پرسون در پی اظهار نظر اخیر مدیر شبکه سوم سیما گزارش می دهد؛

مگر محبوب تر از عادل فردوسی پور هم هست؟

در پی اظهار نظر اخیر مدیر شبکه سوم سیما در ارتباط با برنامه نود و عادل فردوسی پور، موجی از انتقادات و حمایت ها در فضای مجازی به راه افتاده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، بیست و یک سال قبل برنامه ای به نام نود با اجرای یک مجری جوان به روی آنتن صدا و سیما رفت و به تحلیل و بررسی مسابقات فوتبال وقت کشور پرداخت. ۲۳ مرداد ماه سال ۱۳۷۸ نخستین برنامه نود با بررسی و کارشناسی بخش هایی از فوتبال کشورمان پخش شد و از همان زمان مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. عادل فردوسی پور، همان مجری جوان و سبزه روی یزدی بود که اجرایش از روزهای نخست به دل مخاطب نشست و گذر زمان بر محبوبیت این مجری جوان افزود.

فردوسی پور اما در کنار اجرای برنامه نود به گزارشگری مسابقات فوتبال نیز می پرداخت و بسیاری از مسابقات حساس وقت فوتبال ایران و جهان با صدای جذاب و دل نشین او با داشتن اطلاعاتی از جزئی ترین اطلاعات اهالی فوتبال از آنتن صدا و سیما پخش می شد. با گذشت زمان و روز به روز به محبوبیت و مخاطبان نود افزوده می شد و این برنامه به نوعی تنها جایی بود که اهالی فوتبال می توانستند حرف هایشان را صریح و واضح بزنند و به مشکلات و معضلات مهم ترین ورزش کشور یعنی فوتبال بپردازند. از نکات جالب دیگر این برنامه نظرسنجی آن بود که هر هفته با طرح سوالی پیرامون مهم ترین اتفاق فوتبالی کشور مطرح می شد و جمعیت میلیونی در نظرسنجی های آن شرکت میکردند.

بررسی حواشی مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور و سایر لیگ ها، حواشی داوری و در کل رسیدگی به صفر تا صد فوتبال ایران برنامه نود را به محبوب ترین برنامه ورزشی پخش شده در سال های پس از انقلاب کشورمان تبدیل کرد. عادل فردوسی پور تمام تلاشش را می کرد تا در این برنامه به روند پیشرفت فوتبال و رفع مشکلات فراوان آن کمک کند و همواره در برنامه های مختلف، حتی به دور افتاده ترین و محروم ترین نقاط ایران سفر می کرد تا به بررسی شرایط نامناسب ورزشی کشور در آن جا بپردازد. در واقع همین رویکرد مثبت برنامه نود بود که بر محبوبیت آن می افزود و بسیاری از افراد جامعه دوشنبه شب ها منتظر بودند تا حوالی ساعت 23 به تماشای برنامه نود بنشینند و برای ساعاتی هم که شده است، از مشکلات اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جامعه فاصله بگیرند.

برنامه نود در طی سال هایی که پخش می شد با حواشی بسیاری نیز همراه بود که بر جذابیت آن نیز می افزود. طولانی ترین شب این برنامه با حضور علی دایی، آقای گل فوتبال ملی جهان رقم خورد و حرف هایی در آن برنامه زده شد که تا پیش از آن در جامعه فوتبالی کشور و رسانه ملی مطرح نشده بود. گفتگوی جنجالی امیر قلعه نویی با عادل فردوسی پور در برنامه نود به یکی از جنجال برانگیزترین گفتگوهای فوتبالی کشور تبدیل شد و افشاگری های عجیب سیدمهدی رحمتی، دروازه بان سابق استقلال تهران پیرامون دست های پشت پرده در فوتبال ایران و درگیری لفظی محمد مایلی کهن با فردوسی پور تنها بخشی از اتفاقات جذاب رخ داده در این برنامه بود که سالیان سال در اذهان اهالی ورزش و بویژه فوتبال باقی خواهد ماند.

اما ۲۳ مهر ماه سال ۱۳۹۷ در اتفاقی عجیب و بدلیل پخش بازی مستقیم اسپانیا و انگلیس برنامه نود روی آنتن نرفت و از همان زمان زمزمه هایی پیرامون تعطیلی محبوب ترین برنامه ورزشی صدا و سیمای کشور به گوش رسید. شایعات و نگرانی ها پیرامون پخش برنامه نود در هفته بعد از این اتفاق بیشتر شد و برخی از رسانه‌ها نسبت به اختلاف عادل فردوسی پور و مدیریت شبکه سوم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران علی فروغی گمانه زنی‌هایی را پیش بردند. شواهد حاکی از پخش شدن این برنامه در تاریخ و زمان مقررش بود و همگان انتظار داشتند که این برنامه در ساعت مناسب خود پخش شود. اما صدور اطلاعیه‌ای از سوی سرپرست روابط عمومی شبکه سوم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با این شرح با عنایت به رفتار غیر حرفه‌ای تهیه کننده و مجری برنامه نود در عدم پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس- اسپانیا در هفته گذشته و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلاف ابلاغ گروه ورزش، برنامه مذکور پخش نخواهد شد.، دلالت بر این موضوع داشت که این برنامه این هفته نیز پخش نخواهد شد.


بیشتر بخوانید؛

صحبت های تند مدیر شبکه سه در انتقاد به فردوسی پور

بازگشت عادل فردوسی پور به اجرا با برنامه‌ای شبیه «نود»

برنامه جدید عادل فردوسی پور را هم از او می گیرند؟


اتفاقات رخ داده در طی این مدت آب سردی بود بر بدنه دست اندرکاران برنامه نود و هواداران میلیونی این برنامه که دیگر نمی توانستند شاهد مجری محبوبشان از قاب شبکه سوم صدا و سیما باشند و هر هفته خبر و شایعه جدیدی پیرامون پخش و یا عدم پخش برنامه نود به گوش می رسید و اکثر چهره های ورزشی و هنری به این مساله واکنش نشان می دادند. این مساله به قدری در جامعه سر و صدا بر پا کرد که چهره های سیاسی هم به تعطیلی برنامه نود واکنش نشان دادند و حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی علت این امر را محبوبیت عادل فردوسی پور اعلام کرد و گفت که نهادهای امنیتی از وی خواسته اند در این مساله دخالت و ورود نکند و مساله برخورد با فردوسی پور پرونده ای هشت ماهه بوده است که حالا به تعطیلی نود ختم شده است.

در اتفاق عجیبی دیگر و در شرایطی که طرفداران عادل فردوسی پور و برنامه نود امیدوار بودند که این برنامه با رایزنی‎های فراوان مجددا مجوز پخش شدن را بگیرد، 18 فروردین ماه ۱۳۹۸ طراح دکور برنامه نود با انتشار ویدیویی از جمع شدن دکور این برنامه خبر داد تا مشخص شود تلاش ها برای بازگشت نود به آنتن شبکه سوم سیما به جایی نرسیده است. جالب آنکه بعد از گذشت دو ماه از آن ماجرا، روزنامه گل در شماره جدید خود عکسی تلخ برای هواداران برنامه نود و مجری‎اش منتشر کرد. عکسی از میز عادل فردوسی پور در برنامه نود که به روایت تیتر گل، تبدیل به بساط هندوانه فروشی در رباط کریم شده بود.

حالا با گذشت تقریبا دو سال از تعطیلی برنامه نود، علی فروغی مدیر شبکه سوم صدا و سیما صحبت هایی را پیرامون این مساله مطرح کرده است که با واکنش تند مخاطبان میلیونی برنامه نود همراه شده است. او در اظهاراتش بیان کرده است که ناگزیر به گرفتن تصمیم پیرامون تعطیلی برنامه نود بوده است و عادل فردوسی پور مظلوم نمایی کرده و به واسطه کارمند رسمی بودنش در سازمان صدا و سیما و اجرای برنامه فوتبال ۱۲۰ رقم زیادی را دریافت کرده است. ضمن اینکه پیشنهاد گزارشگری مجدد به او داده شده است و خود ایشان این مساله را نپذیرفتند. صحبت هایی که حتی اگر واقعیت هم داشته باشد، دیگر به مزاج هیچ طرفداری خوش نمی آید و مخاطبان میلیونی این برنامه نمی توانند بپذیرند که چطور ممکن است برنامه محبوب چندین و چند ساله صدا و سیما به یکباره و آن هم در شرایط حساس ورزشی کشور کنار گذاشته شود. گرچه برنامه فوتبال برتر با اجرای محمدحسین میثاقی دوشنبه شب ها از آنتن شبکه سوم سیما در حال پخش می باشد، اما به هیچ وجه نتوانسته است جای خالی نود را پر کند و به شدت با کاهش و ریزش مخاطب مواجه بوده است.

در پایان باید گفت مساله برنامه نود و عادل فردوسی پور به تقابل مردم با مسئولین تبدیل شده است. درست جاییکه مردم به مجری سبزه روی یزدی که تحصیل کرده دانشگاه شریف است و کتاب های موفقی همچون فوتبال علیه دشمن را ترجمه کرده است و صدای گزارش بازی های حساس دربی های مختلف و همچنین تیم ملی ایران و سایر کشورها آن هم با دانستن ریزترین و جزئی ترین اطلاعات بازیکنانشان همچنان در گوششان می پیچد ،عشق می ورزند و روز به روز به محبوبیت این مجری توانمند کشور افزوده می شود و از سوی دیگر اعتماد به مسئولینی که حکم بر تعطیلی محبوب ترین برنامه تلویزیونی کشور نهادند، کاسته می شود. اگرچه عادل فردوسی پور در طی این دو سال برنامه هایی همچون کلاسیکو و مستند مارادونا را ساخته است، اما هیچ برنامه ای به مانند نود نیست که نیست...

گزارش از محمدرضا طارمی

222947