معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان مطرح کرد:

خسارت 127 میلیارد تومانی به صنعت گردشگری همدان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: امسال127 میلیارد تومان به صنعت گردشگری همدان خسارت وارد شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون؛ علی خاکسار معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «گردشگری و توسعه روستایی» به عنوان شعار سال ۲۰۲۰ معرفی شده بود اظهار کرد: به سبب شیوع ویروس کرونا حتی نتوانستیم جشنوارهایمان که سال‌ها برای برپایی آنها زحمت کشیدیم برگزار کنیم و به سبب محدودیت‌ها این جشنواره‌ها یا تعطیل شد و یا به صورت مجازی برگزار شد.

وی با بیان اینکه طی برآوردهای به عمل آمده از اسفندماه ۱۳۹۸ تا پایان مردادماه ۱۳۹۹ خسارت‌های بسیاری به بدنه صنعت گردشگری استان همدان وارد شده است، افزود: در مقایسه با میانگین سال ۹۸ و ۹۷ شاهد خسارتی بالغ بر ۱۲۷ میلیارد تومان به صنعت گردشگری استان هستیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با تاکید بر اینکه این میزان خسارت مربوط به تأسیسات گردشگری، اقامتی و پذیرایی استان همدان است، گفت: در استان همدان بالغ بر ۱۸۰ واحد گردشگری وجود دارد که شیوع ویروس کرونا به تمامی آنها آسیب وارد کرد و هنوز هم تعدادی از دفاتر گردشگری و یک رستوران همدان تعطیل هستند.

خاکسار ادامه داد: تأسیسات گردشگری و اقامتگاه‌های بوم گردی که در سطح استان همدان هم اکنون فعالیت دارند، به سبب کاهش بسیار زیاد (حدود ۷۰ درصد) گردشگران بسیار پایین‌تر از ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: از سرمایه گذاران رسمی و دارای مجوز در بخش گردشگری باید بیشتر حمایت شود و از سویی، نظارت‌ها بر فعالین گردشگری که فاقد مجوز هستند و ادامه فعالیت می‌دهند نیز باید مستمر باشد تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی با تاکید بر اینکه فعالان گردشگری نیاز به حمایت‌های دائمی و نه مقطعی دارند، تصریح کرد: سعی شد در این ایام جشنواره‌های ملی لغو نشود و برنامه‌ها به نوعی برگزار شود که از اجتماع خودداری شود و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود اما مردم که یک پای اصلی این برنامه‌ها هستند، از این موضوع استقبال نکردند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان خاطرنشان کرد: ما تنها وظیفه هماهنگی و حمایت در این زمینه را برعهده داریم و باید فعالان گردشگری و مردم در این میان، فعال باشند اما شاهد بودیم که مردم روستاها نیز مطرح کردند همانطور که عزاداری‌ها به سبب شیوع کرونا لغو شد، تمایلی به برگزاری جشنواره‌ها نیز ندارند.

خاکسار در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌های جایگزین مثل ورود به بحث گردشگری کشاورزی و یا تورهای گردشگری محلی را در دوران شیوع کرونا در استان در پیش گرفته‌ایم یا دست روی دست گذاشته‌ایم تا کرونا روزبه روز بیشتر به گردشگری صدمه بزند، عنوان کرد: در این زمینه، اگر افراد روستایی در شهرستان‌های همدان تمایل به ورود به بحث گردشگری کشاورزی داشته باشند، از این امر استقبال می‌کنیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان به وضعیت پرداخت تسهیلات کرونا به فعالین گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: روند اعطای تسهیلات کرونا برای فعالین گردشگری استان همدان به نحو مناسبی در حال انجام است و تا کنون از بین ۶۲ ثبت نامی و متقاضی دریافت وام، تمامی آنها به بانک‌ها معرفی شده و تعدادی نیز تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.

206625

مطالب مرتبط