سهم زیست محیطی تالاب کمجان اعطا شد

۵۵ میلیون مترمکعب آب از مبدا سد درودزن که به طور مشترک حق آبه تالاب بختگان و کمیجان بود امروز و پس از هشت روز طی مسیر به تالاب کمجان رسید.

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه امروز پنجشنبه کانال های انشعابی از رودخانه کُر موسوم به مقصودآباد و پارسیان بازگشایی شد، افزود: به منظور آبرسانی به تالاب کمجان این مجراها بازگشایی می شود، این اقدام با هماهنگی استانداری فارس، اداره کل حفاظت محیط زیست ، شرکت آب منطقه ای و دستگاه قضایی صورت می گیرد.

حمید ظهرابی ادامه داد : اداره کل حفاظت محیط زیست فارس از کشاورزان شرق حوضه آبخیز بختگان و اصناف مرتبط با بخش کشاورزی می خواهد برای حفظ تعاملات فی مابین از هرگونه برداشت حقآبه محیط زیست تا روز دوشنبه هفدهم آذرماه خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس افزود: ماموران حفاظت محیط زیست و شرکت بهره برداری منابع آب تا آخرین لحظه جاری بودن حقآبه با قاطعیت از هرگونه دست اندازی به محیط زیست جلوگیری می کنند و در صورت مشاهده تخلف موضوع را به مراجع قضایی گزارش می دهند.

رها شدن آب از سد درود زن و رسیدن آن به تالاب بختگان امسال برای دومین سال پیاپی است که با دستور عنایت الله رحیمی استاندار فارس محقق می شود، پارسال ۴۰ میلیون متر مکعب و امسال ۵۵ میلیون متر مکعب حقابه بختگان رها شده است.

سد مخزنی درودزن در استان فارس در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر مرودشت و بر روی رود کُر ساخته شده‌است.


بیشتر بخوانید:

کمجان دوباره جان می‌گیرد


تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که امسال بر اثر بارش‌های بهاری آبگیری شد اما در گرمای تابستان معمولا باز هم به سمتی خشکی می گراید.

دریاچه بختگان در شهرستان های نی ریز و بختگان و در نزدیکی شهرستان خرامه در شرق استان فارس واقع شده است.

تالاب کمجان هم در مسیر کوچ پرندگان مهاجر قرار دارد و یک درصد از پرندگان خاورمیانه در صورت پرآبی به این تالاب مهاجرت می‌کنند. این تالاب در دهه ۶۰ به دلیل ایجاد زه‌کش‌هایی به طور کامل خشک شد. اما چند سال قبل به همت اهالی روستای کمجان با سد کردن چندین قسمت از زهکش های احداثی به طور چشم گیری احیا شد.

مطابق آخرین گونه شناسی صورت گرفته بیش از ۱۰۰ گونه پرنده آبزی، کنارآبزی، مهاجر، بومی و نیمه مهاجر در حوزه این تالاب توسط سرمحیط بانی خرامه شناسایی شدند. در این تالاب گونه‌های متنوعی از گیاهان تالابی و مردابی از جمله نی، لوئی،شوره و درمنه وجود دارد.

منبع: ایرنا

222795