وزیر اسبق آموزش و پرورش؛

تحول‌خواهی رمز موفقیت در نظام آموزشی است

وزیر اسبق آموزش وپرورش درباره دیدار تصویری رهبر معظم انقلاب با مدیران آموزش وپرورش گفت: در دیدار مجازی رهبری با مدیران آموزش وپرورش به مسائل مهمی از قبیل، دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی، منزلت معلم، مسائل پرورشی، فضای مجازی، عدالت آموزشی، مهدکودک‌ها و سند تحول بنیادین مطرح و برای هریک راهکارهایی ارائه شد.

محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش وپرورش در گفت و گو با پرسون درباره دیدار تصویری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با مدیران آموزش و پرورش گفت: پیش از هر چیز بنده به‌ عنوان یک معلم احساس افتخار می‌کنم که رهبر معظم انقلاب در راستا مسائل تعلیم و تربیت در آموزش وپرورش دغدغه دارد، در دیدار مجازی رهبری با مدیران آموزش وپرورش به مسائل مهمی از قبیل، دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی، منزلت معلم، مسائل پرورشی، فضای مجازی، عدالت آموزشی، مهدکودک‌ها و سند تحول بنیادین مطرح و برای هریک راهکارهایی ارائه شد.

وی گفت: سند تحول بنیادین به تعبیر بنده یک اساسنامه انقلابی برای تربیت نسل آینده به‌شمار می‌آید که متاسفانه هنوز جایگاه آن در بین مدیران ناشناخته مانده است. سند تحول می‌تواند الگوی مناسبی در برابر الگوهای غربی که تا به امروز با شکست‌های متعددی مواجه بوده باشد.

فرشیدی افزود: آموزش و پرورش تنها مخاطب سیاست‌های ابلاغی رهبری در راستا سند تحول بنیادین نیست، چرا که تمام حوزه‌های به ویژه روسای سه قوه نسبت به این امر باید آگاه باشند و در کنار هم برای اجرایی شدن آن تمام تلاش خود را به کار بگیرند، اما افرادی در سیستم آموزش و پرورش حضور دارند که به این سند تحولی که سبب دگرگونی‌های زبر بنایی در حوزه تعلیم وتربیت می‌شود اعتقاد ندارند و در اکثر مواقع مبانی این سند مورد تحریف قرار گرفته و مبانی یونسکو جایگیزین آن می‌شود، در واقع سند تحول قراره توسط افرادی نوشته شود که به مبانی آن اعتقاد ندارد. آموزش و پرورش برای تغییرات بنیادین دراین حوزه به مدیران تحول‌خواه احتیاج دارد، در واقع به افرادی که به تحول باور داشته باشند، در همین راستا به گام دوم انقلاب اشاره می‌کنم، که با تزریق نیروهای جوان و متخصص انقلابی می‌توان این مسیر را هموارتر از گذشته پی نمود.

وزیر اسبق آموزش وپرورش خاطرنشان کرد: رهبری در راستای نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تعلیم وتربیت در آموزش وپرورش اشاره کردند، که این مجموعه وظیفه دارد به‌طورمستقیم دراین امور نظارت وپیگیری داشته باشد، اما رویکرد اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه‌ها بوده و بیشترین توجه در حوزه‌های آموزشی وتربیتی در این چهار دهه مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است، که باید باتوجه به تاکیدات رهبری بر روی موضوع تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش متمرکز و دقیق‌تر از گذشته عمل کند.

وی در ادامه گفت: برنامه ششم سیاست‌های ابلاغی در مجلس دهم، خوشبختانه به تصویب رسید، اما کافی نیست چراکه تا زمانی‌که بودجه آموزش وپرورش به‌صورت مصداقی و به همان روال گذشته دیده شود، سند تحول تنها وجه اخلاقی دارد، در واقع برای 24 هدف یا 131 راهکاری که در سند تحول بنیادین اشاره شده اشت اگر بودجه کافی به آموزش وپرورش تخصیص نشود قابلیت اجرایی ندارد، امیدوارم باتوجه به بیانات رهبری، مسئولان مربوطه توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره نقش وجایگاه سازمان صدا وسیما درفضای آموزشی تاکیدات بسیاری کردند، از جمله فضای مجازی وعدالت آموزشی چراکه محصلان مناطق محروم برای شرکت در کلاس‌های مجازی از امکانات کافی برخوردار نیستند، درهمین راستا صدا وسیما دراین مسئله ورود جدی داشته باشد یا به عبارتی برای برقراری عدالت آموزشی قیام کند، تا دانش آموزی باتوجه شرایط موجود در کشور که درگیر کرونا شده و اکثر کلاس‌ها به صورت مجازی برگذار می‌شود، ازلحاظ تحصیلی ضربه نخورد.

فرشیدی در پایان گفت: رهبری در راستای جایگاه و منزلت معلم در جامعه، بازهم به صدا و سیما اشاره کردند و فرمودند؛ باید سریال با مضامین قهرمان محورکه نقش اصلی آن معلم باشد ساخته شود، چراکه خانواده ترغیب شوند تا فرزندان خویش معلمان فردای جامعه تصور کنند و بر این امر آرزو کنند.گفتنی است که مقام معظم رهبری در راستای گزینش معلم تاکید کردند که تنها مجرای ورود یک دبیر آموزشی در فضای آموزش وپرورش دو دانشگاه شهیدرجایی و فرهنگیان است.

194933