در پی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان؛

لاشه پرندگان تلف شده در تالاب میقان به هزار و ۱۲۱ عدد رسید

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در پی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان لاشه هزار و ۱۲۱ پرنده به وزن یک تن و از طریق بالگرد به مکانی برای دفن اصولی انتقال یافت.

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا میرزایی، در جمع خبرنگاران افزود: در پی بازدید استاندار مرکزی از تالاب میقان و هماهنگی‌های انجام شده با مدیریت بحران، اقدامات لازم در خصوص انتقال لاشه‌های جمع‌آوری شده در مرکز تالاب که با حاشیه آن حدود پنج کیلومتر فاصله دارد، بوسیله یک فروند بالگرد هلال احمر در کیسه‌های مخصوص انجام شد.

وی با بیان اینکه لاشه‌ها به وسیله آهک‌پاشی دفن بهداشتی می‌شوند، اظهار داشت: در پی بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک، در ۲ هفته اخیر یک‌هزار و ۱۲۱ لاشه تلف شده از سوی محیط زیست از سطح این زیستگاه طبیعی جمع‌آوری و دفن شده است.

میرزایی اظهار داشت: هر روز علاوه بر جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها، گشت، کنترل و پایش منطقه به صورت مشخص، منظم و مستمر در حال انجام است و این روند تا پاکسازی کامل منطقه ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: به دلیل جلوگیری از سرایت آنفلوآنزای حاد پرندگان در این منطقه، تردد به مناطق اطراف این تالاب همچنان ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: انتظار است شهروندان در صورت مشاهده لاشه پرندگان به هیچ عنوان به آن دست نزنند و مراتب را برای پیگیری به محیط زیست و دامپزشکی اطلاع دهند.


بیشتر بخوانید:

لاشه پرندگان در میقان به مرز هزار عدد رسید/ آنفلوانزا در مرز هشدار


اولین موارد تلفات بر اثر آنفوآنزای فوق حاد پرندگان در اوایل آذرماه سال جاری در تالاب میقان اراک مشاهده شد و پس از آن اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش این بیماری و نیز جمع‌آوری لاشه پرندگان تلف شده، آغاز شد و همچنان این تلاش‌ها ادامه دارد.

تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و یکی از زیستگاه‌های مهم ۱۴۰ گونه پرنده است.

دریاچه فصلی این تالاب نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

کنگر، خودکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنچه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.

درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین المللی است که تالاب میقان هر ساله با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.

تالاب کویری میقان اراک در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

منبع: ایرنا

223164

مطالب مرتبط