دیپلمات و سفیر سابق ایران در آلمان در گفتگو با پرسون:

خودکفایی در بخش نفت و گاز راه خنثی سازی تحریم‌ها

تا زمانی که تلاش نکنیم در بخش نفت و گاز خودکفای داخلی شویم، نمی‌توانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم. ما نباید نفت خام و میعانات گازی را صادر کنیم یعنی باید آنقدر پالایشگاه و پتروشیمی بزنیم که بتوانیم محصول نهایی داشته باشیم. از طرفی باید در بخش کشاورزی، بخش دارو و تجهیزات پزشکی به قدری پیشرف کنیم که تحریم‌ها را خنثی کنیم.

مهدی صفری دیپلمات و سفیر سابق ایران در آلمان در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص برجام و واکنش‌ به محکوم کردن ایران مبنی بر عدم اجرای تعهدات اظهار داشت: با این‌که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده و آژانس تأیید کرده است که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده است اما اروپایی‌ها خواستار اضافه کردن بندهای جدید به این توافقنامه هستند.

صفری بیان کرد: در آن زمان که امریکایی‌ها از برجام خارج نشده بودند هم اروپایی‌ها کمکی به ایران نکردند و در مسائل مالی که قرار بود مشکل ما را حل کنند، تجهیزاتی که باید از اروپا ارسال می‌شد و همکاری کمپانی‌های آن‌ها با طرف‌های ایرانی، اقدامی انجام ندادند و الان هم مدعی هستند که اگر قرار است دور دیگری از مذاکرات برگزار شود، باید پیش شرط‌هایی بگذارند و در حقیقت اسرائیل، امریکا و انگلیس این پیش شرط‌ها را مطرح کرده‌اند.

وی در خصوص حمایت غربی‌ها از اسرائیل و تروریست عنوان کرد: خود غربی‌ها تروریست را ایجاد کرده‌اند به همین دلیل در خصوص ترور شهید محسن فخری زاده هم هیچ موضعی نگرفتند و این عمل تروریستی را محکوم نکردند. آن‌ها درمورد مسائلی که در جهت راه اسرائیل، انگلیس، آلمان، فرانسه و امریکا است، سکوت اختیار می‌کنند و از ما بعید است که از آن‌ها انتظار واکنش داشته باشیم چرا که تروریسم را خودشان ایجاد کرده‌اند و طبیعی است که از آن حمایت کنند تنها جایی تروریست را محکوم می‌کنند که به خوشان ضربه زده باشد. ما نباید این مسئله را باور کنیم و دوباره با شرایط خاص وارد موضوع مذاکره شویم و به این قضیه خوش‌بین باشیم.

سفیر سابق ایران در آلمان در پایان با اشاره به این‌که تا زمانی که تلاش نکنیم در بخش نفت و گاز خودکفای داخلی شویم، نمی‌توانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم، بیان کرد: ما نباید نفت خام و میعانات گازی را صادر کنیم یعنی باید آنقدر پالایشگاه و پتروشیمی بزنیم که بتوانیم محصول نهایی داشته باشیم. از طرفی باید در بخش کشاورزی، بخش دارو و تجهیزات پزشکی به قدری پیشرف کنیم که تحریم‌ها را خنثی کنیم.


بیشتر بخوانید؛

ظلم به ملت ایران به واسطه تحریم بی‌نظیر است

فرصت نهایی برای بازگشت طرف‌های برجامی به تعهدات رو به پایان است


224404