یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

کرونا یک بیماری «سایکوسوماتیک» است/ تاثیرات روحی کرونا خطرناکتر از عوارض بالینی است

ناصر عباسی؛ روانشناس با اشاره به اینکه کرونا را از دیدگاه روان شناسی می توان به یک بیماری سایکوسوماتیک تعریف کرد، بیان داشت: با این حال اکنون نیازمند مدیریت وضعیت هستیم، نباید اجازه دهیم که کرونا در بُعد روحی نیز ما را تحت فشار قرار دهد، زیرا تاثیرات روحی بیماری کرونا بسیار خطرناک تر از تاثیرات جسمی و بالینی آن است.

کردستان ـ سایت خبری پرسون؛ ناصر عباسی روانشناس در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: تاثیرات پاندمی کرونا در سطح دنیا به حدی است که بعد از پایان این بیماری باید منتظر پس لرزه های این ویروس در سطح جهان باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه افسردگی، کم تحرکی، تحریک پذیری و... از عوارض جانبی کرونا چه در افراد مبتلا به کووید 19 و چه در افراد سالم می باشد، افزود: ترسی که همه ما از کرونا داریم مبدل به یک ترس مرضی و مزمن شده است تا جایی که بسیاری از رفتارهای ما تحت تاثیر کرونا تغییر شکل پیدا کرده اند.

عباسی با اشاره به کاهش آستانه تحمل افراد در جامعه در شرایط کرونایی عنوان کرد: قرنطینه های طولانی مدت در منزل، اخبار ناگوار درباره کرونا، مشکلات اقتصادی، از بین رفتن رفت و آمدهای خانوادگی و... همه دست به دست هم داده اند و افراد را به نوعی درگیر ناهنجاری های مختلف کرده اند.

این روانشناس با اشاره به اینکه این ناهنجاری های معلول کرونا در کشورهای توسعه یافته و اروپایی مشهودتر است، بیان کرد: با وجود امکانات بالا در کشورهای توسعه یافته از یک سو و نیز بروز و شیوع ویروس کرونا باعث گردید که این جوامع که زندگی تقریبا مرفه ای را تجربه می کردند در این روزها بیشتر بار روانی را متحمل شوند.

عباسی با اشاره به اینکه کرونا را از دیدگاه روان شناسی می توان به یک بیماری سایکوسوماتیک تعریف کرد، بیان داشت: با این حال اکنون نیازمند مدیریت وضعیت هستیم، نباید اجازه دهیم که کرونا در بُعد روحی نیز ما را تحت فشار قرار دهد، زیرا تاثیرات روحی بیماری کرونا بسیار خطرناک تر از تاثیرات جسمی و بالینی آن است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم که بار روانی بیماری کرونا بر روی کودکان و افراد خردسال تاثیرات خود را بر جای بگذارد، زیرا اگر این امر اتفاق بیفتد، این بار روانی به یک خاطره بلندمدت ناخوشایند برای فرزندانمان در آینده تبدیل خواهد شد و بی شک آینده آنان را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد ساخت.

غلامرضا آیین مهر ـ استان کردستان

210269

مطالب مرتبط