کارشناس مسائل یمن در گفتگو با پرسون:

پایان نزدیک آرزوهای عربستان در یمن

تصرف منطقه معرب به عنوان آخرین پایگاه اعتلاف سعودی- اماراتی- آمریکایی در منطقه شمالی یمن توسط ارتش یمن، به معنای پایان تمام آرزوهای عربستان بود چرا که در این منطقه میادین نفتی بسیار زیادی وجود دارد و عملاً انرژی یمن هم به دست دولت نجات ملی افتاد. از طرفی شکستن پیمان الحدیده از سوی سعودی‌ها و  کارشکنی عربستان در زمینه‌های مختلف نشان‌دهنده این است که قدرت عربستان لحظه به لحظه کم‌تر می‌شود و این به خاطر قدرت انصارالله، قدرت ارتش یمن و قدرت دولت مستقر صنعا است.

محمدرضا سید احمد کارشناس مسائل یمن در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص نقض آشکار آتش بس یمن از سوی سعودی‌ها، بیان کرد: تغییر و تحولاتی که در سال ششم جنگ در ارتش یمن و دولت نجات ملی یمن رخ داد، بسیار شگفت آور است. پدافند هوایی فعال ارتش یمن بسیار فعالانه مانع بمباران‌های فجیعی که قبلاً رخ می‌داد، می‌شود.

سید احمد ادامه داد: ارتش یمن طی حمله‌های نظامی و عملیات‌های زمینی بسیار فوق العاده در روزهای گذشته یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های عربستان در منطقه معرب را گرفت و عملاً معرب را به حالت شبه محاصره درآورد. تصرف معرب به عنوان آخرین پایگاه اعتلاف سعودی- اماراتی- آمریکایی در منطقه شمالی یمن به معنای پایان تمام آرزوهای عربستان بود چرا که در این منطقه میادین نفتی بسیار زیادی وجود دارد و عملاً انرژی یمن هم به دست دولت نجات ملی افتاد.

وی همچنین افزود: اتفاق جدیدی هم که در امور دیپلماسی افتاد و سفیر ایران به صورت کاملاً قانونی نه به صورت قاچاقی، طی یک مبادله قانونی و با هواپیمای سازمان ملل به یمن رفت، راه را برای کشورهای دیگر باز کرد که سفیر بفرستند و سفیر بگیرند.

این کارشناس مسائل یمن با بیان این‌که این اتفاق دیپلماسی یک دستاورد برای دولت نجات ملی یمن است، اظهار داشت: گفتگوی نماینده‌های کشورهای اروپایی برای ارتباط بیش‌تر با یمن و مبادله دو اسیر آمریکایی و اسرای انصارالله، نشان‌دهنده این است که دولت نجات یمن، کم کم در سطح جهان به رسمیت شناخته خواهد شد.

محمدرضا سید احمد تصریح کرد: یقیناً در ادامه این جنگ شاهد عملیات‌های کمرشکنی از سوی عربستان هستیم که نمونه آن را اخیراً در یک عملیات ترکیبی از پهپادها و قایق انتحاری دیدیم. در مقابل نیز عملیات‌های زیادی را از سوی ارتش یمن شاهد بودیم و بعد از چند سال می‌توان گفت ارتش یمن قوی‌ترین ارتش عربی است.

وی در خصوص آتش سوزی بندر جازان عربستان تشریح کرد: در حال حاضر عربستان در موضع ضعف است. از اول جنگ تا سال چهارم جنگ، هوای یمن در تسخیر کامل عربستان بود و در نبرد هوایی تصمیم‌گیرنده فقط عربستان بود. در نبرد دریایی نیز فقط ناوهای آمریکا و اسرائیل حضور داشتند ولی پرچم عربستان را بلند کرده بودند اما به تدریج ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، موازنه قدرت هوایی و دریایی را با پهبادها، قایق‌های انتحاری و غواص‌هایی که وارد میدان کردند، موازنه را تغییر دادند و در آینده عملیات‌های بیش‌تری را در زمینه دریایی و هوایی که به صورت ترکیبی انجام می‌شوند، از سوی ارتش یمن خواهیم دید که آینده بسیار نزدیکی است.

سید احمد در پایان گفت: شکستن پیمان الحدیده از سوی سعودی‌ها و کارشکنی عربستان در زمینه‌های مختلف نشان‌دهنده این است که قدرت عربستان لحظه به لحظه کم‌تر می‌شود و این به خاطر قدرت انصارالله، قدرت ارتش یمن و قدرت دولت مستقر صنعا است.

220627