ظهره وند در گفت و گو با پرسون:

واژه« تروریسم اقتصادی» شایسته آمریکایی ها می باشد

سفیر دیپلمات سابق ایران گفت:  امروز شاهد آن هستیم که مسیر تحریم تنها به ایران ختم نشده است و اساسا معادلات بین المللی را به هم ریخته است.

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر دیپلمات سابق ایران و کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص تحلیل سفر وزیر خارجه سوییس به ایران و و دیدار با حسن روحانی اظهار داشت: اروپایی ها به عنوان متحدین کشور آمریکا نقش حلقه ی واسطه دارند بین غرب آسیا و قسمت هایی از اروپا و میتوانند در جنبه های سیاسی، در نزدیک کردن دیدگاه ها و در مهار کردن اختلافات نقش ایفا کنند. ضمن اینکه اروپایی ها از تعهدات و و روابط راهبردی که با آمریکا دارند دارای منافعی هستند، در سمت غرب آسیا و به طور کلی در آسیا در نتیجه ناگزیر به تعامل با یک کشور موثر و اثر گذار در منطقه و نظام بین الملل هستند.

ظهره وند در ادامه اظهار داشت: کشور سوئیس در عرصه سیاست و بین الملل خود را کشوری بی‌طرف اعلام میکند و حتی عضو سازمان ملل نیز نیست. اما در ایران نقش کانالی را برای آمریکا ایفا می کند تا ملاحظات و نظرات دو طرف را به هم منتقل کند. کشور سوییس نیز خود به دلیل ساخت سیاسی و رویکردی که در رابطه با نظام بین الملل دارد دارای منافعی است.

وی افزود: اروپایی ها می تواند در توان و البته منافعشان در این میان نقش ایفا کنند که این نقش ها میتواند نقش سیاسی و یا اینکه نقش سیاسی-اقتصادی باشد. اما در بحث تحریم ها ما شاهد بودیم که علی رغم این که اروپایی ها عضو برجام هم بودند و تعهد هم کرده بودند اما آنها نیز به تعهداتشان عمل نکردند و تسلیم اراده آمریکا شدند.

سفیر دیپلمات سابق ایران در پاسخ به سوال فکر می کنید دیدار هایی که در این قالب دارد انجام می شود بین کشورهای موثر اروپایی و ایران، چه قدر می تواند ساختارهایی که آمریکا برای تحریم ایران و زیر فشار قرار دادن اقتصاد کشورمان در نظر گرفته باشد را حالت جنگ مقابله ای انجام دهد و بتواند سیاست های آمریکا را با شکست رو به رو کند؟ وی در پاسخ به این سوال به واژه تروریسم اقتصادی اشاره کرد و گفت: در هر شرایطی چه در شرایط عادی یا در شرایط تنش زا و غیر عادی مسیر و ماشین دیپلماسی باید فعال باشد و این گفت و گو و تعامل باید رخ دهد این تعامل خیلی نقش موثری در مدیریت بحران دارد در این میان نیز کشور سوییس دارد نقش خودش را ایفا می کند. اما چیزی که مشخص است این است که آمریکایی ها به در بسته خورده اند که وزیر خارجه سوییس را راهی ایران کردند.

ظهره وند مطرح کرد: واژه تروریسم اقتصادی واقعا شایسته آمریکایی ها می باشد، ما هم شاهد تروریسم سیاسی و امنیتی آنها بودیم در شکل جنگ های نیابتی که در منطقه راه انداختند و یا در شکل عبور از قوانین و مقررات بین المللی در تحریم، چون تحریم در تعارض با لیبرالیسم اقتصادی و آن شعارهایی که آمریکایی ها و غربی ها می دهند است.

ظهره وند تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که مسیر تحریم تنها به ایران ختم نشده است و اساسا معادلات بین المللی را به هم ریخته است. کشور آمریکا با هر کشوری که بخواهد به آن زورگویی کند، همین رابطه را دارد برای مثال با کشور چین، روسیه و ونزوئلا و هر کشور دیگری که میخواهند به آن زورگویی کنند ولی به نتیجه نمی رسد به حربه تحریم و تروریسم اقتصادی متوسل می شوند. اما موضوعی که دراین بین است این است که تمام این تحریم ها به نحوی بازتابش به سمت خود آمریکا است و میتوان گفت که مشکلات اقتصادی که آمریکا با آن مواجه است نتیجه همین اخلالی است که در روابط بین الملل و اقتصاد بین الملل ایجاد کردند.

وی ادامه داد: کرونا هم به مساله اضافه شده است این عدم تعادل کاملا دارد آثار خودش را در اقتصادهای بزرگ مثل آمریکا و حتی اروپا نشان می دهد و این است که آن ها را ناگزیر می کند که دیپلماسی را فعال کنند و سعی کنند راهکاری برای بیرون رفت از این دشواری به دست آورند .فراموش نکنیم امروز اقتصادای غربی مثل آلمان که یک اقتصا اول در اروپا است ده درصد تولید ناخالص داخلی اش کوچک شده است،انگلیس بالغ بر 13درصد، ایالات متحد 23 درصد اقتصادش کوچک شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان افزود: این معنای خاص خودش را دارد و نشان می دهد اگر همین روند بخواهد ادامه پیدا کند زمینه شکست و خسارت آن ها به مراتب بیشتر از کشوری مثل ایران است یعنی می خواهم بگویم فشار دو طرفه است وقتی به ما فشار وارد می کنند فشار بیشتری به خودشان وارد می شود و نتیجه و محصول مقاومت امروز دارد خودش را نشان می دهد چنان چه اگر بخواهد زمان بیش از این طول بکشد میزان خسارت در سمت مقابل به مراتب بیشتر از آن چیزی است که متوجه ما یا کشورهای مشابه ما شده است.

گفتگو از نسترن نعمتی

195574