کتاب‌های خواندنی به کتابخانه‌های عمومی فارس می‌روند؛

طرح خرید کتاب «محیا» ویژه کتابخانه‌های با منابع کم در فارس کلید خورد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از خرید کتاب برای کتابخانه‌های با منابع پایین تر از میانگین منابع موجود استانی در قالب طرح محیا خبر داد و گفت: این طرح با اعتباری بیش از دو میلیارد ریال با همکاری خیرین در استان کلید خورده است.

فارس-سایت خبری پرسون: روح‌الله منوچهری شنبه ۲۹ شهریور در گفت‌وگو با خبرنگاران از اجرای طرحی در حوزه تقویت منابع کتابخانه‌های عمومی فارس خبر داد و گفت: طرح محیا در کنار فاز سوم طرح نسیم دانایی در استان در حال انجام است؛ این طرح با هدف خرید کتاب برای کتابخانه‌هایی که نسبت میانگین استانی از منابع کمتری برخوردار هستند، اجرا می‌شود.

او اعتبار این طرح را بیش از دو میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان کرد: در این طرح در مجموع نه هزار و صد عنوان کتاب جدید برای ۴۹ کتابخانه‌ها در ۱۱ شهرستان استان خریداری و برای کتابخانه‌ها ارسال می‌شود. پنجاه درصد کتاب‌های انتخابی در رده کودک و نوجوان و نیمه دیگر در حوزه بزرگسالان با موضوعات پرمخاطب روانشناسی ، ادبیات، تاریخ و ... انتخاب شده است.

منوچهری عنوان کرد: فهرست کتاب‌های انتخابی شامل آثار برگزیده در جشنواره‌های ملی، آثار ترجمه شده، تازه‌های نشر از سال ۹۷ و کتاب‌های پرفروش است.

او با تصریح اینکه به نسبت تعداد منابع موجود در هرکتابخانه بسته‌های کتاب محیا برای آن ها در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی در این طرح از نظر دریافت کتاب در پنج گروه طبقه بندی شدند. در گروه اول، ۳۲۶ عنوان کتاب معادل ۶۰ میلیون ریال؛ در گروه دوم، ۲۴۵ عنوان کتاب معادل ۵۰ میلیون ریال و در گروه سوم، ۱۸۵ عنوان کتاب معادل چهل میلیون ریال خریداری شده است. همچنین گروه چهارم، سی میلیون ریال در حدود ۱۲۶ عنوان و در گروه پنجم ده میلیون ریال در حدود ۴۱ کتاب در نظر گرفته شده است.

این مسئول فرهنگی فارس از آغاز طرح محیا در شهریورماه خبر داد و گفت: منابع انتخاب شده و در حال خریداری و برنامه ریزی بر آن است که کتاب‌ها به زودی در کتابخانه‌های عمومی قرار گیرد.

منوچهری همچنین با قدردانی از اقدامات خیرین در حوزه توسعه کتابخانه‌ها، گفت: طرح محیا نیز از جمله طرح‌هایی است که با حمایت خیرین در حال انجام است.

او کمبود منابع را از مشکلات اساسی کتابخانه‌های عمومی استان توصیف کرد و گفت: وجود منابع ارزشمند یکی از ضرورت‌های کتابخانه‌های عمومی است؛ تقویت منابع باعث جذب بیشتر مخاطبان و ارتقای میزان امانت کتابخانه‌های عمومی می‌شود.

منوچهری با بیان اینکه در چند سال گذشته خرید کتاب برای کتابخانه‌های عمومی استان از اولویت‌های این اداره کل بوده است، گفت: در این راستا طرح‌های نسیم دانایی، ماندگاران، محیا، اهدای کتاب، اهدای آگاهی و نذر کتاب انجام شده که ثمرات بسیار خوبی در کتابخانه‌های عمومی داشته است.

نوا نیکو - استان فارس

205810