بررسی پرسون از وضعیت مسکن مهر در کلان شهر اصفهان؛

مردمی که به وقت گرانی، حاشیه نشین می شوند

تامین مسکن نقش زیادی در آرامش، سلامتی، شادی و توسعه هر جامعه ای دارد اما امروز افزایش قیمت چند صد برابری خانه باعث شده که کمتر کسی قدرت خرید این کالای گرانبهایی را داشته باشد و عده ایی نیز فکر خانه دار شدن را برای همیشه از ذهن خود خارج سازند ودر حواشی شهر ساکن شوند و جمعیت حاشیه نشین را اضافه کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون از اصفهان، عدم توانایی در خرید خانه باعث شده هر روز به جمعیت اجاره نشینی اضافه شود که گاهی افرادی که حتی توانایی رهن و اجاره را ندارند به اجبار به سمت حاشیه نشینی روی آورند.
با وجودی که شاهد حجم زیادی از خانه های خالی در سطح استان اصفهان هستیم اما عدم انتخاب مناسب مساکن مهر باعث شده بسیاری از مردم اصفهان رو به اجاره نشینی و حاشیه نشینی بیاورند.
هر چند مساکن مهر در چند سال اخیر به دست دلال ها و بنگاه داران مسکن افتاده و سبب رشد صعودی مساکنی شدند که روزی برای مردم طبقه فقیر ساخته شده بود.
با وجودی که در سطح بازار نرخ ها تابع عرضه و تقاضا است و در بازار مسکن همواره عرضه مسکن بیش از متقاضیان خریدار خانه بوده است اما به جای اینکه شاهد کاهش قیمت یا ثبات قیمت در خانه باشیم اما یه علت عدم حمایت از متقاضیان خرید خانه و فراهم نکردن تسهیلات برای متقاضیان باعث شده که شاهد پیشروی بسیاری از خانه های خالی در سطح استان باشیم.
خانه هایی که به علت کاهش قدرت خرید مردم خالی مانده است و سرمایه گذاران ساخت مسکن دیگر رمق و انگیزه ای برای ساخت و سازهای جدید ندارند.
و بیشتر خانه های خالی با هزینه های گزاف به رهن و اجاره رفته اند.


بیشتر بخوانید؛

طرح مسکن مهر 75 معلول یزدی را صاحب خانه کرد/ فوت سه معلول در یزد بر اثر کرونا


قیمت های چند برابری مسکن های شهری شاید تنها مزیتی که بدنبال داشته است شاهد مهاجرت معکوس روستائیان به زادگاهشان بودیم.
و از سوی دیگر مردم طبقه فقیر شهری که سالهای سال تلاش کردند که پول جمعی کنند و اقدام به خرید خانه کنند به یکباره با افزایش صعودی قیمت ها به حاشیه شهر کشیده شدند و بر جمعیت افراد حاشیه نشین افزودند.
افزایش حاشیه نشینی در کلان شهری مثل اصفهان که نسبت به دیگر کلان شهرها شاهد اختلاف و شکاف عمیق طبقانی نبودیم و همواره تقارن و توازن در بخش های مختلف شهری به حدی بود که کمتر فاصله بین طبقات دیده میشد امروزه بخاطر بحران اقتصادی این شکاف عمیق شده است و بیشتر مناطق اصفهان در چنبره حاشیه نشین ها با کمترین امکانات رفاهی و تفریحی قرار گرفته است.
و این شروع تبدیل کلان شهر صنعتی و برخوردار اصفهان به کلان شهر کارگری و کم برخوردار است.
اصفهان که روزی تولید کننده و در ردیف صادر کننده ها بوده است بخاطر اصفهان ستیزی و ورشکستگی حجم وسیعی از صنایع و خدمات و کشاورزی به یک شهر کارگری مبدل شده است.
افزایش حجم حاشیه نشینی در هر کلان شهری آن را هزار قدم به عقب بر می گرداند و در صورتی که مسئولان چاره ای برای ساماندهی مسکن شهروندان اصفهان نکنند قطع به یقین با معضل حاشیه نشینی مواجه می شوند.
و این در حالی است که در دیگر کشورها هر آنچه از عمر خانه بگذرد به همان میزان قیمت ها کاهش می یابد.
بازارآشفته اجاره نشینی و اجاره های سرسام آور که تنها مختص ایران است و در دیگر کشورها ملاک افزایش اجاره نوسازی آن است و اگر مسکن هیچ تغییری نیابد صاحبخانه حق افزایش اجاره بها را ندارد.
در سالهای اخیر بدنبال عدم نظارت روی قیمت مسکن و کاهش توان خرید مردم، بازار مسکن به رکود رفت و باعث شد بسیاری از خانه های خالی که خاک می خورند در صورتی که حجم زیادی از مردم بی خانمان هستند.
در همین راستا دولت به جای حمایت از مسکن سازان و تخصیص وام به متقاضیان مسکن از ابزار زور استفاده کرد و مالیات را برای خانه های خالی تعیین کرد.
داشتن سرپناه و خانه که از سالهای دور برای مردم اصفهان بسیار پر ارزش بوده و جزو اولویت زندگی شهروندان است بنابراین نداشتن آن شروع موجی از بحران به زندگی آنها است و خود عامل افزایش آمار افسردگی و طلاق های خانوادگی شده است بنابراین مسئولان و متولیان استان باید چاره ای جدی برای حل مشکل مردم بیندیشند.
برخلاف مردم دیگر استان ها که به راحتی توانستند با اجاره نشینی کنار بیایند و خرید خانه هیچ گاه برایشان در اولویت نبوده است و میزان شادی و نشاط در آنها بیشتر است.
اگرچه هر ساله طرح و برنامه ای برای خانه دار کردن مردم تعریف شده است اما هر باری ایجاد شرایط سخت و ناممکن و وام ها با درصد بالا باعث شد که قشر ضعیف همچنان در خم ماندن خانه دار شدن بمانند و باز هم سرمایه داران بیشترین استقبال کنندگان از این طرح باشند.
در همین راستا ارگان های مثل راه شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای خانه دار شدن مردم شهر و روستا دست به کار شدند و در قالب مسکن ملی و وام مسکن و ساخت مسکن مهر اقدام اماگاهی عدم تدابیر لازم برای ساخت و سازهای مقاوم و نزدیک کوه و دور از شهر عملا حواشی شهر را پر رنگ کرد زیرا که هیچ یک از امکانات رفاهی برای ساکنان فراهم نشده است.

عاطفه قلع ریز-استان اصفهان

223149