اختلافات پیش آمده را حل کنند و به محرومیت قم از حیث عدم فرودگاه خاتمه دهند.

ما به انتظار دولت بعدی برای حل این مشکل نیستیم و امیدواریم با اقدامات استانداری و دیگر مسئولان ذیربط در قم هر چه زودتر شاهد افتتاح و بهره برداری از فرودگاه قم باشیم، ان الله لا یضیع اجر المحسنین
مرتضی نجفی قدسی

224810