گزارش پرسون از دستان پشت پرده قاچاق کالا؛

کوله بری شغل نیست / آیا مشکل اقتصاد کوله بران هستند یا مافیای قاچاق؟!

مدتها پیش قول هایی به کوله بران برای ساماندهی و بیمه داده شد که روزی کاغذ باقی ماند آیا مشکل اصلی کوله بران هستند؟ یا مافیای قاچاق و کسانی که در این راه سودهای هنگفت به جیب می زنند؟!

سجاد سیف- مدیرمسئول

به گزارش سایت خبری پرسون، «کوله‌بر» اصطلاحی است که توسط مردم محلی مناطق کردنشین به افرادی گفته می ‌شوند که برای کسب درآمد زندگی خود به حمل اجناسی بین دو طرف خط مرزی مبادرت می ‌ورزند.

کوله بران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان مشغول به کار هستند.

کوله بران به خاطر بیکاری و از روی ناچاری و در قبال دستمزد ناچیز اقدام به عبور غیرقانونی از مرز و حمل و ورود کالای غیرقانونی خارجی می‌کنند.

کوله بران به خاطر نبود کار مناسب که درآمد آن برابر کولبری باشد به این کار روی آورده‌اند. درآمد هر کوله بر ماهیانه به‌طور متوسطی ۳ میلیون تومان گزارش شده‌ است.

کالای مورد نظر که بدون پرداخت عوارض طبق تعریف قانون قاچاق محسوب می‌شود بر روی پشت کولبران یا از طریق حمل با حیوان بارکش از مناطق صعب العبور مرزی به داخل شهرها و روستاهای مرزی انتقال داده می‌شود.

بیشتر این اجناس تلویزیون، کولر، بخاری، سیگار، لاستیک خوردرو، پوشاک و منسوجات می‌باشد.

کوله بری در استان‌های مرزی بیشتر رواج دارد و جزو یکی از خطرناکترین کارها در ایران محسوب می‌شود. کوله بران را هم جوانان و هم افراد میانسال تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه خود روی به این شغل خطرناک آورده‌اند.

بازه سنی این کارگران مرزی بین ۱۳ الی ۶۰ سال می‌ باشد. صدها نفر از کارگران کوله بر جان خود را در مرزهای ایران از دست داده‌اند. بیشتر آن ‌ها در حین گذر غیرقانونی از مرز، هدف تیراندازی نیروهای مرزی قرار می‌گیرند.

بیشترین آمار کشته ‌شدگان کوله بر به شهرهای مریوان، سردشت، اشنویه، بانه، نوسود و کرمانشاه تعلق دارد. بر اساس آمار‌های غیررسمی در سال ۱۳۹۹، تعداد کوله بران در استان‌های مرزی کشور به ۴۰ هزار نفر می رسد.

مقایسه شاخص‌های توسعه اقتصادی استان‌های مرزی با دیگر مناطق کشور، به‌دلیل فراهم نبودن زیر ساخت‌ها و عدم توسعه صنعتی این مناطق باعث روی آوردن مردم به این شغل پر مخاطره است.

یکی از عوامل اصلی گسترش این عمل خطرناک، نبودن فرصت‌های شغلی، همچنین نبود کارخانجات، سیستم سرمایه‌گذاری در شهرهای مرزی بخصوص استان کردستان و کرمانشاه به دلیل قرار نداشتن در طرح‌های عمرانی که باعث سیل عظیم هجوم کارگران به سوی کول بری شده‌ است.

و اینک زمزمه هایی به گوش می رسد که کوله بری را شغل بدانند و راههای عبور و مرور آنها سهل و آسان گردد آیا هنوز بعد از چندین سال هیچ برنامه ایی برای معضل بیکاری این مناطق در نظر گرفته نشده است؟

شهرهای مرزی دچار بحران اقتصادی هستند و با ادامه دار شدن این شرایط، امنیت نیز به خطر خواهد افتاد و بی مدیریتی و بی برنامه گی به خوبی پیدا است.


بیشتر بخوانید؛

«کوله بری» راهی بی بازگشت و گاه مدفون شدن در برف+فیلم

ایجاد 1800 طرح اشتغال زایی برای کوله بران کردستان


در مدتها پیش قولهایی به کوله بران جهت ساماندهی و بیمه داده شد که روزی کاغذ باقی ماند آیا مشکل اصلی کوله بران هستند؟ یا مافیای قاچاق و کسانی که در این راه سودهای هنگفت به جیب می زنند؟!

چرا تاکنون مجریان از جمله قوه قضاییه به آن ورود پیدا نکرده است؟ شهرهای مرزی بیمار هستند ولی با تمام وجود خود از کیان و مرزشان در سالهای متوالی دفاع کرده اند و همین کوله بران در دور زدن تحریمها و شرایط اقتصادی کشور کمک کرده اند، هرچند سود آن به حیبب مافیا و افراد بخصوص ریخته شد ولی باز در این راه کمکی شایان به اقتصاد کشور در تحریمها بود و از لحاظ امنیت نیز بالعکس کسانی که از ناامنی مرز می گویند.

اما اینطور نیست مرزها با حضور این جوانان همیشه امن خواهد ماند و خود امتیاز بزرگی است باید در کشور واژه کوله بری حذف گردد و آن را به دید شغل نگاه نکنند.

با رسمی شدن مرزهای نوسود و سازان و...می توان قدمی برای حذف این واژه نامحنوس کوله بری برداشت این نقشه راه برای هموار کردن امنیت و اقتصاد شهرهای مرزی کشور بسیار تاثیرگذار است.

با ساماندهی و امتیازات ویژه به مناطق مرزی می توان از این بحران عبور کرد و شهرهای مرزی می توانند تاثیر گذارتر از گذشته بخصوص در شرایط تحریم پا بگذارند و به معنای واقعی امنیت، آمار اشتغال و امید به زندگی در این شهرها بوجود آورند.

منطقه آزاد یکی از مهمترین خواسته این مناطق است حتی به اندازه وسعت کوچک، ایجاد پایانه صادرات و واردات در نزدیکترین مرزهای بین دو کشور، تغییر قوانین گمرکات و امتیازات ویژه برای مردم مناطق مرزنشین، ایجاد زیرساختهای برای مهندسی معکوس کالاها با ایجاد کارگاههای کوچک در مناطق مرزی، سرمایه گذاری بخش خصوصی جهت ایجاد فروشگاههای مرزی بین دو کشور یکی از مهمترین نظم دهی به ورود و خروج کالا در مناطق مرزی می باشد، ایجاد پایانه مسافربری با استفاده از نیروهای بومی و راه اندازی حمل و نقل کالاهای کوچک برای جوانانی با درآمدی کمتر، ایجاد فضای آموزشی برای کوله بران و استفاده بهینه از ظرفیت آنها در مزرها، مرزهای ایران با حضور این جوانان سرشار از ثروت و اقتدار مهین اسلامی است و قدر این ثروت هایمان را بدانیم.

224720