رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

همدان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هم اکنون همدان با شیوع پیک سوم در لیست استان‌های قرمز قرار گرفته است.

همدان- سایت خبری پرسون؛ رشید حیدری مقدم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: استان همدان به علت قرار گرفتن در پیک سوم شیوع کرونا در لیست استان‌های وضعیت قرمز قرار دارد.

وی افزود: استان همدان تا روز پنجشنبه گذشته تنها استانی بود که از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون وضعیت قرمز کرونایی را تجربه نکرده بود، اما هم اینک در لیست استان‌های قرمز قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: هم اینک ۶ شهرستان اسدآباد، تویسرکان، رزن، درگزین، فامنین و ملایر در وضعیت قرمز کبودراهنگ و نهاوند نارنجی، شهرستان همدان زرد قرار دارد، همچنین شهرستان بهار پس از ۲ ماه وضعیت قرمز هم اینک در وضعیت سفید است.

حیدری مقدم سه عامل شیوع کرونا و مواجهه با پیک سوم را برگزاری مراسم‌ محرم و رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی دست کم ۲۵ درصد عزاداران، مسافرت و چرخش جمعیتی زیاد در کشور و بازگشایی مدارس عنوان کرد.

وی با بیان اینکه نیمه شهریورماه زمان مناسبی برای بازگشایی مدارس نبود خاطرنشان کرد: بازگشایی مدارس در مقطعی که هنوز واکسن آنفلوانزا به دستمان نرسیده، قرار داشتن معلمان و دانش‌آموزان در مرحله ریسک، وادار کردن دانش آموزان به فعالیت آموزشی، نگرانی علوم پزشکی نسبت به شیوع کرونا را افزایش داد.

حیدری مقدم طغیان ویروس کرونا را از دیگر نگرانی‌های علوم پزشکی دانست و گفت: ۲۲ مورد طغیان در شهرستان همدان، ۲ مورد در شهرستان بهار، چهار مورد در رزن، ۲ مورد فامنین، ۲ مورد تویسرکان، سه مورد کبودراهنگ، ۲ مورد ملایر و ۲ مورد در نهاوند در چند روز گذشته تجربه شد که همه این طغیان‌ها مدیریت شدند.

وی تصریح کرد: به دنبال بررسی علل ابتلای افراد به بیماری کرونا مشخص شد که شرکت در مراسم، اجتماع، میهمانی ها، عزاداری‌ها، دورهمی‌ها و نذری‌ها عامل ۶۰ درصد ابتلا در این استان، تماس‌های خانوادگی و عیادت از بیمار ۳۶ درصد و مابقی سایر موارد بوده است.

حیدری مقدم بیان کرد: تعدادی از دانش‌آموزان ماسکهای خود را با یکدیگر تعویض و یا به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز از یک ماسک استفاده می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تعطیلی آیین عبادی سیاسی نماز جمعه و جماعت در سطح استان، تعطیلی مدارس به مدت سه هفته متوالی، حضور کارکنان به صورت ۵۰ درصد یا یک سوم در محل کار، لغو مراسم‌ و نمایشگاه هفته دفاع مقدس، حساس سازی صدا و سیما برای استفاده از ماسک، حضور نیافتن زنان باردار و کارکنان با بیماری زمینه‌ای در محل کار را از جمله انتظار‌های علوم پزشکی برای عبور از پیک سوم کرونا برشمرد.

خطر افزایش بیماری کرونا و تداخل آن با آنفلوآنزا بسیار جدی است

عاطفه سمایی معاون درمان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد نیز گفت: با توجه به شروع فصل پاییز واحتمال افزایش شیوع ویروس کرونا و سایر بیماریهای فصلی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و آلرژی با ضرورت بستری شدن بیماران مبتلا به این بیماری ها مواجه هستیم.

وی افزود:خطر افزایش بیماری کرونا و تداخل آن با آنفلوآنزا بسیار جدی است و مردم باید خود مراقبتی را جدی بگیرند و از خود درمانی پرهیز کنند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با اشاره به اینکه ترکیب کرونای جدید با هر یک از این بیماری ها می تواند بر شدت بیماری و پیچدگی آن بیفزاید، اضافه کرد: در شرایط کنونی پیشگیری و ارتقای سلامت جامعه بسیار حائز اهمیت است.

سمایی تصریح کرد: همشهریان لازم است در صورت وقوع بیماری، بلافاصله به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی با ابراز تاسف از خود درمانی های عجیب و غریب و مصرف ترکیبات ناشناخته به جای دارو و پرهیز غیرمنطقی برخی بیماران از مراجعه و بستری در مواردی که پزشک صلاح می داند،یادآور شد: تاوان این رفتارهای غیرحرفه ای و درمان های غیرعلمی را همه جامعه باید بپردازند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در ادامه بیان کرد: بررسی ها نشان می دهند که همزمانی و همپوشانی ابتلا به بسیاری از این بیماری ها با کرونا، منجر به سیر تهاجمی بیماری شده و گاه چند ساعت تعجیل در بستری و درمان بیمار می تواند تعیین کننده باشد.

سمایی گفت: شش ماهه امسال در کنترل بیماری کرونای جدید و آنفلوآنزا بسیار مهم است، بنابر این هر کس به سهم خود باید ضمن پیشگیری و مراقبت از بیماری و با پرهیز از حضور در تجمعات به یاری مدافعان حریم سلامت بشتابد.

وی در پایان رعایت شیوه نامه های بهداشتی مانند شستن مکرر دستها باصابون، ماسک زدن، حفظ فاصله فیزیکی و در صورت بروز علائم و دو هفته قرنطینه شدن در خانه را تنها راه پیشگیری و مقابله با کرونا دانست.

منیژه فرهانپور- استان همدان

206068