کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

قانون امنیت جامع مایه ننگ فرانسه است

دولت مکرون نتوانست مردم را با شیوه‌های عادی کنار بزند و بر آن‌ها غلبه کند به همین دلیل برای سرکوب مردم و گرفتن منافع واقعی آن‌ها و افزودن به هزینه زندگی آن‌ها، آزادی‌های مدنی مردم را سلب می‌کند تا ابزار اعتراض مردم را از آن‌ها گرفته باشد. در واقع دولت به نقض آزادی‌هایی پرداخته است که حداقل از 200 سال گذشته پرچم افتخار فرانسوی‌ها بوده و خود را پیشتاز آزادی می‌دانستند.

عطا بهرامی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص اعتراضات فرانسوی‌ها به قانون امنیت جامع گفت: در ساختار داخلی کشورهای غربی مثل فرانسه نمی‌توان در کوتاه مدت تغییرات سریع اعمال کرد، در نتیجه مجبورند که این تغییرات را در روندهای بلند مدت انجام دهند. بنابراین اتفاقی که در حال حاضر در فرانسه افتاده است ادامه روندی است که تقریباً از سال ۲۰۰0 شروع شده است.

بهرامی در ادامه بیان کرد: فرانسوی‌ها همواره یک دولت رفاهی قدرتمند داشته‌اند که دولت در آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و حتی در فرهنگ مردم کار کردن برای دولت دارای پرستیژ خاصی است در حالی‌که در برخی از کشورهای غربی کار کردن برای دولت پرستیژ محسوب نمی‌شود.

وی تشریح کرد: از زمانی که موج نئولیبرالیسم در فرانسه شروع شد و دولت فرانسه کم کردن بار خدمات اجتماعی را در دستور کار خود قرار داد و آموزش و خدمات درمانی را حذف کرد، سن بازنشستگی و ساعات کار را افزایش داد، بسیاری از خدماتی را که با مالیات‌های مردم اداره می‌شد، کنار گذاشت در حالیکه همچنان مالیات‌ها از مردم دریافت می‌شود و عملاً از منافع مردم به نفع نظام سرمایه‌داری کم می‌کند، این اقدامات سبب شد که مردم این ساختار را نپسندند و علیه آن اعتراض کنند.

از زمانی که موج نئولیبرالیسم در فرانسه شروع شد و دولت فرانسه کم کردن بار خدمات اجتماعی را در دستور کار خود قرار داد و آموزش و خدمات درمانی را حذف کرد، سن بازنشستگی و ساعات کار را افزایش داد، بسیاری از خدماتی را که با مالیات‌های مردم اداره می‌شد، کنار گذاشت در حالیکه همچنان مالیات‌ها از مردم دریافت می‌شود و عملاً از منافع مردم به نفع نظام سرمایه‌داری کم می‌کند، این اقدامات سبب شد که مردم این ساختار را نپسندند و علیه آن اعتراض کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به این‌که دولت مکرون نتوانست مردم را با شیوه‌های عادی کنار بزند و بر آن‌ها غلبه کند، عنوان کرد: دولت فرانسه برای سرکوب مردم و گرفتن منافع واقعی آن‌ها و افزودن به هزینه زندگی آن‌ها، آزادی‌های مدنی مردم را سلب می‌کند تا ابزار اعتراض مردم را از آن‌ها گرفته باشد. در واقع دولت به نقض آزادی‌هایی پرداخته است که حداقل از 200 سال گذشته پرچم افتخار فرانسوی‌ها بوده و خود را پیشتاز آزادی می‌دانستند.

بهرامی افزود: فرانسوی‌ها خود را با آزادی بیان به دنیا معرفی کرده بودند و یک سیستم لائیک خیلی عمیق را در کشورشان داشتند و کل موانعی را که بر سر راه آزادی بیان و وزن کشی بر سر صندوق‌های رأی بود، برداشتند اما در حال حاضر خلاف آن عمل می‌کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در فرانسه برنامه‌ریزی‌ها به صورتی است که خواست اکثریت مردم مهم نیست و یک اقلیت قوانین را می‌گذارند به گونه‌ای که اگر اکثریت چیز دیگری را بخواهند هم نمی‌توانند آن را اعمال کنند و این یعنی پایان دموکراسی و پایان همه چیزهایی که پرستیژ ملی فرانسوی‌ها را شکل داده بود. دولت فرانسه به همه این‌ها پشت پا می‌زند چون نظام سرمایه‌داری بانک محوری که با مکرون سرکار آمده است، می‌خواهد راه دیگری را طی کند.

عطا بهرامی در پایان تصریح کرد: مردم فرانسه آزادی‌های خود را از دست می‌دهند چرا که دولت فرانسه اراده کرده است که موج نئولیبرالی را که از آمریکا و انگلیس شروع شده بود، ادامه دهد و از آن‌جایی که این مسئله با فرهنگ مردم ناسازگار است شاهد تنش‌های داخلی شدیدی در ماه‌های آینده در فرانسه خواهیم بود.


بیشتر بخوانید؛

حال فرانسه خوب نیست/ پاریس به صحنه آشوب تبدیل شده است


224124