مدیرکل کار و رفاه اجتماعی یزد در گفتگو با پرسون خبر داد؛

شناسایی 19 هزار کسب و کار آسیب دیده از کرونا در استان یزد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد از شناسایی 19 هزار کسب و کار آسیب دیده از کرونا در استان یزد خبر داد.

یزد_ سایت خبری پرسون؛ عماد تشکری در گفتگو با خبرنگار ما؛ در خصوص تعداد متقاضیان استفاده از بیمه بیکاری ایام کرونا در استان یزد گفت: در ثبت نام اولیه اینترنتی بیمه بیکاری کرونا از تاریخ 10/12/98 الی 31/02/99 در حدود 18 هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 16 هزار نفر مشمول شناخته شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد افزود: تاکنون در سامانه جدید غیر حضوری (زیرسامانه بیمه بیکاری از سامانه جامع روابط کار) در حدود 3 هزار و 506 نفر ثبت نام کردند که تاکنون با وجود مشکلات عدیده سامانه جدید 625 نفر تعیین مقرری شده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه اطلاعات موثقی در خصوص پرداختی های ایام کرونا در دست نیست اما بنابر اظهارات تامین اجتماعی فقط نزدیک به ۵ هزار نفرتاکنون این مقرری دریافت نمودند که البته بارها اسامی معترضین همراه با مشخصات و شماره حساب آن ها به سازمان برنامه و بودجه توسط وزارت خانه ارسال شده و این سازمان قول پرداخت بیمه بیکاری بقیه افرد را داده است.

شناسایی 19 هزار کسب و کار آسیب دیده از کرونا

تشکری در ادامه از شناسایی 19 هزار کسب و کار آسیب دیده از کرونا در استان یزد خبر داد و ابراز داشت: به تمامی این کسب و کارها تسهیلات حمایتی با نرخ 12 درصد و دوره بازپرداخت 24 ماهه تعلق می گیرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: تاکنون 7هزار و 631 پرونده تسهیلات به مبلغ 2211 میلیارد ریال در سامانه کارا به نشانیkara.mcls.gov.ir ثبت نام کردند که از این تعداد 7هزار و 591 فقره پرونده با درخواست تسهیلاتی معادل 2167 میلیارد ریال جهت ایجاد اشتغال برای 19 هزار و 202 نفر به بانک ها و موسسات عامل معرفی شدند.

وی اضافه کرد: البته از این تعداد 3هزار و 923 متقاضی موفق به دریافت 1082 میلیارد ریال تسهیلات با ایجاد اشتغال برای 9 هزار و 467 نفر از بانک های عامل شدند.

صدور بیش از 4 هزار مجوز مشاغل خانگی در یزد

تشکری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این مطلب که از ابتدای سال 97 تاکنون 4 هزار و 30 مجوز مستقل و 46 مجوزپشتیبان در زمینه مشاغل خانگی در استان صادر شده است گفت: در این مدت به هزار و 752 طرح مبلغ 215482 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده و این تسهیلات توانسته برای دو هزار و 35 نفر ایجاد اشتغال کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد با بیان اینکه استان یزد در پرداخت تسهیلات روستایی در سال 97 توانست رتبه نخست کشور را در این زمینه کسب کند اظهار داشت: از ابتدا تاکنون مبلغ 2462 میلیارد ریال تسهیلات جهت اشتغال روستائیان استان پرداخت شده است.

تشکری سهم استان یزد از محل اعتبارات طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری را 2614میلیارد ریال دانست و ابراز داشت: تاکنون 2 هزار و 214 طرح در این زمینه به بانک ها ارائه شده که هزار و 815 طرح به تصویب رسیده و به هزار و 804 طرح تسهیلاتی به مبلغ 2462932 میلیون ریال پرداخت شده که زمینه اشتغال 3 هزار و 594 نفر را فراهم کرده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تلاش کردیم تا مردم به طور شفاف در جریان اقدامات قرار بگیرند اظهار داشت: دانستن حق مردم است و به همین جهت اسامی دریافت کنندگان تسهیلات در بخش های مختلف در سامانه شفافیت به نشانی shafaf.mcls.gov.ir قابل مشاهده است.

تغییر فرهنگ کارآفرینی یزدی ها به فرهنگ واسطه گری

متولی حوزه اشتغال در استان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص پیش بینی وضعیت اشتغال یزد تا پایان دولت دوازدهم گفت: متاسفانه یکی از اتفاقاتی که از سال 89 در یزد افتاده تغییر فرهنگ کارآفرینی و تولید به فرهنگ واسطه گری با هدف کسب سود بیشتر است یعنی یزدی ها در گذشته مقتصد بودند و اگر سرمایه ای در اختیارشان بود نگاه کارآفرینی داشتند البته بیشتر یزدی ها در صنعت نساجی فعالیت داشته و این صنعت به ذات خود هم از درآمد بالایی برخوردار بوده و هم از نیروی انسانی زیادی بهره می برده است.

وی اضافه کرد: همانطور که برای حفظ و نگهداری میراث ملموس فرهنگی خود تلاش می کنیم باید در راستای احیای میراث ناملموس خود که یزدی ها را مصداق کارافرینی می دانستند تلاش کنیم.

تشکری تصریح کرد: کرونا علی رغم تهدیداتی که برای جامعه به وجود آورده اما یک فرصت را هم خلق کرده و آن فرصت ارائه خدمات در بستر فضای مجازی است که در حقیقت روابط کاری و اداری را تغییر داده و در این میان مشاغلی را از بین برده و مشاغل جدیدی را ایجاد کرده که به نفع اقتصاد کشور است بنابراین اگر شرایط خاصی در این مدت نیفتد می توان به آینده اشتغال در یزد امیدوار بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان عدم حمایت ها از سرمایه گذاران و کارفرمایان را از دیگر علل تغییر نگاه یزدی ها عنوان کرد و اظهار داشت: ذات یزدی ها محافظه کار است و بدنه اداری ما نیز اگر در دستور العمل ها مزیتی بوده برای اجرای آن نگاه به دیگر استان داشته اما در زمینه موارد بازدارنده سریعا عمل کرده است.

امنیت سرمایه گذاری در یزد رفتاری است

وی ادامه داد: اینکه امروز مطرح می شود یزد امن ترین استان برای سرمایه گذاری است در حقیقت این امنیت رفتاری است نه سیاست گذاری چرا که فرد سرمایه گذار از اینکه مجوزش، زمینش، تسهیلاتش و... را در اختیارش قراردهند تردید دارد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: باید در زمینه جذب سرمایه گذار در استان شفاف عمل و سلسله مراحل مانیتورینگ باشد که از زمان ورود شخص سرمایه گذار تا خروحش از اداره کار مشخص باشد یعنی اگر کار سرمایه گذار در مرحله ای گره خورد مشخص باشد این گره توسط کدام ارگان و دستگاه به وجود آمده است؟

تشکری اضافه کرد: بنده معتقدم نه باید محیط زیست و میراث فرهنگی را فدای اقتصاد و اشتغال کرد و نه برعکس اقتصاد و اشتغال را فدای این دو کرد مثلا در یک مورد اخیر در اردکان که مجوز شرکت های کاشی داده نشده دیدیم که استان های همجوار این فرصت را مغتنم شمرده و سرمایه گذاران را جذب کردند چرا که اقتصاد یک فرصت است.

رسانه ها یکی از ابزارهای شفافیت هستند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در پایان تنها راه مبارزه با فساد را شفاف سازی دانست و اظهار داشت: اگر بخواهیم فساد در سیستم اداری کاهش پیدا کند تنها باید در مسیر شفافیت قدم برداریم و رسانه ها یکی از ابزارهای شفافیت هستند که اگر مدیران خود را زیر ذره بین رسانه احساس کنند جرات تخلف را پیدا نخواهند کرد.

انتهای پیام/

حیران _ استان یزد

209467

مطالب مرتبط