فرصتی برای جذب توریسم در اراک؛

تالاب میقان اراک ،در انتظار تصمیم مسئولان استان است

تالاب میقان اراک یکی از مناطق طبیعی و زیبا با اکوسیستم خاص در خاورمیانه است که در صورت داشتن برنامه مدون از سمت مسئولان میتواند به منطقه ای گردشگری ، تفریحی و ورزشی تبدیل شود.

به گزارش پرسون از اراک، چند سالی است که در مورد ظرفیت های دیده نشده تالاب میقان در محافل گوناگون صحبت میشود ، اینار در این گزارش از چند زاویه به موضوع نگاه خواهیم کرد تالاب میقان دارای ظرفیت‌های متفاوتی است که در کنار یکدیگر یک مجموعه کامل طبیعت‌گردی را ایجاد کرده‌اند.
از پتانسیل‌های گردشگری تالاب می‌توان به عکاسی محیط زیست، قایق سواری، پرواز با پاراگلایدر، پرورش ماهی و گیاهان شور، پرورش و نگه داری حیوانات کویری، پرنده نگری و بوم گردی روستایی اشاره کرد که به همین دلیل روز ۱۵ آبان به دلیل تجمع درناها در تالاب میقان، این روز را روز درنا نامگذاری کرده اند.


این تالاب دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است، از جمله اینکه سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر از سیبری و آفریقا را میزبانی میکند.
وجود گیاهان شورپسند یا هالوفیت و گونه‌های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبک‌ آب شور از دیگر جانداران تالاب میباشد که باعث منحصرفرد شدن تالاب شده است.


همچنین این تالاب دارای بزرگترین منبع سولفات در جهان می‌باشد. در بیش از ۱۴۷ متر مربع از کویر، معدن سولفات سدیم با ظرفیت ۴۷ میلیون تن وجود دارد. نزدیک به ۶۰ درصد از منابع سولفات سدیم کشور در تالاب میقان جای دارد.

مرتضی سورانه رییس شورای اسلامی شهر اراک در خصوص بهبود اوضاع منطقه تالاب میقان اراک گفت: این منطقه در بافت شهری اراک نیست و رسیدگی به آن در حوزه اختیارات شهرداری اراک نمیباشد، لذا بابت همین امر هم شهرداری نمیتواند در این خصوص اعتباری در نظر بگیرد یا هزینه کند.
وی افزود: فقط درصورتی که مدیران استان تصمیم گرفته و تالاب میقان را به منطقه شهری اراک اضافه کنند شورای اسلامی شهر و شهرداری اراک آمادگی دارد تا با برنامه ریزی برای ایجاد زیر ساخت و احداث منطقه تفریحی گردشی در این تالاب اقدام کند.
سورانه یادآور شد: شورای شهر آمادگی کامل جهت ایجاد فضاهای تفریحی و گردشگری و استفاده از سرمایه گذاران در این منطقه را دارد.

فرزین وفایی نژاد پژوهشگر اراکی در این خصوص گفت: تالاب میقان به علت اینکه در آن به فعالیت معدن مجوز داده اند یکسری فعالیتها درونش غیرممکن شده است چون شرایط کار معدن را بهم میریزد.
وی افزود: این برداشتی که صورت میگیرد باید مازادش به تالاب برگردد و بین قسمت شرقی و غربی تالاب جاده ای که ایجاد شده سبب شده که بخش خشک و بخش تالابی بوجود بیاید و این اکوسیستم را بهم زده، سوم اینکه نزدیک فرودگاه اراک قرار دارد و در این در تناقض است چون پرندگان مهاجر در تالاب وجود دارند و رفت و آمدهای دائم منطقه میتوانند سبب پرواز پرندگان و در نتیجه بهم زدن آرامش تالاب شوند.
وفایی نژاد اضافه کرد: ایجاد مرز مشترک منافع بین همین بخشها که الان معضل هستند راهکاری برای استفاده بهینه از تالاب است، به عنوان مثال اگر باشگاه خلبانی توریستی را ایجاد کنیم چون هیچگونه کوه و دکل برقی در آن منطقه وجود ندارد یکی از بهترین مناطق برای پرواز های تفریحی و عکاسی هوایی است.


سازمان صنعت معدن تجارت ، سازمان مراتع و سازمان محیط زیست و وجود روستاها اطراف این تالاب باعث شده این منطقه در مدیریت چند مجموعه ای باشد و همین امر باعث شده تالاب مجموعه مدیریت ثابت نداشته باشد و چشم اندازی برای رشد و نگه داری این مکان در طول سالیان قبل طراحی نشده باشد .
وی بیان کرد: نزدیکی به فرودگاه اراک را میتوان نقطه مثبتی دانست که با ایجاد پروازهای تفریحی با پاراگلایدر و هواپیمای تک موتوره که در شمال و جنوب کشور وجود دارد هم درآمد زایی در منطقه تالاب ایجاد کرد و هم باعث جذب گردشگر و عکاس های حرفه ای شد.
این پژوهشگر اراکی گفت: شرط اصلی مشخص شدن مدیریت منسجم برای مدیریت تالاب، تعریف مرز مشترک منافع و استفاده بهینه از فرصتهای این تالاب و معرفی ارزش اکوسیستم تالاب به جامعه و متولیان امر است، چرا که تالاب هم از لحاظ زیست محیطی و پالایش محیط و جذب فلزات سنگین و هم از لحاظ اینکه محلی برای افزایش تاب آوری مردم و محل تخلیه رادیکال های آزاد و استرس ها است، حائز اهمیت است.
وی در پایان نزدیک بودن روستاهایی که در اطراف تالاب قرار دارند را بهترین فرصت برای بوم گردی و توسعه مناطق روستایی دانست.
علی اصغر محمدی مدیر مسئول موسسه حامیان محیط زیست استان مرکزی در این خصوص گفت: متاسفانه سمن های محیط زیستی در سالیان اخیر طرح ها و ایده های مختلفی را به مسئولان استانی و کشوری ارائه داده اند اما همیشه بدون پاسخ بوده است .
این فعال زیست محیطی، از طرح نصب برجک های دیده بانی برای جذب گردشگر در چهار نقطه تالاب و ایجاد تونل شیشه ای در کنار جاده تالاب خبر داد و افزود: این دو طرح طرح هایی است که قابلیت اجرایی شدن را داشته و باعث جذب درآمد سرشاری برای شهر اراک می شوند ولی تاکنون هیچ مسئولی برای ایجاد آن قدم برنداشته است .

محمدی فعال مدنی شهر اراک در ادامه گفت: میتوان هیات مدیره ای را ایجاد کرد و شهرداری ، سازمان مراتع ، سازمان محیط زیست و سازمان های مرتبط عضو این هیات مدیره و سهامدار آن شوند تا توان همه مجموعه ها در این راستا صرف شکوفایی تالاب شود .
این فعال محیط زیستی ادامه داد: مدیران اجرایی از طرح ها ، ایده ها و نیروی انسانی سمن های محیط زیستی استفاده کنند، چرا که سمن ها برای گسترش جامعه مدنی و بهبود شرایط زندگی انسان و محیط زیست شکل گرفته شده است .

رضا براتی _ استان مرکزی

210399

مطالب مرتبط