سفیر سابق ایران در فرانسه در گفتگو با پرسون:

حال فرانسه خوب نیست/ پاریس به صحنه آشوب تبدیل شده است

در مجموع اوضاع داخلی فرانسه تحت تأثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی داخلی خوب نیست و مکرون نیز به دلیل این‌که سیاست‌هایش در داخل فرانسه جواب نداده است با موجی از نارضایتی روبرو است.

ابوالقاسم دلفی سفیر سابق ایران در فرانسه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ادامه اعتراضات در فرانسه و خشونت پلیس برای تصویب طرح امنیتی گفت: شرایط امروز فرانسه شرایط بسیار پیچیده، بغرنج و مشکل‌زایی برای هیئت حاکمه و خصوصاً مکرون است که درگیر مسائل بسیاری از جمله اظهارات و عکس العمل‌های مسلمانان در بیرون و داخل فرانسه به قضیه کاریکاتور شارلی ابدو و حمایت مکرون و دولتش از اصل کاریکاتور در چارچوب آزادی بیان می‌باشد.

دلفی در ادامه افزود: شرایط داخلی فرانسه به دلیل اوضاع و احوالات ناشی از کرونا و سیاست‌های دولت فرانسه پیچیده شده و وضعیت خاصی پیدا کرده است که این وضعیت خاص، اعتراضات مردمی و نارسایی‌های اجتماعی- سیاسی داخلی را افزایش داده است.

وی همچنین اظهار داشت: به دنبال افزایش اعتراضات، دولت فرانسه از قوه قهریه بیش از گذشته و با شدت بیش‌تری برای جلوگیری از این اظهارنظرها، بروز حرکت‌های مردمی و نارضایتی مردمی استفاده کرد.

سفیر سابق ایران در فرانسه ادامه داد: دولت فرانسه براساس تجربیات قبلی خود در تظاهرات مردم در چارچوب جلیقه زردها که پلیس از روش‌ها و ابزارهای مختلف علیه مردم استفاده کرد و همین امر به اعتبار و نمای پلیس به عنوان تأمین کننده امنیت مردم، خدشه وارد کرد، تصمیم گرفت برای برخورد با ناآرامی‌های موجود در جامعه و همچنین حفظ پرستیژ پلیس قانون «امنیت جامع» را وضع کند.

ابوالقاسم دلفی تشریح کرد: در مجموع اوضاع داخلی فرانسه تحت تأثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی داخلی خوب نیست و مکرون نیز به دلیل این‌که سیاست‌هایش در داخل فرانسه جواب نداده است با موجی از نارضایتی روبرو است. بنابراین برای مبارزه، جلوگیری، کنترل و احاطه بر این شرایط چنین تصمیماتی گرفته می‌شود که تصمیم احساسی است و منجر به عکس العمل‌های بیش‌تر در بین مردم خواهد شد.

دولت فرانسه براساس تجربیات قبلی خود در تظاهرات مردم در چارچوب جلیقه زردها که پلیس از روش‌ها و ابزارهای مختلف علیه مردم استفاده کرد و همین امر به اعتبار و نمای پلیس به عنوان تأمین کننده امنیت مردم، خدشه وارد کرد، تصمیم گرفت برای برخورد با ناآرامی‌های موجود در جامعه و همچنین حفظ پرستیژ پلیس قانون «امنیت جامع» را وضع کند.

وی همچنین بیان کرد: براساس ادعای کشور های غربی در این کشورها دموکراسی غربی، قانون و اجرای قانون حرف اول را می‌زند. البته این تا زمانی است که منافع کشور و منافع دولت مستقر در معرض تهدید قرار نگرفته باشد و اگر قرار بگیرد برای دفاع از آن منافع به هر دستاویزی چنگ می‌زنند.

سفیر سابق ایران در فرانسه تصریح کرد: در کشورهای غربی از جمله فرانسه، آمریکا، انگلیس و... در تظاهرات و اعتراضات مردمی خشونت پلیس بیش از حد است و زمانی که عملکرد پلیس از چارچوب وظایف پلیس و از حد و حدود خارج می‌شود به یک نارضایتی مضاعف در جامعه تبدیل می‌شود و جامعه احساس می‌کند نهادی که باید از منافع و امنیت مردم دفاع کند به ابزاری علیه مردم تبدیل شده است، بنابراین تضاد بیش‌تر و مضاعف‌تری در جامعه ایجاد می‌شود.

ابوالقاسم دلفی در پایان گفت: مبنای این نارضایتی‌های مردم فرانسه، نارسایی‌های اجتماعی و در واقع عدم جوابگویی به مطالبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم است و این نارضایتی‌ها است که تضاد در جامعه را تشدید خواهد کرد و در نتیجه اختلاف و درگیری‌ بین مردم و نهادهای قانونی که باید از امنیت مردم دفاع کنند، به وجود می‌آید.

223571