فروش فوق العاده؛ کلاه گذاری یا قیمت شکنی؟

فروش فوق العاده و حراج فصل که از روش های جذب بیشتر مشتری است و هر سال در پایان فصول مختلف انجام می شود امسال هم با نزدیک شدن به پایان شهریور، یکی پس از دیگری شروع شده است و حراجی ها و فروش های فوق العاده به روش های مختلف شروع به تبلیغات و جذب مشتری می کنند.

به گزارش پرسون؛ در این میان حراجی های پوشاک، کیف و کفش که از پرطرفدارترین محصولات در این حراجی ها هستند مشتریان بیشتری را هم وسوسه می کنند تا با توجه به اوضاع جیب شان بتوانند اجناس مورد نظر خود را با قیمت های کمتری تهیه کنند. برخی زودتر دست به کار می شوند و با توجه به توان مالی شان چند دست از اجناس قیمت مناسب را تهیه و برخی هم که دیرتر اقدام می کنند از بین تک سایزها و تک رنگ های باقی مانده به دنبال جنس درخور و مناسبی می گردند که گاهی بعضی از آن ها دست خالی برمی گردند. سوالی که برای برخی خریداران ایجاد شده این است که فروش فوق العاده، کلاه گذاری است یا قیمت شکنی؟

وارد فروشگاهی می شوم که به واسطه برند بودن قیمت اجناسش همیشه گران تر از بسیاری از مغازه های بازار است. با این که 10 تا 15 درصد تخفیف دارد اما باز هم قیمت ها آن قدر بالاست که بعید می دانم به این زودی ها این فروشگاه خالی از جنس شود.

خانمی که در حال انتخاب لباس مورد علاقه اش از بین اجناس فروش فوق العاده است، می گوید: با این که 15 درصد تخفیف خورده اما باز هم قیمت ها خیلی بالاست و توان خرید ندارم.

وی می افزاید: اجناس باکیفیت یا تخفیف نمی خورند یا درصد تخفیف ها به قدری کم است که تأثیری در کاهش قیمت ندارد.

یکی دیگر از مشتریان در این فروشگاه هم می گوید: برخی فروشندگان با این که طی سال قیمت اجناس شان مشخص است اما در زمان فروش فوق العاده برچسب قیمت ها را بالاتر می زنند به طوری که با تخفیف های 20 درصدی قیمت شان با قیمت های واقعی تفاوتی ندارد و به همین دلیل در زمان فروش های فوق العاده هم توان خرید اجناس را نداریم.

وی اظهار می کند: به دلیل شرایط اقتصادی کنونی در فروش های فوق العاده نیز تخلف هایی انجام می شود که اگر حواس مان نباشد اجناس بنجل را باید به قیمت اجناس مرغوب بخریم.در سوی دیگر بازار هم یک فروشگاه فروش فوق العاده دارد و مشتریان زیادی هم چه برای خرید و چه بررسی اجناس تخفیف خورده حضور دارند. در این میان خانمی میان سال می گوید: در زمان فروش های فوق العاده و حراجی انتظار داریم اجناسی را که تا قبل از این در فروشگاه موجود بود ببینیم اما بیشتر وقت ها اجناس یک فروشگاه در زمان قبل از حراج با زمان حراج متفاوت است و انگار اجناس جدیدی مخصوص فروش های فوق العاده جایگزین دیگر اجناس و پس از آن اجناس قبلی با همان قیمت های بالا عرضه می شود.

وی می افزاید: البته بعضی از حراجی ها واقعی نیستند مثلاً روی شیشه فروشگاه برچسبی دیده می شود که روی آن نوشته شده «تمام اجناس 20 تا 50 درصد تخفیف» اما وقتی داخل مغازه می شوی، تازه متوجه می شوی فقط اجناس یک رگال که بسیار هم بنجل هستند تخفیف دارند و تخفیف شامل دیگر اجناس فروشگاه نمی شود.

یکی دیگر از مشتریان یک فروشگاه که حراجی زده است، می گوید: مدت زیادی است در این فروشگاه هستم و هنوز نتوانسته ام مانتوی قیمت مناسبی پیدا کنم و مانتوها قیمت های بالا یا کیفیت های پایینی دارند.

وی می افزاید: روی یک مانتو قیمت 180 هزار تومان خط زده و زیر آن نوشته شده 120 هزار تومان در حالی که این مانتو 80 هزار تومان هم نمی ارزد.

وی خاطرنشان می کند: متأسفانه به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی برخی با دیدن تخفیف ها برای خرید ترغیب می شوند و به منطقی بودن یا نبودن قیمت ها توجهی نمی کنند.

یکی دیگر از شهروندان نیز می گوید: پوشاکی که به حراج گذاشته می شود به قدری کیفیت اش پایین است که گاهی با یک بار شسته شدن خراب می شود و به نظر می رسد اجناس ته انبار و بنجل را به حراج می گذارند و می توان گفت یک بار مصرف هستند.

وی اضافه می کند: با این که بیش از 50 درصد مشتریان در حراجی ها دست خالی برمی گردند اما با تبلیغات و تخفیف های زیادی که اعلام می شود مردم وسوسه می شوند وارد فروشگاه شوند و این باعث ازدحام جمعیت در شرایط کرونایی می شود.

یکی از فروشندگان پوشاک می گوید: در گذشته هر فروشنده ای به دلخواه خود در هر زمانی با توجه به مجوزهای دریافتی، برای فروش فوق العاده اقدام می کرد که در این صورت کسبه دیگر از این اقدام متضرر و عمده مشتریان جذب یک فروشگاه می شدند اما در شرایط فعلی کسبه در یک پاساژ می توانند به صورت هماهنگ فروش فوق العاده داشته باشند.

وی اظهار می کند: اگر چه در شرایط اقتصادی کنونی تخفیف به ضرر کسبه است اما برای این که بتوانیم اجناس جدید فصل را تهیه کنیم ناگزیر به فروش فوق العاده هستیم تا حداقل بخشی از سرمایه مان برگردد.

او می افزاید: در حالی که برای تهیه اجناس مورد نیاز فصل نیاز به سرمایه بیشتری داریم، برخی شهروندان انتظار دارند کسبه چوب حراج به اجناس شان بزنند.

یکی دیگر از فروشندگان نیز با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه می گوید: در گذشته با شروع تخفیف های 50 درصدی بیش از 90 درصد اجناس به فروش می رسید اما اکنون با وجود تخفیف های 70 درصدی هنوز هم بخش زیادی از اجناس باقی مانده است.

195418