معاون فنی اداره کل انتقال خون قم گفت:

اهدا کنندگان خون نگران نباشند، کم‌خونی شما قبل از اهدا بررسی خواهد شد

معاون فنی اداره کل انتقال خون قم گفت: اگر احراز شود که فرد توان اهدای خون ندارد، ضمن اجتناب از دریافت خون از وی، توصیه‌های درمانی لازم به وی ارائه خواهد شد.

به گزارش سایت خبری پرسون از قم، در این روزهای سخت کرونایی، سازمان انتقال خون کشور اعلام کرد که نیاز شدیدی به اهدای خون ایجاد شده است و از نظر ذخایر خونی در وضعیت دشواری قرار دارد، در این میان برای افرادی که مشتاق به اهدای خون به عنوان عملی انسانی، تاثیرگذار، ضروری و نجات دهنده بودند، نگرانی‌های متعددی وجود داشت.

برای بسیاری از افراد که تجربه‌ای از اهدای خون نداشتند، این نگرانی مطرح بود که آیا توانایی جسمی لازم را برای اهدای خون دارند؟ آیا اهدای خون برای آن‌ها عوارضی به دنبال خواهد داشت؟ این نگرانی برای بانوان جلوه‌ی پررنگ‌تری دارد و طبق آمواز طرفی شیوع ویروس کرونا در فضای کشور، موجب شده است تا مردم تا جای ممکن از حضور در مراکز بهداشتی و درمانی و حوزه‌های مرتبط اجتناب کنند، تصوری که خود موجب تشدید نیاز کشور به مراجعه‌ی اهداکنندگان می‌شد.

اما اهدای خون نیز اصول خاص خود را دارد و فرآیند انتقال خون به ‌گونه‌ای انجام می‌شود که برای اهدا کننده مشکلی ایجاد نشود، برای مثال داشتن حداقل سن 18 سال تمام و حداکثر 60 سال، داشتن حداقل وزن 50 کیلوگرم از شروط اهدای خون است، و طبق اصول، فواصل اهدای خون نیز هر 8 هفته یکبار است، مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از 4 بار و برای خانم ها از 3 بار تجاوز ننماید.

علیرضا کبیری، معاون فنی اداره کل انتقال خون قم در این خصوص بیان کرد: کلیه‌ی داوطلبین اهدای خون، در هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون، از دو منظر بررسی خواهند شد، نخست آنکه اهدای خون برای شخص اهدا کننده مشکلی ایجاد نکند و دوم آنکه خون اهدا شده برای دریافت کنندگان خون موجب مشکل نشود، در صورت کسب اطمینان از این دو مورد، فرآیند اهدای خون آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از مراجعه‌ی فرد به مرکز انتقال خون، پزشکان مرکز فرد را از نظر مواردی هم‌چون سابقه‌ی بیماری‌ها، بررسی می‌کنند تا احتمال سرایت بیماری از طریق انتقال خون از بین برود، از طرفی توانایی شخص اهداکننده برای اهدای خون بررسی می‌شود و افراد به ویژه بانوان در خصوص کم‌خونی مورد بررسی قرار می‌گیرند، اگر احراز شود که فرد توان اهدای خون ندارد، ضمن اجتناب از دریافت خون از وی، توصیه‌های درمانی لازم به وی ارائه خواهد شد.

کبیری عنوان کرد: در مراکز انتقال خون، کلیه‌ی پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شوند و در تمام مراحل اهدای خون، مواد ضدعفونی کننده در اختیار فرد قرار می‌گیرد و اهدا کنندگان نباید نگران عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون باشند چرا که پروتکل‌ها با دقت اعمال می‌گردد.

معاون فنی اداره کل انتقال استان قم گفت: در حالت عادی، فرایند انتقال خون حداکثر یکساعت زمان خواهد برد، میزان خون اهدایی نیز مطابق با استانداردهای جهانی است، هر کیسه‌خون به طور استاندارد 450 سی سی خون را شامل می‌شود افراد با وزنی بیش از 50 کیلوگرم، می‌توانند 450 سی سی خون اهدا کنند و این میزان از دست دادن خون در فعالیت روزمره‌ی انسان خللی ایجاد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود داوطلبین اهدای خون از استراحت کافی برخوردار باشند و علاوه بر صرف غذای سبک، مایعات بیشتری میل کنند.

منبع: ایسنا

221532