تخلف وزارت علوم در آمایش آموزش عالی/ آمایش‌‌ها رشته‌ محور می‌شود

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از انتقاد اعضای این کمیسیون به آمایش‌‌های وزارت علوم در آموزش عالی خبر داد و گفت: کمیته‌ای برای مکلف کردن این وزارتخانه به آمایش رشته‌محور تشکیل شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در تشریح جزئیات نشست امروز این کمیسیون اظهار داشت: در این نشست معاون پژوهشی وزیر علوم در کمیسیون آموزش حاضر شده و در باره آمایش دانشگاه‌ها بحث و تبادل نظر کردیم.

وی افزود: معاون وزیر علوم در ابتدای این نشست گزارشی را درباره بحث پژوهش در دانشگاه ها مطرح کرد، ضمن این که درباره بحث آمایش در دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالی هم مطالبی را مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معاون وزیر علوم در توضیحاتش درباره طرح آمایش آموزش عالی اعلام کرد که در این طرح به کمبود دانشگاه و تعداد هیأت علمی و مباحث بودجه‌ای اشاره شده است. این در حالی است که بعد از استماع این گزارش به سوالات نمایندگان مجلس از معاون وزیر علوم مطرح شد.

وی درباره انتقاد اعضای کمیسیون آموزش به آمایش دانشگاه‌ها که از سوی وزارت علوم دنبال می‌شود، اظهار داشت: نمایندگان اصل آمایش را قبول داشتند ولی این گونه آمایش‌ها را قبول نداشتند؛ چراکه گزارشات آمایشی این چنینی موجب اعتراضات مردم شده است و حتی منجر به حذف ردیف بودجه برخی دانشگاه‌ها شده است، ضمن این که نمایندگان اعلام کردند که برخی از دلایل حذف ردیف بودجه دانشگاه‌ها به دلیل ادغام مراکز آموزشی با یکدیگر بوده است.

فلاحی گفت: برخی دیگر از نمایندگان کمیسیون معتقد بودند که به دلیل قوی‌تر بودن یک دانشگاه، عملا الحاق یک دانشگاه کوچک‌تر منجر به حذف آن شده است ولی مقرر شد این گونه آمایش‌های وزارت علوم متوقف شده تا کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت علوم با مشارکت کمیسیون آموزش و نمایندگان شهرهایی که دارای دانشگاه هستند، آمایش جدیدی صورت گیرد.


بیشتر بخوانید:

چرا وزارت علوم افزایش حقوق کارمندانش را اجرا نمی کند؟

میخواهیم قوانین «دانشجومعلمان» را قاعده مند کنیم/۵۰ درصد از حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم


وی همچنین افزود: محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش هم پیشنهاد‌ی در این باره داشتند و اعلام کردند با توجه به تجربه و حضورش در وزارت علوم، آمایش نباید در مراکز صورت گیرد بلکه باید آمایش آموزش عالی در رشته‌های دانشگاهی صورت گیرد و بررسی کنیم که چرا برخی رشته‌ها زیاد است و امکان حذف برخی از رشته‌ها وجود دارد و به سمت نیازمندی‌هایمان در بحث رشته‌های دانشگاهی شرکت کنیم و مقرر شد کمیته مذکور این کار را دنبال کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: سؤال از وزیر علوم در نشست آتی کمیسیون آموزش مطرح خواهد شد.

222302